ضرورت پیگیری علوم زیربنایی در حوزه علمیه
حجت الاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه ضرورت تغییر و تحولات در متون درسی حوزه علمیه بیان داشت: متن درسی علاوه بر این که باید از صلابت و علمیت برخوردار باشد لازم است از پیچیدگی نیز به دور باشد اما پیچیدگی دروس حوزوی از مشکلات فهم متون است.
مدیر گروه فقه خانواده مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: به عنوان مثال در برخی کتابهای حوزوی مرجع ضمیر در چند صفحه قبل ذکر شده است که این پیچیدگی عبارتی باعث می شود که طلبه در مرحله نخست به دنبال فهم عبارت باشد تا بتواند به پیام آن دسترسی پیدا کند در حالی که استفاده از متون پیچیده که خود نیازمند صرف انرژی اضافی است ضرورتی ندارد.
وی استفاده از زبان امروزی و روان در کتابهای حوزوی را ضروری دانست و بیان داشت: برخی گمان می کنند اگر زبان ارائه درس روان باشد از ارزش علم کاسته و کتابی نیز که از علمای گذشته به دست به ما رسیده متروک و مخدوش می شود اما این تصور اشتباه است زیرا تبدیل متون کتاب های علمای گذشته به زبان امروزی جهت انتقال بهتر مطالب ضرری به اصل آن علم وارد نمی کند.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی عدم استفاده از ترتیب و دسته بندی مناسب در کتابهای حوزوی را ضعف دانست و گفت: برخی از کتاب های درسی حوزوی را نمی توان درسنامه نامید، زیرا درسنامه دارای اصولی همانند طرح سؤال مربوط به محتوا، ارائه موضوعات متناسب با موضوع درس و استفاده از چکیده در انتهای هر درس است که این موارد در کتب حوزوی رعایت نمی شوند.
وی تصریح کرد: در این که مأموریت اصلی حوزه علمیه دنبال کردن علوم اسلامی است بحثی وجود ندارد اما باید توجه داشت که فقه و اصول به تنهایی از علوم اسلامی نیستند، گرچه این دو علم اهمیت دارند اما اگر مبانی کلامی در جامعه ضعیف شوند و افراد جامعه تحت تأثیر مستبشرین کذایی قرار گیرند دیگر جایی برای کتاب طهارت و صلاة باقی نمی ماند.
عضو هیأت علمی مؤسسه تخصصی حقوق حوزه علمیه اضافه کرد: حوزه علمیه باید مباحث مورد نیاز جامعه و علوم زیر بنایی از جمله تاریخ اسلامی، تفسیر و مباحث فلسفی و اعتقادی را نیز پیگیری کند تا توان تشکیل یک جامعه اسلامی را داشته باشد زیرا احکام و فقه اسلامی در جامعه ای رعایت می شوند که اسلامی باشد./1324/ت302/ی