۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۴۷۷۹۱
 نماینده مردم تبریز در مجلس:

پیوستن به FATF دست ایران را می بندد/ مجلس اجازه ندهد ماجرای برجام تکرار شود

بیگی گفت: دولت در نهایت بی توجهی به همکاری و اغماض مجلس در تعامل با دولت از ارجاع قراردادهای بین المللی به مجلس طفره می رود، این قرارا دادها باید به تصویب مجلس برسد.
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو  در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، FATF را به معنای پذیرفتن نظارت بین المللی بر تمامی مبادلات بانکی داخل کشور دانست و اظهار داشت: اجرای FATF در صورتی باید باشد که به یک تعریف متناسب با مصالح کشور از تروریسم دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که تعریف تروریسم در معنایی متفاوت از تروریسم از سوی ما است، ادامه داد: اجرای FATF در حقیقت در شرایط کنونی به معنای بستن دستان خود است، این قرارداد باید از سوی دولت به مجلس ارجاع داده شود و توسط کمیسیون امنیت ملی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

بیگی با تأکید بر صیانت مجلس از منافع ملی کشور، ابراز داشت: نباید مجلس اجازه دهد مسائلی با این درجه اهمیت در عرض ۲۰ دقیقه در مجلس تصویب شود، اگر روزی که برجام مورد تصویب قرار گرفت اندکی درنگ می کردند و اجازه می دادند تا جوانب مختلف آن بررسی شود امروز در برابر بدعهدی های آمریکا توان اقدام بهتری را داشتیم.

وی با اشاره به حساسیت قراردادهای بین المللی و اهمیت ورود مجلس در این مسائل، خاطرنشان کرد: چطور می شود که از  حساس ترین موضوعات کشور به راحتی بگذریم بی شک برای صیانت از منافع ملی، باید مجلس در این قراردادها ورود کند و بعد از بررسی های لازم آنها را تأیید و یا رد کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که قراردادهای بین المللی در حقیقت یک میثاق ملی است و طبق قانون اساسی کشور باید به تصویب مجلس برسد، ابراز داشت: نباید دولت از این امر قانونی شانه خالی کند، این طیف قراردادها باید به تصویب مجلس برسد.

وی افزود: پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و همچنین تایید در شورای نگهبان دولت مجاز به اجرای این قراردادها است به عنوان مثال زمانی که قرارداد مبادلات زندانیان با دیگر کشورها پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود، بنابراین قرادادهای با اهمیتی مانند FATF و همچنین قراردادهای جدید نفتی، باید پس از تصویب مجلس اجرایی گردد.

بیگی با اشاره به عدم همکاری دولت با مجلس در این قراردادها، اظهار داشت: این در حالی است که مجلس بیشترین همکاری را با دولت کنونی نسبت به دولت قبل داشته است، این برخلاف توصیه های رهبر انقلاب در همکاری میان قوا به ویژه دولت با مجلس شورای اسلامی است، انجام وظایف مجلس در حقیقت منافاتی با تعامل میان این دو قوه ندارند.

وی با بیان این که مجلس در خصوص بررسی اصلاحیه بودجه سال جاری، موافقت با استقراض از روسها بدون مطرح کردن از سوی دولت و حتی به دهن کجی دولت در فرستادن لایحه اصلاحیه بودجه ۹۵ با امضای رییس سازمان برنامه و بودجه با دیده اغماض نگریسته است، گفت: این اغماضها نشان از نهایت همکاری و تعامل مجلس با دولت است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به قراردادهای جدید نفتی، ادامه داد: این قراردادها هم به این نحو در حال اتفاق افتادن است، نمایندکان مجلس باید از جزئیات این قراردادها آگاه شود، این قرارداد ها با تجربه اعتماد به ظرفیتهای درونی کشور که در دوران تحریم به آن دست پیدا کردیم نیز در تضاد است./۸۵۴/ت302/ج

ارسال نظرات