بهبودی وضعیت حاشیه نشینان نیاز به سرمایه گذاری دولت دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیتالله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، در تبیین بخشی از آیه شریفه «مما رزقناهم ینفقون»اظهار داشت: متقین علاوه بر این که به غیب ایمان دارند برپاکنندگان نماز و اهل انفاق هستند.
وی افزود: حکمت مترتب شدن انفاق به نماز در آن است که نماز بخل را از انسان زائل و عامل فلاح انفاق دهنده میشود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انفاق مشکلات اقتصادی جامعه را برطرف میکند، اضافه کرد: اقامه کنندگان نماز انسانهای بخیل نیستند اقامه نماز و انفاق پیوندی ناگسستنی با یکدیگر دارند کسی که نماز اقامه میکند اگر انفاق نداشته باشد مانند کسی است که نماز به پا نداشته است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) درباره اینکه خداوند در قرآن کریم اقامه نماز و انفاق را در کنار یکدیگر ذکر میکند، بیان داشت: اگر در جامعهای فقیری باشد به طور قطع حق او را کسی ضایع کرده است.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به گونههای مختلف زکات و انفاق، تصریح کرد: زکات و انفاق به دو صورت ظاهری و باطنی است، زکات ظاهری همان فتوای مراجع عظام است که به چند امور اختصاص مییابد، اما زکات باطنی زمانی که انسان برطرف شدن نیاز دیگری را که به مراتب کمتر از نیاز خودش است بر خود مقدم بداند و در رفع نیاز او اقدام کند، صورت میپذیرد و نزد خداوند این گونه زکات بسیار ارزشمند بوده و زمینه رشد انسان را فراهم میآورد.
رئیس دانشکده دارالحدیث با اشاره به انفاق واجب و مستحب، گفت: انفاق واجب به افرادی که واجب النفقه هستند تعلق میگیرد؛ اما انفاق مستحب همان مال حق المعلوم است یعنی انسان مقدار معلومی از مال خود را برای فقرا و نیازمندان اختصاص دهد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امروز وضعیت مردم حاشیه نشین شهرری بسیار تاسف انگیز است باوجود کمکهایی که صورت میپذیرد؛ اما کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری هنگفت دولت و مسؤولان دارد تا کار اساسی در این منطقه صورت بپذیرد.
آیتالله محمدی ری شهری با بیان اینکه انفاق دراصل قرض دادن به خداوند است، گفت: انسان باید در انفاق اعتدال داشته باشد انسان اگر حقیقت انفاق را باور کند با دل و جان از مال خود برای رضای خدا بهره میبرد، التزام به انفاق مستحب انسان را به بالاترین مراحل تقوا سوق میدهد./813/202/ص