۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۰۴۱۴۶
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

علم فقه با تمام عظمتش تنها بخشی از مکتب امام صادق است

استاد برجسته حوزه گفت: دین ما به حدی وسیع است که فقه، فقط بخشی از آن است ولی برای مردم طوری بیان شده که انگار فقه امام صادق همان رساله ای است که در خانه ‌ها است.
آیت‌الله فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله فاطمی نیا در جلسه مروری بر نهج البلاغه که شب گذشته در مسجد جامع ازگل برگزار شد، گفت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه خود بسیار در زمینه خداشناسی، پیغمبر شناسی، امام شناسی، توجه به آخرت و بی اهمیتی به دنیا صحبت کرده است.

وی در ادامه افزود: در زمینه پیغمبر شناسی و همچنین در باب صفات عالیه پیغمبر اکرم(ص) و بعثت ایشان به گونه ای نبی اکرم(ص) را وصف کرده که در عالم هیچ کس نتوانسته به این شکل ایشان را توصیف کند و در باب امام شناسی، اهل بیت را حیات علم و مرگ جهل معرفی می‌ کند؛ به نحوی که اگر انسان در پی اهل بیت باشد و علوم را از آنها دریافت کند، خود زنده شده و علوم را نیز احیا می کند و اگر کسی اهل بیت را رها کند همیشه در جهل خواهد ماند.

استاد برجسته حوزه گفت: از دیدگاه حضرت علی(ع)، بی اهمیت بودن دنیا، مقصود مذمت کوه و درخت و دریا نیست، این ها همه خوب هستند؛ مقصود مذمت دلبستگی به دنیا و از دست دادن آخرت به خاطر دنیا است و مسائلی مانند دل بستن به پول، مقام، تحسین شنیدن از دیگران.

وی درباره ترجمه هایی که از کتاب شریف نهج البلاغه شده است، گفت: از دقیق ترین و علمی ترین ترجمه‌ هایی که وجود دارد ترجمه مرحوم فیض الاسلام است که انصافاً زحمت زیادی برای آن کشیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا در اشاره به عرفان نظری و عملی گفت: به قول حضرت علی(ع) مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند؛ جوانان بدانند که اگر رساله در زندگی ما نباشد دیگر عرفانی هم وجود نخواهد داشت. نماز و روزه بدون احکام به عرفان نخواهد رسید. علامه طباطبایی، ملّای همدانی، قاضی طباطبایی و محمد بهاری از عبادات شرعی به مقامات عرفانی رسیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: دین ما آنقدر بزرگ و وسیع است که فقه، فقط بخشی از آن است ولی برای مردم طوری بیان شده که انگار فقه امام صادق همان رساله ای است که در خانه ‌ها است؛ اما این رساله ها، تنها بخشی از فقه امام صادق(ع) است. علم فقه با این عظمت، بخشی از مدرسه امام صادق(ع) است، مجتهد شدن خیلی سخت است ولی بدانیم که اجتهاد بخشی از مدرسه امام صادق(ع) است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه فیلسوف و عارف نیز گمشده خود را در مدرسه امام صادق(ع) پیدا می کنند، گفت: باید به خوبی اینها تبیین شود؛ به علت اینکه بعضی مطالعه ندارند. در صدر اسلام به تمام علوم معنوی از جمله اخلاق، مسائل شرعی و اصول دین، فقه گفته می شد و بعدها بود که امر جداسازی و دسته بندی صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ابراز داشت: جوانان بدانند تمام عرفا مجتهد بودند. حضرت علی(ع) درباره کشف و شهود در نهج البلاغه می گوید، سالک به جایی می‌ رسد که درخشنده برای او درخشان شده، راه را به او نشان داده و دست او را می گیرند و می برند که اهل عرفان آن ها را با عبارت های دیگری گفتنه اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) همچنین درباره خلقت ملائک و زمین و آسمان در نهج البلاغه صحبت کرده است و فرموده که خداوند به وسیله کوه ها حرکات زمین را تعدیل کرده که نشان از آثار غیب دارد؛ نهج البلاغه معجزه ای دارد که شخصی مانند جورج جورداق راجع به حضرت علی(ع) ۵ جلد کتاب نوشته و سر در خانه خود تابلویی با عنوان "لا فتی الّا علی" نصب کرده است./966/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات