۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
کد خبر: ۵۳۲۹۸۲

آخرین ها از اقتصاد مقاومتی

یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور است که دولت های یازدهم و دوازدهم با اجرای برجام دستشان در این زمینه بازتر شده.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دولت های یازدهم و دوازدهم طبق دستور مقام معظم رهبری و تاکید مجلس شورای اسلامی موظف به اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی شده و در همین رابطه در زمینه های تصریح شده در این سیاست ها باید اقتصاد را ساماندهی کند.

در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی دولت دوازدهم خبرهای خوبی اعلام کرده است. در آخرین ها از این اخبار معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده که از ابتدای دولت یازدهم تا شهریور ماه امسال، 19 میلیارد و 377 میلیون دلار طرح سرمایه گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت حمایت قانون سرمایه گذاری خارجی کشور به تصویب رسید که بیش از 11 میلیارد و 660 میلیون دلار آن وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است.

اسحاق جهانگیری عنوان کرد: با بیان اینکه "در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده است"، اذعان داشت: بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است.

این سرمایه پیش از این از سوی سخنگوی دولت ۱۱.۵ میلیارد دلار و از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل نیز ۵.۵ میلیارد دلار اعلام شده بود.

این سرمایه خارجی در بخش های مختلف اقتصادی به منظور به کارگیری بیشتر نیروی انسانی ایرانی به کار گرفته می شود که از آن جمله می توان به طرح های عمرانی، صنعت هوایی، بخش کشاورزی و همکاری تجار ایرانی و تجار خارجی اشاره کرد.

در زمینه طرح های عمرانی طبق توضیحات محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور که نهاد اصلی تقسیم این سرمایه وارد شده است، ۶ هزار و ۴۹ پروژه ناتمام و ۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه تمام عمرانی وجود داشته که تاکنون ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه به تفکیک استانها واگذار شده است.

این در حالی است که نوبخت پیش از این از سرمایه گذاری کشورهای خارجی چون کره جنوبی و چین برای طرح های عمرانی در بیمارستان ها یا طرح های آب در خوزستان خبر داده بود.

از سویی دیگر سرمایه خارجی جذب شده در صنعت هوایی کشور هم به کار گرفته می شود. در همین رابطه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در پسابرجام سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه فرودگاه‌های کشور افزایش یافته است.

رحمت الله مه آبادی اعلام کرد: پیش‌قرارداد فرودگاه مشهد به امضا رسیده و مذاکرات احداث ترمینال بین‌المللی با سرمایه‌گذاری خارجی، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد متحول می‌شود، طرح توسعه فرودگاه اصفهان نیز در حال امضا و مذاکرات قراردادی برای احداث ترمینال‌های بین‌المللی در حال انجام است و فرودگاه جدید اهواز، ترمینال فرودگاه بین المللی مهرآباد نیز در فراخوان بین‌المللی است تا سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کنند. 

وی اظهار کرد: با آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی، اصلاح ساختار راه‌های هوایی کشور و نوسازی ناوگان ترافیک ۶۰ درصدی در فرودگاه مطرح کشور رشد یافته است. ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در یک سال و نیم گذشته افتتاح شده که در صنعت هوایی کشور بی‌نظیر است. ۱۲۵ طرح مطالعاتی و عملیاتی نیز در دست اجرا است.

علاوه براین، اتاق بازرگانی تهران در نظر دارد به دعوت اتاق بازرگانی وین یک هیات اقتصادی - تجاری متشکل از بازرگانان و صاحبان صنایع ایرانی را به سرپرستی علا میرمحمدصادقی، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران به همراه دبیر کل اتاق بازرگانی تهران از بیست و یکم تا بیست و ششم آبان ماه امسال به کشور اتریش اعزام نماید.

زمینه های فعالیت هیات اعزامی، نساجی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، صنایع خودروسازی، قطعات خودرو، معدن و ماشین آلات معدنی، نفت و گاز، صنایع نیروگاهی و انرژی های تجدیدپذیر، صنایع هواییِ، برق و الکترونیک، کشاورزی و صنایع غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و امور مالی و بانکی است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات