۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۵۸۱۲۱۲
در قم؛

دومین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" برگزار شد

دومین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سایر فعالان جهادی و هیأتی در قم برگزار شد.
همایش مشعر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" با حضور حجج اسلام والمسلمین علیرضا پناهیان خطیب برجسته حوزه علمیه، محمد قمی رییس سازمان تبلیغات، صالحی کارشناس مسائل فرهنگی و میثم مطیعی مداح اهل‌بیت(ع) و رحیم آبفروش دبیر کمیته هماهنگی موکب‌های فرهنگی و فعالیت‌های مردمی، در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

پرهیز از اعمال سلیقه شخصی در مراسم اربعین

بر اساس این‌گزارش حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اظهار داشت: حماسه اربعین یک مسأله حاشیه‌ای و سلیقه‌ای نیست، کجای عالم بیست میلیون دور هم جمع شده و به صورت با شکوه در یک مراسم عظیم به سوی هدفی مقدس حرکت می‌کنند، باید توجه داشت که این نعمت جز لطف الهی نیست.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه تأکید کرد: باید مراقب بود که درباره نعمت اربعین مؤاخذه نشویم، چراکه نمی‌توان از پاسخ به چنین مؤاخذه‌ای سربلند بیرون آمد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سفر‌های کاروانی بیان کرد: دوستانی که به زیارت اربعین مشرف می‌شوند، سعی کنند به جای سفرهای انفرادی، به صورت کاروانی در این همایش شرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در تظاهرات 22 بهمن اگر کار به صورت تشکیلاتی نباشد، مشکلی به وجود نمی‌آید، اما مراسم اربعین را باید جدی‌تر گرفت، چراکه اگر نتوانیم مؤمنان را در گروه‌های کوچک‌ سازماندهی کنیم، نمی‌توانیم در لشکر امام زمان نیز قرار بگیریم.

وی ابراز داشت: زیبایی، برکات، فوائد و ثواب برای سفرهای کاروانی آنقدر زیاد است که درک انفرادی رفتن به شدت مشکل است، چراکه چشم‌پوشی از این برکات کار عاقلانه‌ای نیست.

نوکری برای سیدالشهدا(ع) افتخار است

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به ارزش خدمت به زوار اربعین اظهار داشت: نوکری برای سیدالشهدا(ع) و اربعین فقط از روی نیاز نبوده و یک افتخار محسوب می‌شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این‌که خادم‌های اربعینی از عواطف و لطائف حسینی برخوردار هستند، گفت: باید توجه داشت که تمام فعالیت‌های خادم اربعین بر پایه احساس نیست و دغدغه داشتن، مهربانی و اهل خیر بودن از صفات خادمان اربعین است، اما عمیق ترین خوانش نیست.

وی با تأکید بر این‌که ژرف‌ترین توصیفات آدمی توصیفات هویتی است، گفت: اتفاقی که درون قلب مؤمن به عنوان خادم اربعین رخ می‌دهد و این باور عمیق است که تفاوت اصلی را ایجاد می‌کند، در این مسیر به یک خوانش هویتی نسبت به خادمان اربعین نیاز است.

ویژگی‌ خط مبارزه با کفر

حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به ویژگی‌های خط مبارزه بیان کرد: عزت و حیاتی که در سایه مبارزه وجود دارد و یقینا در مسیر مبارکی قرار دارد، در نهایت به پیروزی با لشکر حق منتهی می‌شود.

وی تصمیم و اراده برای مقابله با کفر و شرک را از مهمترین باورهای انقلابی توصیف کرد و گفت: در مصاف فرزندان امام حسین(ع) با یزیدیان نقش ویژه‌ای می‌توان ایفا کرد، کارزار مبارزه حضرت سیدالشهدا(ع) با یزیدیان همواره وجود دارد، اما ما باید در سپاه حضرت حضور داشته و خادم امام منتظر باشیم.

در عرصه تبلیغ محدودیت وجود ندارد

همچنین میثم مطیعی با بیان این‌که امروز محدودیت و مرزی در عرصه تبلیغ وجود ندارد، اظهار داشت: بدون شک فعالیت‌های تبلیغی انجام شده در کشور، محدود به مرزهای ما نمی‌شود.

این مداح اهل‌بیت(ع) ابزار هنر را یکی از مؤثرترین و بهترین ابزار نشر فرهنگ دینی توصیف و بیان کرد: با توجه به نقش جلسات مذهبی و ظرفیت آن در توسعه فرهنگ دینی در ابعاد جهانی، بایستی با استفاده از فضای رسانه‌ای، جلسات مذهبی ایران را در سراسر جهان منتشر و منعکس کرد.

وی با بیان این که زائران اربعین باید با یکدیگر ارتباط منسجم داشته باشند، گفت: در مراسم حج چند میلیون مسلمان، کنار هم طواف می‌کنند، اما هیچ‌گونه نزدیکی بین دل‌های آنها وجود ندارد و دولت عربستان سعودی نیز از ارتباط بین زائران ایرانی با دیگران هراس داشته و ایرانی‌ها را متهم به ارتباط گیری می کنند.

ضرورت تشکیل اتاق فکر برای مراسم اربعین

مطیعی با تأکید بر تشکیل اتاق‌فکر در ایران برای مراسم اربعین بیان کرد: در صورتی که چنین نهادی ایجاد نشود، در آینده با مشکل مواجه شده و در ارتباطات با خلل مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به ابعاد اربعین بیان کرد: اشعار متعددی درباره حرم، عَلُم و امثال آن سروده و خوانده شده، اما بایستی به موضوع زیارت که یکی از ابعاد مکتب اهل بیت(ع) است، توجه شود و از ظرفیت دستگاه حسینی در جهت نشر معارف دینی بهره برد./۸۷۶/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات