۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۴۸۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

حوزه به پژوهش بهای بیشتری بدهد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، خواستار توجه بیش از پیش حوزه به مقوله پژوهش شد و تاکید کرد: تا زمانی که پژوهش به ارزش تبدیل نشود ما نخواهیم توانست رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم، چهارشنبه شب در نشست دوره ای استادان سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که با سخنرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی(ره) در  قم برگزار شد، به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص پژوهش در حوزه پرداخت.

وی تاکید کرد: موضووع پژوهش به عنوان یک امر در متن همیشه در حوزه بوده است و توجه به این مقوله از اولویت و ضرورت خاصی برخوردار است.

مدیر مرکز تحقیقات مجمع تقریب با اشاره به فرهنگ پژوهش در حوزه تصریح کرد: هیچ امری نمی تواند به هدف نائل شود مگر اینکه ابتدا فرهنگ آن شکل گیرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: پژوهش یک ارزش است و تا مادامی که به عنوان یک ارزش در حوزه مطرح نشود همراه با ضعف هایی خواهد بود و نخواهیم توانست در این حوزه رسالت خود را به خوبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید پژوهش را یک ارزش به حساب آوریم، تاکید کرد: پژوهش و نوآوری باید به عنوان یک ارزش و قدرت مهم در حوزه جایگاه خود را پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اضافه کرد: عنوان پژوهشگر را نباید برای هر کسی بکار برد، در گذشته این عنوان را برای افراد برجسته و نخبه بکار می گرفتند و به هر کسی محقق گفته نمی شد.

وی در ادامه ابرازداشت: ما نباید اجتهاد را از عرصه پژوهش امری جدا بدانیم بلکه باید در متن پژوهش آن را به حساب آوریم و بیش از گذشته به آن اهتمام بورزیم.

وی از اجتهاد به عنوان برترین پژوهش یاد و خاطرنشان کرد: لازم است با برنامه ریزی مناسب اجتهاد را در متن پژوهش استقرار ببخشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به انواع و اقسام پژوهش از جمله پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای، خاطرنشان کرد: پژوهش های توسعه ای به پژوهش هایی گفته می شود که کوشش می کند فراورده های پژوهشی را عرضه کند و باید گفت ما در این عرصه مطالعه چندانی در حوزه نداریم.

وی پژوهش های کاربردی در حوزه را بسیار مهم ارزیابی کرد و ابرازداشت: در عرصه مخاطب پژوهشی باید دو نوع مخاطب داخلی و خارجی را درون جامعه معرفی کنیم و باید گفت مخاطب خارجی را ما در حوزه به حساب نیاورده ایم. /924/پ202/ص
ارسال نظرات