۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۵۹۸۴

نهمین سالگرد ارتحال آیت الله احسانبخش در زادگاهش برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت الله صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در گیلان امروز در زادگاهش برگزار شد.
آيت الله احسانبخش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، مراسم نهمین سالگرد ارتحال آیت الله صادق احسانبخش، نماینده فقید ولی فقیه در گیلان، امروز با حضور علما، روحانیان و اقشار مختلف مردم در زادگاهش روستای لیفشاگرد از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه سرا برگزار شد.

حجت الاسلام غلامرضا شفیع زاده، امام جمعه موقت رشت در این مراسم با اشاره به شخصیت وارسته این روحانی والام مقام گفت: وی فردی انقلابی و زحمتکش بودند که سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب و مجاهدت‌ها و تلاش‌های فراوان و شبانه‌روزی او بعد از انقلاب بسیار ارزشمند بوده است.

وی از آیت الله احسانبخش به عنوان محور مجاهدت در گیلان یاد کرد و با بیان این که این روحانی انقلاب در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های فراوانی در جهت ترویج اسلام ناب انجام داد، ادامه داد: وی با ویژگی‌های شاخصی که داشت در همه عرصه‌ها به ویژه در دوران انقلاب از خود نام نیکی به یادگار گذاشت.

امام جمعه موقت رشت همچنین به نقش آفرینی آیت الله احسانبخش(ره) در صحنه های مبارزاتی قبل از انقلاب و همراهی با امام راحل پس از پیروزی نهضت اسلامی اشاره کرد و افزود: ایشان همواره همراه و یار وفادار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود.

حجت الاسلام شفیع زاده، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شخصیت‌های بزرگ و تأثیرگذار نظام در بین جوانان امروز و آینده را مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: نسل‌های آینده باید از راه و حرکت بزرگان دینی تأسی گرفته و آن را در زندگی خود به‌کار گیرند.

وی در ادامه افزود: این روحانی بزرگوار و پرتوان محور مجاهدت‌ها و تلاش‌های مردم مؤمن و شهید‌پرور گیلان و منشأ خدمات و برکات فراوانی در استان بود.

امام جمعه موقت رشت، زندگی ساده و زاهدانه را یکی دیگر از ویژگی‌های آیت الله احسانبخش دانست و افزود: این روحانی انقلاب و مبارزه از لحاظ علمی و معنوی نیز دارای مراتب بالایی بود.

حجت الاسلام شفیع زاده در ادامه سخنان خود، تبیین سیره علمی و عملی علما و بزرگان دینی برای جامعه را یک ضرورت دانست و خاطر نشان کرد: نسل جوان جامعه امروز ما نیازمند بهره‌گیری از سیره علما هستند.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس گیلان با تأکید براین که مسؤولان دینی و فرهنگی باید میزان شناخت جامعه نسبت به بزرگان دینی را افزایش دهند، ادامه داد: برگزاری همایش و کنگره های شخصیت شناسی و بررسی مقام علمی علما می تواند زمینه شناخت بیشتر جامعه نسبت به این شخصیت های برجسته را فراهم کند.

وی همچنین بر احیای آثار آیت الله احسانبخش تأکید کرد و گفت: این عالم فقید افزون بر فعالیت های مذهبی و سخنرانی‌های فراوان، در راستای خدمت به اهداف متعالی اسلام و انقلاب ، آثار و کتاب‌های ارزشمندی به جا گذاشته است.

به گزارش رسا، آیت الله صادق احسابنخش در سال 1309 در محله لیف شاگرد بازار جمعه شهرستان صومعه بدنبا آمد، وی در سال 1324 به رشت آمد و دوره مقدماتی حوزه را در آنجا فرا گرفت و در سال 1327 دوره سطح و خارج را در قم گذرانید و پس از آن در سال 1332 وارد دانشکده معقول و منقول شد و موفق به دریافت درجه لیسانس از دانشگاه تهران شد.

وی همچنین در سال 1385 از سوی امام خمینی(ره ) مسؤولیت کنترل سفارت خانه‌ها و کنسولگری‌های ایران در پاکستان، هند و بنگلادش را به عهده داشت.

او در 26 فروردین ماه سال 1361 در مسجد کاسه فروشان رشت ترور و دچار مصدومیت شدید شد.

شهید آیت الله حاج شیخ صادق احسانبخش از سال 1359 تا 1380به عنوان نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت از سوی امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری منصوب شد.

وی در 14 خرداد 1380 چشم از جهان فرو بست و در مصلای امام خمینی(ره) رشت که خود مؤسس و بنیانگذار آن بود به خاک سپرده شد.

گفتنی است، کتاب‌های خوارج، نقش دین در خانواده، خاطرات صادق، تفسیر سوره احزاب، انقلاب اسلامی در گیلان، قیامت از دیدگاه قرآن و احادیث از دیگر آثار ارزشمند آیت الله احسانبخش(ره) است./950/پ202/س
ارسال نظرات