۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۰۶۰۲۳
آیت الله مکارم شیرازی:

وهابیون تنها به آیاتی که مطابق میل شان است توجه و عمل می کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با انتقاد از وهابیون افراطی در شیوه عمل به آیات قرآن کریم، گفت: اینها تنها به آیاتی که مطابق میل و مرام شان است توجه و تمسک می کنند و سایر آیات قرآن کریم را کنار می گذارند که این روش درستی نیست.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي 1/آيت الله ناصر مكارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، روز پنج شنبه در درس تفسیر هفتگی خود که با حضور طلاب و روحانیان در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) قم برگزار شد، ابراز داشت: خداوند وجودی نامحدود است و مکان ندارد، چرا که جسم نیست.

وی با بیان اینکه تفسیر قرآن روش های مختلفی دارد، ابراز داشت: روش اول تفسیر قرآن کریم، روش تفسیر قرآن به عقل است.

مفسر قرآن کریم گفت: این روش تفسیری ربطی به مساله تفسیر به رای ندارد، آیات متعددی در قرآن داریم که با ادله عقلی آیات را تفسیر می کنیم.

وی روش دیگر تفسیر قرآن را روش تفسیر به اخبار و روایات ذکر و تاکید کرد: برخی از آیات هستند که دارای پیچ و خم هایی هستند و اولیا الهی آمده اند و این گونه آیات را تفسیر کرده اند.

این مرجع تقلید افزود: روش سوم تفسیر،روش تفسیر قرآن به قرآن است، در آیات قرآن برای این روش تفسیری روش های بسیار زیادی ذکر شده است که باید به آن توجه کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نمونه هایی از روش تفسیر قرآن به قرآن، گفت: بعضی ها تصور می کنند، این روش های تفسیر جدا است، در حالی که باید توجه داشت و هر سه روش را با هم پذیرفت، یک جا از روش تفسیر قرآن به عقل، یک جا از روش تفسیر قرآن به روایات و یک جا هم از روش تفسیر قرآن به قرآن بهره می گیریم و هیچ کدام ما را از دیگری بی نیاز نمی کند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: تفسیر قرآن به عقل این نیست که با تفسیر به رای و ظن و خیالات آیات قرآن را بررسی و تفسیر کنیم؛ این مساله درست نیست.

این مرجع تقلید تاکید کرد: وقتی افراد از منبع اهل بیت(ع) دور بیفتند، گمراه و معتقد به خدایی می شوند که با چشم سر دیده می شود، ما به وسیله هدایت اهل بیت(ع) معنای «الی ربها ناظره» را به معنای لطف و رحمت خدا می دانیم، اما کسانی که از اهل بیت (ع) دور افتاده اند این آیه را به معنای رؤیت ظاهری و با چشم خداوند تبارک و تعالی در قیامت تفسیر کرده اند.

وی با اشاره به منبع و مدرک «القرآن یفسر بعضه بعضا» تاکید کرد: ما فحص و بررسی کردیم و دیدیم این جمله در کلمات علما آمده است، از جمله مرحوم علامه مجلسی در دو جلد بحار به این مساله تصریح می کند.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: مرحوم فیض کاشانی نیز این تعبیر را دارند، اما اینکه گفته شده باشد این جمله معروف روایت معصوم باشد، این گونه نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که به این عبارت در کلام اهل بیت(ع) نیامده، اما روش تفسیر قرآن به قرآن با تعابیر دیگر در کلمات پیامبر و اولیا الهی آمده است.

وی اضافه کرد: در خطبه 133 نهج البلاغه مولا علی(ع) نسبت به این مساله تصریح دارند، در خطبه 18 نهج البلاغه نیز مولای متقیان به این موضوع اشاره دارند؛ این مساله در کتب اهل سنت نیز وجود دارد.

این مرجع تقلید ادامه داد: اضافه بر این «القرآن یفسر بعضه بعضا» دلیل عقل هم هست، چرا که سخنان گوینده بعضی از آن بعض دیگر را تفسیر و تبیین می کند.

وی با اشاره به محکمات و متشابهات قرآن کریم گفت: قرآن کریم با صراحت این مطلب را در آیه هفت سوره آل عمران بیان کرده است و به وجود آیات محکم و متشابه تصریح می کند.

وی افزود: بعضی از آیات قرآن، مبیّن، روشن و واضح است و بعضی از آن نیز متشابه است، آیاتی که مجمل است، معنای آن این است که به وسیله آیات محکمه، آیات متشابهه را تفسیر و معنا کنیم.

مفسر برجسته قرآن کریم ابراز داشت: کسانی که اهل علم و ایمان هستند محکمات را می گیرند و آیات متشابه را به وسیله آن تعبیر می کنند، اما کسانی که اهل ایمان نیستند، آیات متشابه را می گیرند و منحرف می شوند.

وی وهابیون افراطی را از جمله افراد و گروه هایی دانست که تنها به بخشی از آیات قرآن توجه می کنند و در این خصوص ابراز داشت: وهابیون تندرو این گونه هستند، تنها یک بخش از آیات را می گیرند و آیاتی که موافق مذاق و روش شان نیست را رها می کنند، خداوند می فرماید ما بر این گونه افراد عذاب نازل می کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: در میان مسلمانان کسانی هستند که معتقد به جبر هستند و دلیل شان نیز وجود برخی از آیات است، در حالی که باید به تمامی آیات توجه کرد و اگر این گونه نباشیم از حقایق قرآن منحرف و پرت خواهیم شد.

این مرجع تقلید افزود: تجزیه گران قرآن کارشان به جایی می رسد که شیطان را بزرگ ترین موحد عالم می دانند؛ امیدواریم بتوانیم روش خوبی را در تفسیر قرآن پیش بگیریم و همه در سایه قرآن موفق و مؤید باشیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات