۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۰۷۱۰۸
آیت الله مکارم شیرازی:

دانشگاه شجاعانه و عاقلانه از علوم غربی فاصله بگیرد / تعلل در اجرای اصل هشتم قانون اساسی تبعات زیانباری دارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف از وقوع برخی ناهنجاری‌ها و مفاسد اخلاقی و اجتماعی در کشور، بر ضرورت توجه همگان به احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و تعلل و تأخیر در اجرای اصل هشتم قانون اساسی را بسیار زیانبار خواند.
آيت الله مكارم شيرازي آيت الله مکارم شيرازي در هفتمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید روز یکشنبه در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور ابرازداشت: من این‌گونه دیدارها را برای خود غنیمت می دانم زیرا بسیاری از مسائل در این دیدارها حل و فصل می شود.

وی در ادامه با بیان این‌که پست های کلیدی در جمهوری اسلامی در دست حوزویان و دانشگاهیان است، ابراز داشت: اگر این دو گروه با هم مرتبط باشند و آگاهانه و هماهنگ عمل کنند مطمئناً مشکلات حل و نظام اسلامی بیمه خواهد شد، منتهی باید هم دانشگاه و هم حوزه به وظایف اصلی خود آشنا بشوند و از مشکلات رهایی پیدا کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیان بعضی از مشکلات موجود در دانشگاه های کشور پرداخت و افزود: یکی از مشکلاتی که دانشگاه دارد این است که طبیعت دانشگاه، طبیعت غربی و وارداتی است و برای اینکه دانشگاه استقلال و اصالت پیدا کند باید خوبی های آن را گرفت و بدی هایش را رها کرد که این نیاز به فعالیت مستمر، شجاعانه، عاقلانه و مدبرانه دارد تا بتواند خود را هماهنگ با نظام اسلامی کند و از سلطه فرهنگ غرب جدا شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به پرسش های دانشجویان پاسخ دادند و در جواب سؤال دانشجویی که نظر این مرجع تقلید را درباره حوادث منطقه پرسید، گفت: بیداری جهان اسلام نویدبخش آینده ای بهتر برای مسلمانان است.

وی گفت: البته هم غربی ها و هم عده ای از غرب زده ها و همچنین بعضی از غافلان در کشورهای اسلامی می کوشند وانمود کنند که این بیداری، بیداری مردمی منهای اسلام است و جنبه اسلامی ندارد ولی با وجود تلاش ها و کوشش های آنها ما نشانه های خوبی برای اسلامی بودن آن پیدا می کنیم و مهم ترین نشانه آن اینکه بسیاری از تظاهرات و تصمیم گیری ها و تلاش ها بعد از اقامة نماز جمعه و در سایه نماز جمعه حاصل می شود و این نشان می دهد که روح، روح اسلامی و روح دینی است و شکی نیست که اگر این انقلاب ها صددرصد اسلامی نشود حداقل به سوی اسلامی شدن پیش می رود و وضع آنها با سابق قطعا متفاوت خواهد بود.

این مرجع تقلید خواستار استفاده علما از این فرصت گرانبها شد و افزود: این فرصت گرانبهایی برای علمای اسلام است که بتوانند از این فرصت استفاده کنند و جمعیت را به سوی اسلامی تر شدن این انقلاب ها و بیداری ها سوق دهند.

وی با اشاره به حساسیت دشمنان و غربی ها روی جمهوری اسلامی ایران، افزود: متاسفانه با توجه به حساسیتی که دشمنان بر روی ایران دارند و تبلیغات منفی که اینها به راه انداخته اند سعی می کنند درمورد حضور ما در صحنه های انقلاب مردم منطقه ذهنیت منفی ایجاد کنند؛ البته معنی این سخن این نیست که ما خودمان را در این مورد بی مسئولیت بدانیم بلکه باید به هر ترتیبی که ممکن باشد حتی به صورت غیر مستقیم کار کرد.

این مرجع تقلید اضافه کرد: علمای اهل سنت به دلیل وابستگی خاص آنها به دولت ها، فعالیت آنها خالی از مشکلات نیست و ایفای نقش دوگانه یا چندگانه الازهر در جریان انقلاب مصر را باید در همین راستا ارزیابی کرد و ناشی از وابستگی شان به دولت دانست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به پرسش اقتصادی یکی از حاضران اشاره کرد و بیان داشت: اساس اقتصاد غرب بر این است که یک گروه سرمایه دار مسلط بر همه چیز باشند و مسائل نظامی و سیاسی و دیگر امور توسط سرمایه داران پشت پرده انجام می گیرد.

دانشجویان و حوزویان دست به دست هم داده و اقتصاد اسلامی را استخراج کنند

وی گفت: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان و حتی جنگ و صلح در دست سرمایه داران است و این نظام خیلی ناسالم و غیر عادلانه است؛ ما نمی توانیم چنین اقتصادی داشته باشیم، بنابراین ضرورت دارد دانشگاهیان و حوزویان دست به دست هم بدهند و اقتصاد اسلامی را منقح کنند و سیاستمداران هم این شجاعت را داشته باشند که اقتصاد اسلامی را پیاده کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: بعضی ها می گویند مسائل اقتصادی اسلام مربوط به هزار سال قبل بوده است و بانکداری بدون ربا نمی شود و از این رو بانکداری ای ایجاد کردند که در ظاهرش اسلامی است و در باطنش اسلامی نیست.

سیستم بانکی کشور باید از ربا به دور باشد

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز سیستم بانکی کشور از ربا، ابرازداشت: متاسفانه هنوز هم همان اصول بانکداری غربی ها حاکم است و ما نتوانستیم خودمان را صددرصد نجات بدهیم، از این رو دانشگاهیان و حوزویان باید تلاش کنند تا سرفصل های اقتصاد اسلامی را مشخص کنند.

این مرجع تقلید گفت: تحقق این امر کاری ممکن و البته زمانبر است و می توان با برنامه ریزی مناسب دراین راستا حرکت و برنامه ریزی کرد، الان غربی ها در اقتصاد به بن بست رسیده اند، این حوادث و ورشکستگی های اخیر نشان داد که غربی ها بر خلاف گفته هایشان مبنی بر محکم بودن پایه های اقتصادیشان نشان داد که واقعیت این گونه نیست و اقتصادشان متزلزل است و این باعث قوت ما است و به ما شجاعت می دهد که اقتصاد اسلامی خود را مطرح کنیم.

احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر ضرورتی اجتناب ناپذیر

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به اهمیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: تا امر به معروف و نهی از منکر نباشد هیچ قانونی ضمانت اجرایی ندارد.

وی افزود: قانون وقتی ارزش دارد که ضمانت اجرایی داشته باشد، ضمانت اجرایی مهم امر به معروف و نهی از منکر است. در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده که اگر این دو فریضه اجرا شود امنیت در همه جا حاکم، اقتصاد سالم و جلوی ظلم و ستم ها گرفته می شود.

این مرجع تقلید گفت: وقتی امر به معروف و نهی از منکر حذف می شود بسیاری از قوانین بدون ضمانت اجرایی باقی می ماند. حالا اگر رئیس دولتی بگوید من نمی خواهم این قانون را اجرا کنم اگر به معروف و نهی از منکر عمومی باشد هرگز نمی تواند مخالفت بکند.

تعلل و تاخیر در اجرای اصل هشتم قانون اساسی تبعات بسیاری به همراه دارد

وی خواستار تشکیل نهاد و تشکیلاتی مستقل و مردمی برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد و با اشاره به معایب وابسته بودن این تشکیلات به دولت گفت: باید در این خصوص تشکیلات مستقلی باشد که کاملاً جنبه مردمی داشته باشد و تحت فشار هیچ نیرویی نباشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از عدم اجرای اصل هشتم قانون اساسی بعد از سی سال در کشور، از این مساله ابراز تاسف کرد و افزود: این اصل هر چه دیرتر اجرا شود هزینه ها بیشتر و ضایعات آن فزونتر خواهد بود.

وی در ادامه به مسأله اسلامی شدن دانشگاه ها پرداخت و با بیان اینکه دانشگاه های ما رنگ و بوی غربی دارد و ما باید کاری کنیم که استقلال اسلامی داشته باشد، افزود: باید در برنامه ها، کتاب ها و اساتید فرهنگ اسلام حاکم باشد، هر کدام از اینها که لنگ شود تمام برنامه لنگ می شود. اگر برنامه خراب باشد کاری نمی شود کرد و اگر برنامه درست ولی کتب خراب باشد، باز کاری انجام نمی شود و اگر هر دو درست باشد استاد استادی خوب و مناسب نباشد که برای فرهنگ اسلامی دل نسوزاند بازهم کار به جایی نمی بریم.

این مرجع تقلید بیان کرد: نامه هایی به دست ما می رسد که در آن از بعضی از اساتید گله شده است، اینها نیازمند کار زیاد است و از نسل جدید که در دامان انقلاب پرورش یافته خیلی می توان در این قسمت استفاده کرد.

وی اختلاط در دانشگاه ها را از میراث های نظام های غربی دانسته و با بیان اینکه اختلاط دانشجویان آثار منفی فراوانی دارد که نه تنها از نظر اخلاقی بلکه از نظر افت تحصیلی هم این امر مسلم است، اظهار داشت: در حال حاضر برخی از مراکز دانشگاهی در کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که برای پیشرفت بیشتر دانشجویان باید دختر و پسر را از هم تفکیک کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایات متعدد در این زمینه گفت: اسلام می گوید نباید در مقابل جنجال و هوچی گری ها و تبلیغات رسانه های غربی تسلیم شویم، چرا که اینها از ابتدا به دنبال اهداف خود بوده اند، اما ما به دلیل مقاومت در برابر خواسته های آنها و شجاعت به دستاوردهای بسیاری در عرصه های مختلف دست یافته ایم.

وی ادامه داد: اینها تمام انقلاب ما را از اول زیر سؤال بردند، اما ما درمقابل آنها نهراسیده و با شجاعت جلو آمدیم و در حال حاضر کشور مستقلی هستیم که در منطقه حرف اول را می زنیم و به فضل خدا انقلاب ما به الگوی دیگر کشورها بدل شده است و این دستاورد کمی نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در این مورد هم نباید گوش به حرف و خواسته غربی ها بدهیم، متاسفانه برخی ها وقتی سخن از جداسازی و عدم اختلاط می شود وحشت می کنند که مگر چنین چیزی ممکن است؟ وقتی چنین روایاتی داریم چرا بعضی باید تعجب کنند.

وی اضافه کرد: برخی می گویند این کار هزینه بر دوش دولت می گذارد، اما باید گفت چه بهتر اینکه هزینه ها در راه سالم سازی دانشگاه و سالم سازی اجتماع خرج بشود این همه هزینه برای بعضی ورزش ها و بازیگران و فیلم ها می شود، چه بهتر که برای کارهای اساسی و بنیادین هزینه شود.

افزایش آمار طلاق معلول گسترش مفاسد و بدحجابی است

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از وقوع برخی ناهنجاری های اخلاقی و جنایات در هفته های اخیر در کشور، این اتفاقات تلخ را معلول بدحجابی و بی حجابی دانست و گفت: اگر می بینیم آمار طلاق، جرم و جنایت و تجاوز زیاد می شود اینها همه به خاطر بدحجابی ها، اختلاط ها و انتشار سی دی های مستهجن و ارتباط های زن و شوهر با افراد دیگر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت کارهای فرهنگی در کشور تاکید کرد: فعالیت های فرهنگی در همه جا هست، منتهی غرض و مراد اصلی از فرهنگ، فرهنگ اسلام است و فرهنگ اسلام در صورتی جواب می دهد که از کارشناسان متخصص آن استفاده شود. /924/پ201/س

ارسال نظرات