۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۱۰۲۳۸
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

نظریه جدایی دین از سیاست خلاف نص قرآن کریم است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز کشور اظهار داشت: بیشترین آیات قرآن، آیات حقوقی است و در قرآن دو هزار 700 آیه حقوقی وجود دارد و آن‌هایی که می‌گویند دین از سیاست جدا است نظرشان بر خلاف این آیه است.
حجت الاسلام و المسلمين قرائتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور و استاد و مفسر قرآن کریم، صبح امروز در مسجد و حسینیه الزهرای مشهد در جمع طلاب غیر ایرانی گفت: در قرآن مراحل خلقت انسان، لم یکن شیئا، لم یکن شیئا مذکورا، من تراب، من نطفه، فی البطون الامهات، فی الظلمات ثلاث، فی خلق بعد خلق نطفه، اخرج من بطون امهاتکم، لاتعلمون شیئا و... نقل شده است یعنی عدم را وجود می کند و وجود را رشد می دهد تا مرحله ای که به آن بقا داده شود.

وی بیان کرد: خداوند متعال در آیه 282 سوره بقره می فرماید « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ ۚ وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی...» ایمان مسؤولیت آور است و کسی ایمان دارد وظیفه اش مشخص است، به عبارتی مؤمن وظیفه دارد.

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: خداوند متعال در این آیه می فرماید‌«‌اى اهل ایمان‌! چنانچه وامى به یکدیگر تا سر آمد معینى‌، دادید‌، لازم است آن را بنویسید‌. و باید نویسنده‏اى سَنَدش را در میان خودتان به عدالت بنویسد‌. و نباید هیچ نویسنده‏اى از نوشتن سند همان‏گونه که خدا بر اساس قوانین شرعى به او آموخته است دریغ ورزد‌. او باید سند لازم را بنویسد‌، و کسى که حقْ به عهده اوست باید کلامش را جهت تنظیم سند براى نویسنده املا کند‌، و از خدا که پروردگار او است پروا نماید و از حق چیزى را نکاهد . و اگر کسى که حق به عهده اوست ، سفیه یا ناتوان باشد‌، یا به علتى نتواند املا کند‌، ولىّ و سرپرست او به عدالت املا کند».

وی اضافه کرد: خداوند متعال در ادامه ذکر می کند‌«‌و دو شاهد از مردانتان را [بر این حق] شاهد بگیرید‌، و اگر دو مرد نبود‌، یک مرد و دو زن را از میان شاهدانى که مى‏پسندید‌، شاهد بگیرید تا اگر یکى از آن دو زن [واقعیت را] فراموش کرد‌، آن دیگر او را یادآورى کند».

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی متذکر شد: از این آیه معلوم می شود که احکام الهی بر اساس فطرت است و می توان نتیجه گرفت که در زمان جاهلیت هم مسأله نوشتن مورد تأکید بوده است و نیز مشخص می شود که در مسائل حقوقی امت مسؤول هستند.

وی با بیان این که زن در مسائل اقتصادی بر عکس مسائل عاطفی خیلی حضور ذهن ندارد، تصریح کرد: می توان گفت چرا دو تا زن با یک مرد برابری می کنند، به عنوان مثال این که گفته می شود اگر کسی زن را بکشد 50 تا شتر و اگر مردی کشته شود 100 تا شتر و این به جهت این است که با کشتن مرد ضربه اقتصادی به خانواده وارد می شود و این به نفع زن است.

این مفسر قرآن وظیفه امروز طلاب را تبلیغ دانست و با عنوان این که هر کسی که به غیر تبلیغ می پردازد کار نادرستی را انجام داده است، گفت: بیشترین آیات قرآن، آیات حقوقی است و در قرآن دو هزار 700 آیه حقوقی وجود دارد و آن‌هایی که می‌گویند دین از سیاست جدا است نظرشان بر خلاف این آیه است. /968/پ202/س

ارسال نظرات