۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۰۵۸۵
در پی عارضه قلبی؛

نماینده آیت الله سیستانی در منطقه گرگان و دشت درگذشت

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رییسی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کشور کویت و منطقه گرگان و دشت در اثر عارضه قلبی، به رحمت ایزدی پیوست.
حجت الاسلام و المسلمين ريسي، از علماي بنام گلستان حجت الاسلام و المسلمين رييسي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رییسی، از علمای برجسته استان گلستان و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در کشور کویت و منطقه گرگان و دشت روز گذشته در سن 63 سالگی در کویت درگذشت.
 
وی آخرین روحانی از خاندان رییس الذاکرین گرگان بود که خاندان آنها به روایتی 400 سال و به روایت دیگری از قول شخص وی نزدیک به 800 سال سابقه حضور در لباس روحانیت داشته اند.
 
جد پدری سیدمحمد رییسی، سیدمصطفی رییس الذاکرین از وعاظ شهیر و نامدار گرگان بوده که نام او را می توان در بسیاری از اسناد و کتب مربوط به حوادث عصر حیات خود یافت.

سیدمصطفی رییس الذاکرین همچنین از مشروطه خواهان گرگان بوده که در ترویج مشروطه و درگیری ها با استبدادیون منطقه نقش فعالی داشته است.
 
پدر زنده یاد حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رییسی، آیت الله سیدعلی رییسی بوده که در مشهد، قم و نجف اشرف تحصیل کرده و از روحانیان نامدار شمال کشور بوده است.
 
آیت الله سیدعلی رییسی علاوه بر امور خیریه در سطح شهر و روستاهای گرگان و تهران، نقش شایانی در احیا و بازسازی مساجد و مدارس تاریخی، راه اندازی هیأت ها داشته است.
 
وی که به دلیل عارضه قلبی صبح روز گذشته در کویت درگذشت، نماینده آیت الله سیستانی در کشور کویت و منطقه گرگان و دشت بوده است.
 
به گزارش رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رییسی متولد سال 1328 و تحصیل‌کرده در حوزه های علمیه ایران و عراق، از روحانیان نامدار گرگان و شمال بوده و بارها در حوادث قبل از انقلاب بازداشت و حتی ماه ها به صورت تبعیدی از گرگان در تربت حیدریه، روزگار گذرانده است.
 
مراسم استقبال از وی بعد از بازگشت از تبعید در 17 شهریور 57 به طور بسیار گسترده در علی آباد کتول و گرگان برگزار و در هر دو شهر بدل به راهپیمایی های گسترده شد.
 
بعد از پیروزی انقلاب وی به همراه سیدسجاد علوی، محمدرضا میبدی، سیدعلی رییسی، سیدکاظم نورمفیدی، حبیب الله طاهری، سیدحسین میربهبهانی و رسول رضایی اعضای اصلی کمیته گرگان که رسیدگی به امور و ایجاد نظم و ساماندهی شهر و منطقه را برعهده داشت شدند که البته حضور سه نفر از این افراد به جهت شرایط سنی بیشتر به صورت تشریفاتی و حفظ احترام بود.
 
پس از مدتی وی راهی مشهد و مجددا راهی گرگان شد و به همکاری با پدرش سیدعلی در مسجد گلشن و مدرسه علمیه صالحیه پرداخته و نیز وظیفه وعظ و خطابه در خان ببین را برعهده گرفت.
 
بعدها حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد رییسی دوباره رفت و آمدها و ارتباطات خود با قم و نجف و مشهد را گسترش داد تا آنکه در سال 72 پس از آشنایی با چند مسلمان کویتی در لندن، عازم آن کشور شد و بعد از سکونت در کویت دو کتاب از او در آن کشور منتشر شد

این عالم فرهیخته در دوران حیات خود علاقه بسیاری به حفظ و نگهداری میراث گران قدر گذشتگان داشت و به همین خاطر سال ها تعداد زیادی از نسخ خطی و اسناد تاریخی را جمع آوری و نگهداری می کرد که چندی قبل نیز بیش از 150 جلد از این نسخ را به کتابخانه میرداماد استان گلستان اهداء کرد.

 وی همچنین مجموعه خاطرات خود را که بررسی تاریخ یکصد ساله استرآباد است به رشته تحریر درآورد و منتشر کرد که در این مجموعه به خاطرات رییس الذاکرین، آیت اله سیدعلی رییسی و مرحوم محمد رییسی پرداخته شده است.

به گزارش رسا، نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال این عالم والا مقام اعلام کرد: ارتحال روحانی بزرگوار و خدمتگزار و یاور نیازمندان و صدیق محترم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید محمد رییسی فرزند گرامی آیت الله آقای حاج سید علی رییسی گرگانی مؤسس حوزه علمیه صالحیه گرگان موجب تاثرشدید آشنایان و دوستان مخصوصاً اینجانب گردید.

آن عزیز سفر کرده از عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) مخصوصا مولی الکونین حضرت ابا عبدا لله الحسین (ع) بود و سال ها در این شهر و تهران و کویت به اسلام و دین خدمت و در نهایت در با فضیلت ترین شهور سنه ماه مبارک رمضان و درحال اشتغال بامر تبلیغ دین دعوت حق را لبیک و بسوی محبوبش عروج نمود. حشره الله مع اجداده الطاهرین

در ادامه این پیام آمده است: اینجانب این ضایعه مولمه را به بیت آن بزرگوار بویژه همسر مکرمه و فرزندان گرامی آن مرحوم و روحانیت معظم و مردم شریف استان تسلیت عرض نموده ازخداوند متعال رضوان و رحمت واسعه برای آن مرحوم وصبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان از ذات اقدس الهی مسئلت دارم./950/پ202/س

ارسال نظرات