۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۱۱۱۰۸۱
استاد حوزه و دانشگاه:

شب قدر بهترین فرصت برای درک حقیقت قرآن است

خبرگزاری رسا ـ یکی از استادان حوزه و دانشگاه گفت: قرآن برنامه و نقشه راهی است که بشر را به اوج عبودیت و بندگی می رساند و تمام نعمت‌های این جهان و عوالم دیگر از پرتو قرآن بوده و به وسیله نزول قرآن نظام تدبیر و صفت ربوبیت خداوند متجلی شده است.
ابوالحسن غفاري
حجت الاسلام ابوالحسن غفاری از استادان حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در سراب، در مورد فضلیت‌های شب قدر گفت: قرآن برنامه و نقشه راهی است که بشر را به اوج عبودیت و بندگی می‌رساند؛ و تمام نعمت‌های این جهان و عوالم دیگر از پرتو قرآن بوده و به وسیله نزول قرآن نظام تدبیر و صفت ربوبیت خداوند متجلی شده است.

حجت الاسلام غفاری با بیان این‌که بهترین فرصت برای درک حقیقت قرآن شب قدر است‌، اظهار داشت: در عظمت و شرافت این شب همان بس که خداوند کلام خود را در این شب بر خاک‌نشینان نازل کرد.

وی افزود: در این شب بندگی و اظهار عبودیت انسان باید به اوج خود برسد و طبق برخی روایات در این شب شیطان به زنجیر کشیده می‌شود و از این نظر نیز شبی سراسر نور و رحمت محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه یادآورشد: لیله القدر شبی از شب‌های ماه رمضان بوده و یکی از شب‌های نوزدهم، بیست‌و‌یکم و بیست‌و‌سوم این ماه مبارک است.

عضو باشگاه اندیشه‌وران حوزه علمیه قم با اشاره به افضل‌بودن این شب از هزار شب عادی ابراز داشت: آن‌گونه که علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد منظور از بهتربودن این شب از حیث فضلیت عبادت است چراکه همه عنایت قرآن در این است که مردم را به سوی خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند و زنده‌داری این شب با عبادت از عبادت هزار شب بهتر است.

حجت الاسلام غفاری با بیان حدیثی از امام صادق(ع) در این‌باره که تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب نوزده و امضا در شب بیست و سوم صورت می‌گیرد‌، تصریح کرد: در این شب تقدیر یک ساله انسان رقم می‌خورد و این تقدیر شامل خیر و شر‌، طاعت و معصیت، و اجل و رزق انسان است.

این استاد حوزه علمیه رقم خوردن تقدیر انسان‌ها را در این شب نافی اختیار و اراده انسان ندانست و تأکید کرد: تقدیر الهی بر طبق شایستگی‌ها و لیاقت‌های هر فرد و با توجه به ایمان و تقوا و پاکی نیت و اعمال انسان ها نوشته می شود و در واقع برای هرکس آن مقدر می شود که لایق آن است و این لیاقت را با اراده و اختیار خود تحصیل کرده است.

حجت الاسلام غفاری ادامه داد: مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی درباره شب قدر یادآور می‌شود که با وجود این‌که در این شب مقدرات انسان مشخص می‌شود؛ اما توجه به این نکته را لازم می‌داند که این مقدرات و سرنوشت‌ها قابل تجدید نظر بوده و خداوند در اثر عبادات و دعا و دیگر اعمال انسان مسأله‌ای را به تأخیر می‌افکند و یا تغییر می‌دهد.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: باید از شب قدر هرسال بهره معنوی داشته باشیم و فرصت را از دست ندهیم چراکه هیچ کس نمی‌داند که تا شب قدری دیگر در قید حیات باشد یا خیر./949/ت302/س
ارسال نظرات