۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۱۲۹۶۱
عضو هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیة:

حفظ و انتقال میراث اصیل اسلام بر عهده طلاب و روحانیان است

خبرگزار رسا ـ عضو هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیة گفت: علمای بزرگ اسلام هزار و 400 سال اسلام را حفظ کرده اند تا میراث اهل بیت(ع) به دست ما برسد و این میراث هزار و 400 ساله بر دوش طلاب امروز سنگینی می کند و این میراث باید به خوبی به نسل‌های بعدی منتقل شود.
حجت‌الاسلام سيدحسن رباني، مدير مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام‌ سید حسن ربانی، عضو هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیة و مسؤول مرکز خدمات حوزه علمیه قم، در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی العالمیة مشهد مقدس، که صبح امروز در مجتمع آموزش عالی این مرکز در مشهد برگزار شد، گفت: شهید ثانی، این عالم فرزانه و کم نظر می‌فرماید «اعلم ان الله سبحانه و تعالی جعل العلم و هو سبب کلی لخق هذا العالم»، اگر بخواهیم بررسی کنیم که چرا خداوند این عالم را آفریده و سبب کلی خلق این عالم از چیست، در خواهیم یافت که علم سبب کلی خلق عالم است و جایگاه علم و کسب دانش بسیار ارزنده است و طلاب باید بسیار بکوشند تا به این جایگاه نزدیک شوند.

وی با اشاره به آیه «‌یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ» باین داشت: اگر بخواهیم عنوانی برای طلاب و روحانیت انتخاب کنیم چه اسمی باید از قرآن انتخاب کنیم؟ قرآن طلبگی را محیی لقب داده است، به عبارتی زنده کنندگان انسان و انسانیت که طلاب میراث رسول خدا(ص) را به مردم منتقل می کنند و میراث رسول خدا احیاگری انسان و انسانیت است.

حجت الاسلام ربانی ابراز داشت: بنده براین باورم که از ابتدای تاریخ اسلام تا به امروز اگر بررسی کنیم هیچ دوره ای و هیچ عصری مثل این عصر تشیع به عنوان اسلام ناب مورد هجوم همه جانبه کفر و استکبار نبوده است؛ در این عصر که ما زندگی می کنیم با بررسی مختصر نسبت به تهاجم های گوناگون علیه مکتب اسلام و اهل بیت(ع) این را مشاهده می‌کنیم که همه جانبه برای شکستن این مکتب بسیج شده اند و در هیچ دوره ای به این اندازه در ابعاد مختلف برای شکستن این فرهنگ و خاموش کردن این مشعل نبوده است.

وی با یادآوری این مطلب که امروز در حوزه فرهنگ برنامه‌های گسترده ای چیده شده است، تصریح کرد: نخست دایره ای در درون تشیع است که دارای افکار گوناگون و انحرافاتی هستند، همانند برخی از مداح‌ها و جریان‌های لیبرالیسم که در درون تشیع است.

عضو هیأت امنای جامعة المصطفی العالمیة اضافه کرد: دایره دوم در درون خانواده اسلام وجود دارد همانند جریان وهابیت و جریان های دیگری که موجود هستند و علیه تشیع تبلیغات گوناگون انجام می‌دهند و در نقاط مختلف برنامه ریزی می کنند و مورد حمایت های کلان سیاسی و مالی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه عنوان داشت: محور و دایره سوم در بیرون از خانواده اسلام توسط استکبار و مسیحیت ایجاد شده است، بنابراین انسان در می‌یابد که در هیچ دوره‌ای مثل این عصر، هجوم همه جانبه و برنامه‌ریزی شده و با تمام قدرت برای شکستن مکتب اهل بیت نبوده است و از طرف دیگر در هیچ دوره‌ای مثل امروز آمادگی برای شنیدن پیام اسلام و دریافت این معارف و آموزه‌ها از سوی مخاطبان گوناگون وجود نداشته است، زیرا در داخل و خارج بسیاری از دل‌ها متوجه مکتب و اندیشه‌های اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام ربانی مسؤولیت امروز طلاب را بسیار مضاعف و چندین برابر برشمرد و یادآور شد: علمای بزرگ اسلام هزار و 400 سال اسلام را حفظ کرده اند تا میراث اهل بیت(ع) به دست ما برسد و این میراث هزار و 400 ساله بر دوش طلاب امروز سنگینی می کند و این میراث باید به خوبی به نسل‌های بعدی منتقل شود.

وی در پایان اظهار داشت: امروز امکان ندارد ما به علم برسیم، مگر تمام تلاش خودمان را برای کسب علم مورد استفاده قرار دهیم؛ اگر تمام تلاش خود را برای علم نگذاریم به جایگاهی نخواهیم رسید و نوآوری،خلاقیت و جامعیت در علوم را باید در درس‌ها داشته باشیم./968/پ202/س
ارسال نظرات