۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۱۶۲۱۳
استاد مرکز مشاوره حوزه علمیه قم:

زندگی برپایه معیارهای حقوقی خشک و بدون دوام است

خبرگزاری رسا ـ استاد و کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم با اشاره به آسیب هایی که بنیان و کیان خانواده ها را تهدید می کند، گفت: اگر زوجین بر اساس معیارهای حقوقی زندگی مشترک خود را به پیش ببرند، به یقین چنین زندگی فاقد مهر و محبت و بدون دوام خواهد بود.
زندگی برپایه معیارهای حقوقی خشک و بدون دوام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر مظاهری از کارشناسان امور خانواده، روز شنبه در همایش خانواده های حوزویان که در سالن همایش های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد با تاکید بر اینکه مدیریت خانواده نیاز به آموزش دارد، تصریح کرد: اگر خانواده به درستی مدیریت شود جامعه نیز مدیریت خواهد شد عکس این قضیه نیز صادق است.

وی با بیان اینکه باید به مدیریت خانواده به عنوان یک علم و دانش نگاه کرد، ابرازداشت: متاسفانه ما در این راستا با خلا و کمبود روبرو هستیم و بایستی به نحوی برنامه ریزی کنیم که مدیریت خانواده به عنوان یک رشته تخصصی جا بیفتد.

این استاد و کارشناس امور خانواده با تاکید بر ارائه آموزش های لازم به خانواده ها در این ارتباط، انواع مدیریت را تشریح و خاطرنشان کرد: مدیریت اخلاقی در خانواده یک اصل مهم است و بایستی والدین به گونه ای رفتار و عمل کنند که کیان خانواده آنان اخلاقی بار بیاید.

حجت الاسلام مظاهری بیان کرد: اگر زندگی به معیارهای حقوقی تبدیل شد، هر یک از زوجین به دنبال این است که حقوق خود را بگیرد و طبیعتا چنین زندگی خشک و البته بدون دوام و تهی از عاطفه، مهر و محبت خواهد بود.

وی بیان داشت: بسیاری از نزاع های خانوادگی از اینجا شروع می شود که همسر به دنبال این است که چه وظایفی را عهده دار است و چه وظیفه ای به عهده شوهر اوست، اما اگر زندگی اخلاقی شد خوشبختی و سعادت نصیب زوجین می شود.

این کارشناس مرکز مشاوره حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی، حسن شوهرداری را جهاد زن عنوان و تصریح کرد: اگر زن و شوهر نگاه غیر حقوقی و اخلاقی به زندگی داشته باشند به طور قطع و یقین زندگی بسیار خوبی در کنار هم خواهند داشت.

وی بیان داشت: بسیاری از پرونده های اختلافات خانوادگی ناشی از دوری از زندگی اخلاقی است و تکیه زوجین بر این مساله که چه حقی در زندگی دارند کانون های بسیاری از زندگی های مشترک را از هم پاشیده است.

این استاد امور تربیتی ابرازداشت: یکی دیگر از امور برجسته در قلمرو مدیریت خانواده مساله مجادله همسران است که می تواند آسیب هایی بسیاری را به همراه داشته باشد، از این رو زوجین باید به آموزه های دینی توجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به محاسن نظام آموزشی حوزه های علمیه، گفت: مباحثه کردن یکی از بهترین شیوه های آموزشی در حوزه مباحثه کردن است، اما نکته ای که طلاب و روحانیان بایستی به آن توجه کنند این است که این شیوه نباید در زندگی مشترک وجود داشته باشد چراکه معایب و تبعات ناگواری را به همراه خواهد داشت. /924/پ202/ص
ارسال نظرات