۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۴۲۷

برگزاری نکوداشت یکصدمین سال ارتحال آخوند خراسانی در مشهد

خبرگزاری رسا ـ نکوداشت یکصدمین سال ارتحال آخوند خراسانی با موضوع بررسی مبانی، روش اجتهادی و اندیشه سیاسی آخوند در مشهد برگزار می‌شود.
آخوند خراساني
غلامرضا جلالی، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد اظهار داشت: این همایش فرصتی برای بازخوانی عصری موضوعات مورد نیاز و مورد ابتلای جامعه است و در میان انواع همایش‌ها مهم‌ترین گونه این همایش‌ها اختصاص به بازخوانی شخصیت‌های برجسته‌ای دارد که در عصر خود و بلکه قرن‌ها به صورت الگو در جامعه مطرح بوده‌اند.

وی با بیان اینکه اهمیت مطالعه زندگی‌نامه علمی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی چهره‌های برجسته نقش تأثیرگذاری در الگوپردازی انسانی در یک جامعه در حال توسعه دارد، افزود: امروزه ایران اسلامی با توجه به گام‌های استواری که به سمت بازسازی تمدن اسلامی ایرانی، برمی‌دارد نیازمند مطالعه الگوهای علمی و فرهنگی خود است و بدون تردید از دوره مشروطه تا عصر حاضر یکی از مهم‌ترین چهرهایی که به لحاظ سیاسی و نیز به لحاظ علوم اسلامی یکی از شاخص‌ترین افراد به شمار می رود، مرحوم آخوند ملا محمد کاظم خراسانی است.

جلالی ادامه داد: نیاز تمدن ایران در دوره معاصر از یک طرف و وجود چهره‌های شاخصی چون آخوند خراسانی از طرفی دیگر ایجاب می‌کند که به منظور شناخت مبانی فکری و علمی ایشان و برای بهره برداری از دستاوردهای این شخصیت وارسته چنین همایش برگزار شود و مراکز علمی چون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بهترین بهره برداری را در بازسازی تاریخ علوم اسلامی و فهم ساختار سیتماتیک این دانش‌ها داشته باشند.

معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: همایش نکوداشت یکصدمین سال ارتحال آخوند خراسانی با محوریت «بررسی مبانی، روش اجتهادی و اندیشه سیاسی آخوند خراسانی»، «مکتب اصول آخوند خراسانی»، « روش شناسی اجتهادی آخوند خراسانی»، « تأثیر مبانی کلامی بر اصول فقه آخوند خراسانی» و « اندیشه سیاسی آخوند خراسانی» 19 آبان در مشهد برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: این مراسم با سخنرانی آیت الله محمد قاضی زاده، مدرس خارج فقه و اصول، حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست، مدرس خارج فقه و اصول، سعید ضیائی فر ، معاون پ‍‍ژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و منصور میر احمدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده اندیشه سیاسی، پنجشنبه 19 آبان ماه ساعت 11:45 در محل سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی واقع در چهارراه خسروی ابتدای خیابان شهید رجایی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، مرحوم آخوند ملا محمد کاظم خراسانی در مشهد چشم به جهان گشود و تربیت یافته حوزه خراسان بود. پیش از مهاجرت در مکتب فلسفی حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار و نیز حکیم جلوه در تهران حضور یافت و اندوخته‌های خود در ایران را با آموزه‌های شخصیت‌های برجسته حوزوی در عراق در هم آمیخت و به یک انسان کم بدیل یا بی بدیل در حوزه علوم اسلامی و سیاست تبدیل شد تا آنجا که یکی از ماندگارترین نقش‌های فرهنگی را در تاریخ سده اخیر به جای گذاشت./930/پ202/ص
ارسال نظرات