۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۱۹۲
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه:

نظارت و ارزیابی در ایجاد شهر قرآنی یک اصل است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: استفاده از مدیریت قرآنی زمانی محقق می‌شود که در همه مشاغل، آیات مرتبط را استخراج کنیم و در اختیار اصناف قرار دهیم.
حجت الاسلام احمد شرفخاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز، در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن کریم استان که در ساری برگزار شد با تأکید بر این‌که مدیریت قرآنی تا زمانی که فقط از الفاظ قرآنی استفاده می‌شود، محقق نخواهد شد، گفت: این موضوع صوت و لحن و حتی حفظ قرآن را نیز شامل می‌شود. 

وی افزود: باید مقدمات کار را بدانیم تا بتوانیم مدیریت قرآنی را در جامعه پیاده کنیم. در این راستا باید متن و مفاهیم قرآن را وارد زندگی کرده و از آن بهره عملی گرفت، به گونه‌ای که بر همه ابعاد زندگی حاکم شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: استفاده از مدیریت قرآنی زمانی محقق می‌شود که در همه مشاغل، آیات مرتبط را استخراج کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم که این افراد حتی شامل تاکسیران‌ها، اتوبوسران‌ها و کارمندان حوزه حمل و نقل هم می‌شود.

به گفته معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از آنجا که تا همراهی مردم در این راستا نباشد، هیچ طرحی به موفقیت دست پیدا نمی‌کند، باید افراد نیز در این راستا کوشش کنند تا از آیات مربوط به حوزه فعالیت‌شان بهره بگیرند و در حوزه مدیریت و حاکمیت قرآنی از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی تأکید کرد: متاسفانه نگاه ما به قرآن این گونه است که از آیات و الفاظ قرآن به صورت صرف استفاده کنیم و آن را کتابی مقدس بدانیم و فقط از آن برای قرائت و کسب ثواب بهره بگیریم.

وی، نزول قرآن را به سبب سعادت بشر از سوی خداوند متعال دانست و ادامه داد: باید از این کتاب در راه رستگاری و سعادت استفاده کنیم و این سعادت را باید در زندگی فردی، اجتماعی، شهری، سازمانی و نهادی متجلی کنیم.

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید بر این‌که باید در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم نگاه‌مان را به موضوع قرآن تغییر دهیم، گفت: قرآن باید در سازمان‌دهی، هدایت و رهبری‌مان نمود بیرونی و عینی پیدا کند.

وی تصریح کرد: نظارت و ارزیابی نیز فارغ از حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیست و باید در این حوزه نیز توجه به قرآن کریم را از دست ندهیم، با چنین رویکردی می‌توان منتظر ظهور شهر قرآنی بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با تصریح بر این‌که برنامه‌ریزی به تنهایی کاری از پیش نمی‌‌برد و این حوزه نیازمند عمل است، اظهار کرد: شهر قرآنی را حتی در فضایی که حافظ قرآن در آن موجود نباشد یا قرآن با صوت و لحن قرائت نشود، می‌توان ایجاد کرد.

وی، ایجاد شهر قرآنی را بیش از آن که نیازمند حافظان و قاریان قرآن باشد، نیازمند عاملان به قرآن دانست و گفت: در این حوزه به افرادی نیاز داریم که مفاهیم قرآنی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنند تا بتوان آن را در ساختار سیاست‌گذاری شهری نیز مورد استفاده قرار داد. در این صورت است که به صورت خود به خود، حاکمیت قرآنی ایجاد می‌شود و شهر قرآنی ظهور می‌کند.

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه مازندران نیز در این مراسم گفت: این دوره از مسابقات با حضور 450 نفر از نفرات برتر مرحله شهرستانی ادارات استان برگزار می شود.

وی با اشاره به این که مسابقات قرآن در سازمان اوقاف به شکل شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود، افزود: اجرای رهنمودهای رهبری، معرفی الگو قهرمانان قرآنی، ارتقای سطح کیفی و کمی فعالان قرآنی، گسترش فرهنگ حفظ قرآن در جامعه، ایجاد وضعیتی سالم در بین جوانان و نوجوانان به ویژه در امور قرآنی و دینی و تبیین فضای استان به فضای قرآنی از جمله اهداف برگزاری چنین مسابقاتی است.

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به این که با توجه به وجود یک هزار و 262 امامزاده در مازندران اولین بحث در اجرای برنامه‌های فرهنگی باید برگزاری مراسم‌های قرانی باشد، تصریح کرد: سال گذشته مسابقات قرآن اوقاف و امورخیریه مازندران با شرکت 3هزار نفر برگزار شد، اما امسال با تلاش‌های صورت گرفته و فعالیت بیش از پیش در سطح استان، شاهد شرکت قریب به 8هزار نفر در مسابقات قران اوقاف مازندران بودیم.

وی افزود: مرحله شهرستانی این مسابقات در نه رشته، مرحله استانی در هفت رشته، مرحله کشور آن در پنج رشته و مسابقات بین المللی قرآن در دو رشته حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود./950/پ202/س
ارسال نظرات