۱۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۱۸۳۶۷
حجت الاسلام فرحزاد:

خودشناسی بالاترین معرفت است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم، خودشناسی را مقدمه خداشناسی دانست و عمده مشکلات جامعه بشری را ناشی از دور شدن از مسیر اصلی ارزیابی کرد.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فرحزاد در شب شهادت امام سجاد(ع) در جمع عزاداران در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به روایاتی خودشناسی را بالاترین معرفت برای انسان دانست.

وی با اشاره به روایت معروف«من عرف نفسه فقد عرف ربه» از مولای متقیان امام علی(ع)، تصریح کرد: اگر کسی حقیقتا خود را بشناسد، ائمه اطهار و خداوند تبارک و تعالی را شناخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: متاسفانه امروز جامعه بشری مسیر خود را گم کرده و راه را نشناخته است، به همین دلیل جوامع با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کنند.

حجت الاسلام فرحزاد در ادامه تصریح کرد: امام علی در روایتی تاکید می کنند کسی که خود را نشناخت، نسبت به تمام موجودات عالم جاهل است، از این رو خودشناسی یک اصل مهم به شمار می آید.

این خطیب حوزه علمیه با تاکید براینکه راه شناخت ائمه اطهار(ع) معرفت نفس است، ادامه داد: یکی از کلیدی ترین روایات در این باب روایت «من عرف نفسه فقد عرف ربه» است.

حجت الاسلام فرحزاد با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) آیینه تمام نمای حق و حقیقت هستند، تصریح کرد: اگر جوامع بشری دنباله روی آموزه های اهل بیت باشند، به مراتب وضعیت بهتری خواهند داشت و سعادت دنیا و آخرت را به دست خواهند آورد.

این خطیب حوزه علمیه اضافه کرد: انسان فقیر محض و در مقابل ذات اقدس اله غنی محض است، از این رو هرچه می خواهیم باید از درگاه او بخواهیم و از او استمداد طلبیم و توکل مان همواره به او باشد.

حجت الاسلام فرحزاد، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایت حب الوطن من الایمان، تعصب از روی ملی گرایی را عملی مذموم دانست و خاطرنشان کرد: این وطن به معنای ظاهری آن نیست چراکه اگر کسی اهل سرزمین کفر باشد نمی تواند مصداق این روایت باشد. /924/پ202/ص


ارسال نظرات