۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۳۰۱
مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

دانشگاهیان نگاه مادی و انسان‌گرایانه غرب را در تولید علم دخیل نکنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام لطیفی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه محقق شده است، گفت: نگاه غرب و اسلام نسبت به انسان و مقوله علم‌آموزی بسیار متفاوت از یکدیگر است، دانشگاه‌ها نباید نگرش مادی به تولید علم داشته باشند.
حجت الاسلام محمود لطيفي، مدير استاني جوزه هاي علميه آذربايجان شرقي حجت الاسلام محمود لطيفي،


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی، امروز در میزگرد بررسی راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه که در حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز با حضور آیت الله شبستری برگزار شد، اظهار داشت: زمانی نگاه معاندانه میان حوزه و دانشگاه رایج بود که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی و تلاش های شهیدان مفتح، مطهری و بهشتی شاهد همگرایی و وحدت در هدف این دو نهاد علمی هستیم.

وی خاطر‌نشان کرد: در دورانی دشمن شهید مفتح، مطهری و بهشتی را از حوزه‌های علمیه می گرفت، چون می‌دانست همه در جهت آرمان‌های انقلاب و قابل اهداف شوم دشمنان قرار دارند، کسی آن زمان فکر نمی‌کرد که امروز شهید شهریاری و شهید علی محمدی از دانشگاه‌ها مورد هدف دشمن قرار گیرند.

حجت الاسلام لطیفی ادامه داد: با کنار هم گذاشتن این دو مقوله خواهیم یافت که وحدت در سایه انقلاب اسلامی، توصیه‌های امام راحل و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب محقق شده، اما این وحدت در حوزه‌های مختلف تا چه میزان بوده، را بایستی مورد بحث و بررسی قرار داد.

مدیر استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه لازمه تحول در علوم انسانی است، تصریح کرد: نگاه غرب و اسلام نسبت به انسان و مقوله علم‌آموزی بسیار متفاوت از یکدیگر است، دانشگاه‌ها نباید نگرش مادی به تولید علم داشته باشند.

وی در پایان از آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان خواست تا نسبت به راه‌اندازی مرکزی برای تعامل و هم اندیشی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در جهت تضارب آرا و برگزاری جلسات هم‌اندیشی در طول سال راهنمایی‌های لازم را داشته باشد.

همچنین دکتر ایزدی، استاد دانشگاه پیام نور تبریز در سخنانی با تأکید بر اینکه ایمان و دانش دو اصل مهم برای تعالی بشر است، اظهار داشت: عدم توجه به هر یک از این دو اصل موجب انحراف در مسیر تعالی بشریت خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که حوزه‌های علمیه قرن‌ها تعالی ایمانی و اعتقادی بشر را بر عهده داشته‌اند، گفت: البته دانشمندان بزرگی از حوزه برخواسته‌اند که در عرصه‌های مختلف علمی از جمله ریاضیات، نجوم، فیزیک و شیمی سرآمد بوده‌اند.

ایزدی با بیان این‌که هدف هر دو نهاد حوزه و دانشگاه تعالی و تقرب به درگاه الهی است، گفت: هر کدام از این دو قشر توانسته‌اند در جایگاه خود نسبت به تعالی جامعه اسلامی ایفای نقش داشته اند، اگر اعتقاد بر این است که علوم تجربی برگرفته از معارف الهی است، دیگر جایی برای بررسی وحدت حوزه و دانشگاه وجود ندارد، چراکه این وحدت به خودی خود حاصل شده است.

گفتنی است، این نشست علمی با حضور طلاب، دانشجویان و استادان حوزه‌های و دانشگاه‌های تبریز همراه بود./935/پ201/س

ارسال نظرات