۰۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۹۶۶۵

ویژه‌نامه آخوند خراسانی در جدیدترین شماره فصلنامه حوزه

خبرگزاری رسا ـ یکصد و شصت و یکمین شماره فصلنامه حوزه ویژه آخوند خراسانی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
يکصد و شصت و يکمين شماره فصلنامه حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و شصت و یکمین شماره فصلنامه حوزه ویژه آخوند خراسانی به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیر مسؤولی سیدعباس صالحی و زیر نظر شورای سردبیری از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

«مرجعیت متمایز» به قلم سیدعباس صالحی، «درآمدی بر نوآوری‌های فقهی و اصولی آخوند خراسانی» اثر عباس ابراهیمی و محمود رایگان، «ولایت مطلقه از دیدگاه آخوند خراسانی» نوشته محمدصادق مزینانی و «اولین انتخاب و آخرین تلاش‌ها برای تعیین مجتهدان ناظر بر مجلس مشروطیت» به قلم علی اکبر ذاکری از مقاله‌های ارایه شده در این اثر است.

همچنین «مشروعیت حکومت در عصر غیبت از نگاه آخوند خراسانی» به قلم علیرضا جوادزاده، «کاربرد آیات قرآنی در کفایة الاصول» اثر محمد بهرامی، «روحانیت، آخوند خراسانی و نهضت مشروطیت» تألیف علی اکبر نوایی و «کتاب‌شناسی توصیفی آثار و زندگاین آخوند خراسانی» به قلم عباس عبدالله‌پور از دیگر مقاله‌هایی است که این اثر به چشم می‌خورد.

در بخشی از «مرجعیت متمایز» اثر سیدعباس صالحی می‌خوانیم: «آخوند خراسانی، سرحلقه جدیدی از عالمان دینی است. در او، ترکیب واره‌ای از دو استاد بزرگوارش شیخ انصاری و میرزای شیرازی را می‌توان دید؛ از یک سو، دقت و تیزبینی‌های فقهی و اصولی شیخ انصاری را در او می‌توان یافت و از سوی دیگر درایت‌ها و حضورهای اجتماعی میرزای شیرازی در آخوند خراسانی جلوه‌ای بارز یافت».

در این مقاله به گوشه‌هایی از راز و رمز مرجعیت متمایز آخوند خراسانی پرداخته شده است و جدیت علمی، جامعیت عقلی و نقلی، تدریس و شاگردپروری، مکارم اخلاقی، توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی، استقلال‌گرایی و استعمارستیزی و مقابله با انحرافات اجتماعی از بخش‌های مهم آن است.

«درآمدی بر نوآوری‌های فقهی ـ اصولی آخوند خراسانی» عنوان مقاله‌ای است اثر مشترک عباس ابراهیمی و محمود رایگان از دانش آموختگان حوزه علمیه قم که در صدد است به اختصار برخی نوآوری‌ها و دیدگاه منحصر به فرد آخوند خراسانی را با توجه به اهمیت و کاربرد آن نظیر استفاده از فلسفه در هندسه نظری اصول فقه مورد بررسی قرار دهد.

مقاله محمدصادق مزینانی با عنوان «ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه آخوند خراسانی» در تلاش است به اثبات دیدگاه آخوند خراسانی به ولایت مطلقه فقیه و پاسخ به یاد شده در این زمینه از راه‌های دقت و درنگ در آثار علمی و فنی وی، رساله‌ها و لایحه‌های مورد تأیید، سیره عملی، احکام و اجازه‌هایی که برای شماری از شاگردان نوشته و مطالعه رساله‌های عملیه ایشان بپردازد.

در مقاله «اولین انتخاب و آخرین تلاش‌ها برای تعیین مجتهدان ناظر بر مجلس مشروطیت» به قلم علی اکبر ذاکری در ابتدا به گرایش مذهبی ایرانیان قبل از اسلام، اشاره می‌شود و این‌که باورهای مذهبی، با فرهنگ ایرانیان آمیخته بود هاست؛ از این‌ روی، هر حرکت اصلاحی در ایران، همراه با تفکر مذهبی بوده است و آن‌گاه به تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه پرداخته می‌شود.

«مشروعیت حکومت در عصر غیبت از نگاه آخوند خراسانی» عنوان مقاله دیگری است اثر علیرضا جوادزاده که در بخشی از آن می‌خوانیم: «برخی نویسندگان براساس بعضی اسناد و گزارش‌ها، ادعا کرده‌اند که آخوند خراسانی، منکر حاکمیت سیاسی فقیهان بوده، مشروعیت حکومت و امور حسبیه را در عصر غیبت از مردم می‌داند که این ادعا دارای ایرادات سندی و دلالی است».

گفتنی است، یکصد و شصت و یکمین شماره فصلنامه حوزه ویژه آخوند خراسانی در قطع وزیری، 352 صفحه به قیمت یک هزار و دویست تومان از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. /920/ن601/ع

ارسال نظرات