۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۱۹۸۱۳
فردا؛

مجلس بزرگداشت شهید آیت الله غفاری برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مجلس بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله غفاری به دست رژیم ستمشاهی، فردا در زادگاهش برگزار خواهد شد.
شهيد آيت الله غفاري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با سالروز شهادت آیت الله حسین غفاری، مراسم سالگرد از مبارزان دوران رژیم ستم‌شاهی، مجلس بزرگداشتی فردا هفتم دی ماه در مسجد جامع آذرشهر، زادگاه آن عالم مجاهد برگزار می‌‌شود.

نگاهی گذرا به زندگی آیت الله غفاری 

 آیت‌الله حسین غفاری از مبارزان سیاسی آذرشهر در رژیم ستم شاهی در سال 1293هجری شمسی در شهرستان آذرشهر به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود و تبریز پیگیری و درسال 1323 به ‌رغم مشکلات فراوان مالی، برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و در آنجا از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله مرعشی‌ نجفی، امام خمینی و علامه طباطبایی بهره برد.

وی بعد از یازده سالی که در حوزه علمیه قم اقامت داشت در سال‌های 35ـ1334 به تهران آمد و در مسجد الهادی فعالیت های اجتماعی و مذهبی خود را پی‌نهاد. از جمله اولین اقدامات اجتماعی او در تهران می‌توان به تعطیلی باغ شارق اشاره کرد که به مرکز فسق و فجور اشرار تبدیل شده بود. احیای مسجد شیخ فضل‌الله نوری در پشت ساختمان شهرداری تهران از دیگر اقدامات وی در این مدت بود.

بنا بر این گزارش، مبارزات سیاسی ‌آیت‌الله حسین غفاری از نیمه دوم سال 1341 شمسی آغاز شد که در جریان نهضت عمومی علما در این سال، آیت‌الله غفاری در مسجد الهادی سخنرانی هایی را علیه تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی ایراد کرد و به همراه علمای تهران اعلامیه‌هایی را نیز امضا کرد که در آن زمان، چاپ و توزیع شد.

پس از آن‌که محمدرضا پهلوی با طرح انقلاب سفید اصلاحات آمریکایی خود را اعلام و بر مخالفت با مبانی مذهبی پافشاری‌ کرد، علما و مراجع به رهبری امام خمینی(ره) عید نوروز سال 1342 را تحریم کردند. آیت‌الله غفاری نیز به همراه سایر علمای تهران اعلامیه‌ای را در حمایت از این تحریم صادر کرد.

وی پس از وقایع مدرسه فیضیه قم و مدرسه طالبیه تبریز، در دوم فروردین ماه سال 1342 سخنرانی های شدیداللحنی را در مسجد الهادی ایراد کرد. ماموران رژیم گاهی اوقات در جلسات سخنرانی او حاضر می‌شدند تا شاید او را از این طریق مرعوب سازند؛ اما وی با آنها شدیدا برخورد می‌کرد.

وی پس از بارها دستگیری و شکنجه توسط ساواک، در نهایت هفتم دی ماه سال 1353 براثر شکنجه های شدید جسمی و روحی و فشارهای وارده به شهادت رسید./935/پ203/س
ارسال نظرات