۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۱۲۰۲۸۳
امام جمعه ‌موقت بیرجند:

صلح امام حسن زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم کرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه ‌موقت بیرجند با اشاره به حوادث دوران امامت ‌امام حسن‌(ع) گفت: صلح آن حضرت در حقیقت زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم کرد.
کنگره امام حسن مجتبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه‌ موقت بیرجند، امروز در دیدار اعضای برگزاری کنگره ملی امام حسن(ع) با اشاره به ضرورت برگزاری کنگره ملی «امام حسن‌مجتبی(ع)» که 28 دی‌ماه به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برگزار می‌شود، گفت: تحلیل ماجرای صلح امام حسن(ع) فوق‌العاده ضروری به نظر می‌رسد چرا که خود امام صلحش را حجتی بر آیندگان می‌داند؛ یعنی بر اساس عملکرد حضرت، وظیفه انسان نیز در شرایط مشابه با آن زمان، صلح و مصالحه است.

وی افزود: امام حسن(ع)، نه تنها از نظر علم، تقوى، زهد و عبادت، مقامى برگزیده و ممتاز داشت، بلکه از لحاظ بذل و بخشش و دستگیرى از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

امام جمعه‌موقت بیرجند گفت: وجود گرامى آن حضرت آرام‌بخش دل‌هاى دردمند، پناهگاه مستمندان و تهیدستان و نقطه امید درماندگان بود به گونه‌ای که هیچ فقیرى از در خانه آن حضرت دست خالى برنمى‌گشت و هیچ آزرده دلى شرح پریشانى خود را نزد آن بزرگوار بازگو نمی‌‏کرد، جز آن‌که مرهمى بر دل آزرده او نهاده می‌‌شد.

امام جمعه‌موقت بیرجند پیرامون حضور امام(ع) گفت: امام حسن(ع) از آغاز بیعت مردم با حضرت علی(ع) تا لحظه شهادت آن حضرت در مقام قوی‏ترین بازوی آن حضرت عمل کرد.

حجت‌الاسلام نوفرستی با بیان اینکه امام حسن(ع) در جریان بیعت، حضوری جدی داشت، اذعان کرد: امام در سه جنگ جمل، صفین و نهروان حاضر بود و مهم‌ترین نقش را برعهده داشت.

وی پیرامون جانشینی پس از شهادت پدر گفت: حضرت علی(ع) قبل از شهادت، امام حسن را وصی خود تعیین کرد.

امام جمعه‌موقت بیرجند اذعان کرد: رسول خدا(ص) قبل از آن به دو گونه این وصیت را به صورت تصریح به امامت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پس از پدرشان و دوم تصریح به امامت اوصیاء دوازده‌گانه‌ی خود، با ذکر اسامی آنها اعلام کرده بودند.

حجت‌الاسلام نوفرستی اذعان کرد: دوران کوتاه چند ماهه خلافت ظاهری امام حسن(ع)، پر ماجرا سپری شد، بلافاصله پس از شهادت حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) به مسجد آمد و در سخنانی شیوا تلویحاً مردم را به بیعت با خویش فراخواندند. 

امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به این که صلح آن حضرت در حقیقت انقلاب سبزی بود که زمینه انقلاب سرخ حسینی را فراهم ساخت، اظهار داشت: این نرمش قهرمانانه در کنار آن جنبش ظلم‌ستیزانه، پایه‌ریز انقلاب علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در عصر طلایی خلأ انتقال قدرت از بنی‌امیه به بنی‌عباس گشت و به این ترتیب، اسلام ناب محمدی که در تشیع جلوه‌گر بود، نهال خود را آبیاری و به درخت تنومندی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: همه تلاش امام حسن(ع) پس از قبول صلح این بود که فواید مورد نظرش را از صلح به نتیجه برساند و بر این اساس در این مدت به حفظ نیروهای کیفی و خالص، بازسازی نیروهای خسته و تفسیر صحیح اسلام پرداخت.

امام جمعه‌موقت بیرجند افزود: عملکرد دشمن‌شکن حضرت پس از صلح چنان قدرتمند بود که معاویه را به فکر شهادت آن حضرت انداخت.

حجت‌الاسلام نوفرستی با اشاره به ضرورت برگزاری کنگره ملی «امام حسن‌مجتبی(ع)» خاطرنشان کرد: برگزاری این کنگره در سطح ملی می‌تواند در ابعاد شخصیتی امام مجتبی(ع) نقش بسزایی داشته باشند؛ اگرچه بعد از واقعه کربلا افشاگری‌هایی در کوفه و شام شد، اما مظلومیت امام درحدی بود که وقتی برعلیه امام علی وآلش صحبت می‌کردند، حرفی برای نقد آن زده نمی‌شد./950/پ202/س
ارسال نظرات