۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۱۲۰۶۱۳

مرمت مسجد بازار مرند پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی گفت: ‌مراحل پایانی مرمت مسجد امام خمینی(ره) (مسجد بازار) شهرستان مرند در حال انجام است.
مرمت مسجد بازار مرند پایان یافت
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: مرمت نمای داخلی، کف‌‌سازی، محراب مسجد و احیای شکل اولیه داخل بنا به پایان رسیده است.

وی افزود: مرمت نماهای بیرونی ضلع‌شرقی، غربی و جنوبی این مسجد تاریخی همخوان با سازه اصلی بنا و با استفاده از مصالح آجری به سرپرستی «محمد امینیان» انجام شد.

محمدی با بیان این که ‌طرح مرمت این اثر در سال جاری آماده شده‌ و در مرحله تعیین پیمانکار برای آغاز عملیات اجرایی است، افزود: حذف شیروانی، برگرداندن اصالت به سقف این بنا و مرمت ایوان قسمت شمالی از جمله اقدامات در نظر گرفته شده در این طرح مرمتی است.

وی گفت: این بنا به اسم مقبره همسر حضرت نوح(ع) معروف بوده و تا به امروز هم برای ارامنه از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدی با اشاره به ‌این که مسجد در سال 1268 مرمت و بازسازی شده، ادامه داد: این بنای تاریخی در مرکز شهر مرند قرار دارد و از دیگر اسامی آن می‌توان به «مسجد پیربابا» اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مسجد امام خمینی کنونی، در دوره افشاریه و زندیه مرحله دوم ساخت خود را آغاز کرده و دوره قاجاریه محل عبادت مسیحیان بود، وجه تسمیه نام امام خمینی(ره) برای این مسجد اجرای هر ساله مراسم ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در آن است./935/د101/س
ارسال نظرات