۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۲۳۳۲۴

همایش اسلام و نیازهای جهان معاصر در حوزه اقتصاد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش اسلام و نیازهای جهان معاصر در حوزه اقتصاد امروز از سوی مجتمع آموزش عالی المصطفی مشهد مقدس برگزار شد.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش اسلام و نیازهای جهان معاصر در حوزه اقتصاد، صبح امروز با حضور طلاب خارجی مجتمع آموزشی عالی المصطفی مشهد، در تالار نور سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام محمد نقی نظر پور استاد یار و مدیر گروه دانشگاه مفید، عضو شورای علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو شواری فقاهت بانک مرکزی، دکتر رهبر، دکتر اقتصاد نظری و رییس دانشگاه تهران و حجت الاسلام اخلاقی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر رهبر در این همایش، گفت: علم اقتصاد به معانی علم چگونگی تخصیص منابع و توزیع کالاها است به گونه ای که منابع محدود بتوانند بیشترین نیازمندی ها را بر طرف کنند؛ علم اقتصاد به تفسیر حایت اقتصادی و پدیده های مرتبط با آن می پردازد و نظام اقتصاد اسلامی عبارت است از مجموعه قواعد موجود در اسلام در زمینه حل مشکلات اقتصادی در راستای تأمین عدالت اجتماعی.

وی افزود: اقتصاد یکی از مهم ترین زندگی مسائل بشری است و اسلام از کنار این مطلب به سادگی نگذشته است، و مسائل خاص و ویژه و همچنین الگوهایی را ارائه داده است؛ انتظار مسلمانان جهان هم از رهبرانشان این است که این الگوها را تبیین کنند و با مبنا قراردادن این الگوها مشکلات اقتصادی امروزی و جوامع بشری را برطرف کنند.

وی با بیان این که در سه دهه اخیر با فروپاشی نظام سوسالیسیتی این توقع مسلمانان از رهبران آن ها بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: تبیین الگوی اقتصاد اسلامی امری ضروری است و امروز جامعه بشری خلأیی جدی در این زمینه حس می کند و هیچ الگویی برای تنظیم الگوی اقتصادی وجود ندارد و در اینجا باید اسلام الگو را به جامعه بشری بدهد.

حجت الاسلام نظرپور نیز در بخش دیگری از این همایش بیان داشت: عمده تفاوت اقتصاد اسلامی با اقصاد غرب در مسأله ربا است و اسلام با شدت ربا را نهی کرده است، صرف دور ماندن از ربا در نظام بانک کافی نیست؛ بلکه باید اهداف نظام اقتصاد اسلامی که عدالت است را در نظام بانکی ارائه کرد.

وی با یادآوری این که بانکداری ا سلامی با روش های صحیح توانسته است توجه دانشمندان اسلامی سراسر جهان را به خود جلب کند، عنوان داشت: امروز شاهد شکل گیری بانک های اسلامی در کشورهای گوناگون حتی غیر اسلامی هستیم و این هم ناشی از توانایی های بانک های اسلامی است، بسیاری از بانک های غربی هم امروزه از این محصولات بانک های اسلامی استفاده کرده اند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر که مقاله آن ها به دبیرخانه همایش تحویل داده شده بود تقدیر به عمل آمد./968/پ202/س
ارسال نظرات