۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۲۵۲۷۶

موزه علما و فقها در تبریز راه اندازی می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین رونمایی از کتاب دلدادگان توحید در تبریز از راه اندازی موزه علما و فقها در تبریز خبر داد.
داننده، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، آئین رونمایی از کتاب دلدادگان توحید امرو با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن‌زاده عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل در مجتمع فرهنگی و هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد.

علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این مراسم نقش علما و فقهای آذربایجان به ویژه تبریز در تاری تشییع را بی بدیل دانست و با اشاره به نقش روحانیت در دوام و قوام فرهنگ دینی و اسلامی اظهار داشت: علما و فقها همواره انسانها را به کمالات اخلاقی آراسته و جوامع را مهذب ساخته‌اند.

وی با اشاره به پیشینه غنی استان در پرورش عالمان و عارفان برجسته‌ جهانی گفت: مشاهیر و بزرگان دینی،‌علمی،‌ادبی و هنری استان الگویی برای همه نسل‌ها بوده و این پتانسیل غنی و ظرفیت عظیم فرهنگی و دینی نیازمند معرفی بیش از پیش است.

داننده معرفی و تکریم مشاهیر و نخبگان را تکریم هویت دینی و ملی عنوان کرد و گفت: شخصیت های برجسته‌ای همچون سیدعلی آقا قاضی، میرزاجوادآقا ملکی‌تبریزی و سه علامه شهیر آذربایجان تنها به تبریز و آذربایجان ‌تعلق ندارند بلکه چهره‌ای جهانی هستند و باید با معرفی این بزرگان و الگوهای عملی وظیفه اخلاقی خود را در قبال فرهنگ عمومی جهان ادا نماییم .

وی با اشاره به روند پیشرفت طرح آذربایجان نماد عزت و افتخار ایران اسلامی گفت: این طرح با همت هنرمندان و نویسندگان استان پنجاه درصد پیشرفت داشته و بسیاری از آثار قلمی و هنری مرتبط با آن تولید شده و در آینده‌ای نزدیک رونمایی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از ایجاد موزه علما و فقها در تبریز خبر داد و گفت: موزه یاد شده در زمینی به مساحت شش هزار و 500 مترمربع ایجاد شده و آثار قلمی و تصاویر و زندگینامه بزرگان دینی برای بهره‌مندی بیشتر علاقمندان در آن به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: موزه مشاهیر شعر و ادب نیز در آینده‌ای نزدیک در مقبره‌الشعرا ایجاد شده و همزمان موزه مجازی آثار هنرمندان نیز راه‌اندازی خواهد شد تا امکان بهره‌گیری از این الگوهای ارزشمند دینی،‌علمی،‌ادبی و هنری برای علاقمندان از سراسر جهان فراهم گردد.

داننده از برگزاری آئین بزرگداشت مقام علمی و عرفانی عارف برجستهسیدعلی‌آقا قاضی در سال 1391 در تبریز خبر داد و گفت: وجود شخصیتهای ارزشمندی در زمینه عرفان اسلامی نظیر حضرت آیت الله سید علی آقا قاضی به عنوان یکی از عرفای بنام جهان اسلام که علمای زیادی در محضر ایشان کسب فیض کرده اند، بهترین ذخیره معنوی برای جوانان است و استفاده از آثار علما و فقهای شیعه می تواند برای جایگزین کردن آن با عرفانهای کاذب موثر باشد./935/د102/س
 
ارسال نظرات