۲۳ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۳۱۹
مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

قرآن کریم مبنای فرهنگ جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام لطیفی قرآن و اهل بیت (ع) را دو نعمت الهی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی دانست و گفت: قرآن کریم مبنای فرهنگ جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام محمود لطيفي، مدير استاني جوزه هاي علميه آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، امروز در نخستین جلسه کمیته قرآنی شورای فرهنگ عمومی استان در تبریز اظهار داشت: قرآن کریم مبنای فرهنگ جامعه اسلامی است و باید از مهجوریت خارج شود.

حجت الاسلام لطیفی ادامه داد: اگر فرهنگ عمومی جامعه با مبانی تعالیم و آموزه های الهی قرآن کریم زینت یابد، قطعا بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی، اخلاقی و حتی اقتصادی و سیاسی برطرف خواهد شد.

وی افزود: تعالیم قرآنی جامعه را به سوی تعالی رهنمون می‌شود و نباید به مساله آموزش و ترویج مفاهیم متعالی این کتاب عظیم به صورت وظیفه اداری و تصنعی نگریسته شود، بلکه باید با برنامه ریزی منسجم و هدفمند قرآن به صورت عملی وارد زندگی مردم شود.

حجت الاسلام لطیفی با تاکید بر تقویت نهادهای مردمی و فعال در امور قرآنی گفت: تشکل های مردم نهاد و در راس آن هیات‌های مذهبی که از ظرفیت و پتانسیل مطلوبی برخوردار هستند، باید بیش از پیش به مفاهیم قرآنی بپردازند.

مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با تاکید بر این که قرآن و اهل بیت (ع) دو نعمت الهی برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی هستند، خاطرنشان کرد: دوری و یا انحراف از هر این دو نعمت لطمات و خسران دنیا و آخرت را به دنیا خواهد داشت.

همچنین علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سخنانی اظهار داشت: تحکیم باورهای دینی با گسترش و تعمیق فرهنگ قرآنی در جامعه محقق می‌شود و از این رو برای دستیابی به جامعه‌ای بالنده و پیشرو باید به مقوله قرآن و ترویج آموزه‌های این کتاب عظیم توجه بیشتری داشته و در این حوزه سرمایه‌گذاری نماییم.

وی با اشاره بر ضرورت توسعه فرهنگ قرآن در جامعه تاکید کرد: فرهنگ قرآنی، فرهنگی است که باید متاثر از قرآن و حاکم بر بینش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی بوده و در کلیه سطوح سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزیها عملی شود.

داننده، منشور توسعه فرهنگ قرآنی را از نمودهای برنامه ریزی کلان قرآنی در جامعه عنوان و هدف از تدوین این منشور را ایجاد هماهنگی بین دستگاه های دولتی، موسسات و گروه های فعال غیردولتی در جهت هم‌افزایی و ارتقاء فعالیتهای قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن کریم و تمسک به تعالیم آن عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تعمیق معرفت و تعمیم فهم و درک قرآن کریم،‌ ارتقای التزام عملی به قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی،‌ تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشوری و توسعه مهارت روان‌خوانی و صحیح‌خوانی و همچنین درک معنای آیات توسط اقشار مختلف مردم را از دیگر اهداف این منشور برشمرد.

گفتنی است، با تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمامی فعالیت های قرآنی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی استان ساماندهی و متمرکز می‌شوند./935/پ201/س
ارسال نظرات