۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۲۷۰۷۱

گزارشی از سفر رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به خوزستان

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در سفر سه روزه خود به خوزستان مطرح کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت های نماز جمعه، فضاسازی فرهنگی در جامعه است.
سفر سه روزه رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه کشور  به خوزستان آيين استقبال و ورود حجت الاسلام تقوي به خوزستان آيين استقبال و ورود رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه کشور به خوزستان بازديد حجت الاسلام تقوي از مقبره شهداي گمنام اروندکنار بازديد حجت الاسلام تقوي از مقبره شهداي گمنام اروندکنار بازديد رييس شوراي سياست گذاري ائمه جمعه کشور از تالاب بين المللي شادگان بازديد آيت الله موسوي جزايري و حجت الاسلام تقوي از تالاب بين المللي شادگان آيين کلنگ زني يکي از مدارس علميه در شادگان حضور آيت الله موسوي جزايري و حجت الاسلام تقوي در جمع ائمه جمعه استان خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، حجت الاسلام سید مرتضی تقوی،‌ رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، چندی پیش به منظور افتتاح چندین پروژه، شرکت در سمینار ائمه جمعه خوزستان و گردهمایی منطقه ای مسؤولان ستاد های نماز جمعه 9 استان غربی کشور و همچنین بازدید از ستادهای نماز جمعه استان خوزستان،‌ وارد خوزستان شد.

وی پس از ورود به خوزستان که با استقبال چشم گیر مردم، مسؤولان، ‌ائمه جمعه و همچنین علما و فضلای حوزه علمیه خوزستان مواجه شد،‌ به دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان رفته و نماز مغرب و عشاء را اقامه کردند که پس از آن ذکر مصیبت حضرت فاطمه (س) توسط حجت الاسلام امینی، امام جمعه مسجد سلیمان قرائت شد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، در دومین روز از سفر سه روزه خود به خوزستان در همایش مشترک ائمه جمعه، رؤسای آموزش و پرورش و مدیران حوزه های علمیه استان، که با حضور حضرات آیات موسوی جزایری، شفیعی و حیدری و دیگر مسؤولان عالی رتبه کشوری و استانی برگزار شده بود،‌ شرکت کرده و در آن مباحث جالبی در خصوص تقویت بنیان های دینی نسل جوان مطرح کرد.

وی در نخستین بخش از سخنان خود با بیان این که مدارس مهم ترین حوزه تبلیغی جنگ نرم است، ‌اظهار داشت: باید توجه جدی به تعلیم و تربیت نسل جوان امروزی داشته باشیم.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) مبنی بر این که «دل جوانان همچون زمین آماده کشت است»، خاطرنشان کرد: از این حدیث می توان دریافت که نخبگان، فرهنگیان و روحانیت همانند یک کشتکار باید تصمیم بگیرند در این دلی که آماده پذیرفتن اندیشه هاست، چه بذری بیافشانند.

حجت الاسلام تقوی با تأکید بر این که نباید از معلمان انتظار رسیدن به همه مسائل تربیتی دانش آموزان را داشت، گفت: مسائل تربیتی نیاز به همکاری همه جانبه دارد و تمامی نهادها به ویژه جامعه روحانیت در این باره مسؤولیت سنگینی در راستای تقویت نظام آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دارند.

دشمن به دنبال یکسان سازی فرهنگ ها است

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان به دنبال تغییر هویت انسان ها است، تصریح کرد: یکسان سازی فرهنگ ها از مقوله های بسیار خطیر و جدی جهان است که دشمنان به دنبال جداکردن ملت ها از هویت آنان هستند.

این مقام مسؤول، جوانان و نوجوانان را اساسی ترین محور جنگ نرم غرب خواند و افزود: متفکران، فرهنگیان و حوزویان که به عنوان یک فکر معارض و مقابل با تهاجم فرهنگی هستند باید حساسیت ویژه ای به نسل جوانان جامعه داشته باشند.

وی با بیان این که یکی از میدان های رویاروی ما با جبهه فرهنگی دشمن، عرصه آموزش و پرورش است اظهار داشت: آنجایی که جوانان و نوجوانان دور هم جمع می شوند یعنی مدارس و دانشگاه ها، مهمترین حوزه تبلیغی جنگ نرم دشمنان است.

حضور روحانی در مدارس حل کننده بسیاری از مسایل تربیتی است

حجت الاسلام تقوی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به توجه به جوانان و تأکید ایشان به آموزش و پرورش، خاطرنشان ساخت: مقام معظم رهبری همواره بر ارتباط روحانیت و فرهنگیان با نسل جوان تأکید می کردند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر حضور روحانیت در مدارس آموزش و پرورش، بیان داشت: صرف وقت زیاد روحانیت به ویژه ائمه جمعه در آموزش و پرورش موجب حل شدن خیلی از مسایل تربیتی است و از نگاه شورای سیاستگذاری این حرکت ، جریانی کاملا مثبت و مفید برای جامعه امروزی به شمار می رود.

بی دقتی والدین تلاش معلمان و روحانیان را نابود می کند

حجت الاسلام تقوی در ادامه افزود: بهره بردن از کلام ارزشمند خداوند متعال با استفاده از تنوع و هنر جهت سالم‌سازی جوانان و نوجوانان حرکت بسیار مؤثری خواهد بود.

وی به نقش مهم کانون خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان اشاره کرد و بیان داشت: همراهی کردن و یا نکردن خانواده ها با آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت فرزندان دارد، تلاش معلمان و روحانیان در تربیت جوانان می توان با نصب یک ماهواره در کانون خانواده از سوی والدین از بین برود.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که همواره دین در نظام تعلیم و تربیت به کمک مربیان آمده است، عنوان داشت: اگر در تمدن های قدیم همچون یونان و روم بنگریم شاهد کمک علمای دینی به مربیان و کمک گرفتن سیستم آموزشی این تمدن ها از دین هستیم.

ادبیات تکلم با جوانان آموزش داده شود

این مقام مسؤول خواستار برقراری دوره فشرده آموزشی پیرامون شبهات موجود در مدارس، ادبیات تکلم با جوانان، نحوه معاشرت با جوانان و سایر موارد برای طلاب و مبلغانی که به تبلیغ عازم مدارس آموزش و پرورش می شوند، شد.

وی بر ضرورت تبلیغ دین با روش تناسب با فطرت انسان ها تأکید کرد و افزود: علت منسوخ شدن برخی از مکاتب و ادیان، عدم توجه و پاسخ گویی به نیازهای فطری بشریت است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور رفتار برخی از دین داران که متضاد با ارزش های دین، نگرش سطحی به دین و استفاده ابزاری از دین را از عوامل گریز از دین دانست و گفت: اگر رفتار دین داران متضاد با ارزش های دینی باشد تبلیغ اسلام تأثیری نخواهد داشت.

حجت الاسلام تقوی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که برخی ها دین را فقط معنویات می دانند، گفت: نباید این گونه دین را معرفی کرد در اسلام هم به مادیات و هم به معنویات تأکید می شود آنچه که مهم است مادیات هدف نشود، ولی نمی توان نسبت به معیشت و زندگی مردم بی تفاوت بود.

همچنین در ادامه این همایش مقرر شد که هر کدام از ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه خوزستان به بیان عملکرد خود در خصوص برنامه های تربیتی خود در جامعه پرداختند که نخستین گزارش دهنده آن حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی، امام جمعه دزفول بود که در بخشی از سخنان خود به ویژگی های طرح معراج پرداخت و گفت: طرح معراج طرحی است که ارتباط جوانان و دانش آموزان را با روحانیت تحکیم بخشیده و بنیه اعتقادی دانش آموزان را تقویت می کند.

دیگر گزارش دهنده این همایش حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی، امام جمعه خرمشهر بود که در قسمتی از گزارش خود، ‌بیان داشت: مسؤولان فرهنگی در خرمشهر برای همه اقشار و آحاد جامعه برنامه ای را جهت تقویت بنیان های دینی شهروندان خرمشهری در نظر گرفته ایم به طوری که هم اکنون از روحانیت برجسته خود شهرستان برای اجرای این طرح استفاده می کنیم.

احداث مدرسه استعدادهای ناب برای تربیت دانش آموزان مستعد و باهوش از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان

حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی،‌ مدیر حوزه علمیه خوزستان، دیگر سخنران و ارایه دهنده گزارش عملکرد خود در خصوص برنامه های تربیتی نسبت به جامعه بود، که در قسمتی از سخنان خود، اظهار داشت: مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان به عنوان مرکزی برای تدوین رویکردهایی جهت تقویت تعامل میان نسل جوان جامعه و روحانیت است که این مرکز هم اکنون برای اجرایی کردن آن دو رویکرد «راهکارهای جاری و تلاش های بنیادین» را در پیش گرفته است.

استاد حوزه علمیه خوزستان به رویکرد «راهکارهای جاری»،‌ یکی از عوامل تقویت تعامل میان نسل جوان جامعه و روحانیت، اشاره کرد و گفت: مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان در این رویکرد تلاش کرده همکاری های همه جانبه ای را با مسؤولان فرهنگی جامعه همچون آموزش و پرورش و مدیران نهادهای فرهنگی، آغاز کند که با این گونه تعاملات بتواند راهکارهایی را برای تقویت بنیان های فکی جوانان اتخاذ کند که خوشبختانه هم اکنون موفق شده ایم پس از برگزاری جلسات مستمر با مسؤولان فرهنگی، بیش از 29 مدرسه را تحت پوشش برنامه های تبلیغی خود قرار دهیم به طوری که تا کنون در این مدارس 30 روحانی را مستقر شده و هم اکنون نیز آمادگی لازم را برای رساندن تعداد این مدارس به 50 عدد را هم داریم.

حجت الاسلام حاجتی، در ادامه به رویکرد «تلاش های بنیادین»، دیگر عوامل تقویت تعامل میان نسل جوان جامعه و روحانیت، اشاره کرد و بیان داشت: تلاش های بنیادین به معنای مجموعه اقدام های مرکر مدیریت حوزه علمیه خوزستان جهت جذب نیروهای خوب به حوزه و پرورش آنها بر اساس آموزه های ناب اسلامی است که خوشبختانه هم اکنون برای دست یابی به این هدف،‌ مدرسه ای را تحت عنوان «استعدادهای ناب» در آبادان تأسیس کرده ایم که انشاءالله در نظر داریم یکی دیگر از این مدارس را در شهرستان شوشتر نیز احداث کنیم.

الگو سازی برای نسل جوان جامعه یکی از رویکردهای مناسب برای مبارزه با تهاجم فرهنگی است

پس از سخنرانی حجت الاسلام حاجتی، حجت الاسلام محمدصادق امینی، امام جمعه و مدیر حوزه علمیه المهدی مسجد سلیمان گزارش عملکرد خود را در 4 حوزه نماز، قرآن، بصیرت و الگو پردازی و اسوه‌سازی برای نسل نوجوان و جوان جامعه آغاز کرد.

وی تصریح کرد: نهاد امام جمعه مسجد سلیمان با همکاری‌های انجام شده با سازمان آموزش و پرورش این شهرستان توانسته همه برنامه‌های مدون در حوزه نماز و قرآن را پوشش دهیم.

استاد حوزه علمیه مسجد سلیمان با بیان این که در حوزه بصیرت‌افزایی در سطح جامعه اقدام های خوب و مطلوبی صورت گرفته است، اظهار داشت: خوشبختانه دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی مسجد سلیمان بیان کرده اند که مسؤولان فرهنگی این شهرستان پس از اقدام های انجام شده در زمینه بصیرت افزایی در خصوص فرقه های ضاله،‌ این شهرستان به یکی از مناطق بی آزار در خصوص فرقه های ضاله شده است.

رییس شورای فرهنگ عمومی مسجد سلیمان، به آخرین بخش از سری برنامه انجام شده در خصوص تقویت بنیان های دینی نسل جوان جامعه پرداخت و گفت: الگو سازی برای نسل جوان جامعه یکی از رویکردهای مناسب جهت مبارزه همه جانبه با تهاجم همه جانبه فرهنگی دشمنان است که رهبر معظم انقلاب نیز به آن تأکید زیادی داشتند و هم اکنون نیز این رویکرد در مدارس مسجد سلیمان در حال انجام است.

توسعه کمی و کیفی حوزه ها یک اولویت فرهنگی است

حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان آخرین فردی بود که گزارش عملکرد از فعالیت های انجام شده در خصوص تقویت بنیان های دینی نسل جوان جامعه را ارائه کرد که پس از بیان گزارش، آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان به روی سن آمده سخنان خود با بیان این که مطلب که ائمه جمعه باید به صحنه آموزش و پرورش و ارتباط داشتن با دانش آموزان و دانشجویان، ورود پیدا کنند،‌ گفت: این کار قدم های عملی دارد که در حال برداشته شدن هستند.

وی با انتقاد از این که خیلی دیر با این جدیت به سمت دانش آموزان و دانشجویان در حال حرکت هستیم، اظهار داشت: امروزه که فرصت این کار ارزشی فراهم شده است باید این فرصت به دست آمده را غنیمت بشمریم و با همه وجود کارهای تبلیغی را شروع کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که برای اجرای طرح حضور مؤثر روحانیت به ویژه ائمه جمعه در مدارس و دانشگاه ها نیاز به ستاد پشتیبانی فکری است، افزود: ستاد پشتیبانی که تأمین کننده خوراک فکری و تقویت کننده جبهه فرهنگی باشد حوزه علمیه است که باید در این زمینه توسعه کیفی و کمی یابد.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به طرح های در حال اجرا برای مسائل تربیتی جوانان همچون طرح هجرت، صالحین، معراج و ولایت عنوان داشت: این طرح ها تأثیر بسزایی در میان نسل جوانان داشته است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در بخش پایانی سخنان با بیان این که باید از تجارب هم دیگر استفاده کرد، اظهار داشت: مطالبی که در این نشست بیان شده، باید مدون شود و در اختیار دست اندرکاران عرصه تبلیغی در مدارس آموزش و پرورش قرار گیرد.

کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در شهرستان ها راه اندازی شوند

بر اساس این گزارش آیت الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز و رییس کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش خوزستان، دیگر سخنران اصلی این همایش بود که در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: در برهه کنونی که دشمن با تمام توان خود در حال جنگ نرم با جمهوری اسلامی است بر همگان همکاری جدی با بحث آموزش و پرورش است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به راه اندازی کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد: این کمیته که در سال 85 تأسیس و به تدریج آن کمیته های استانی نیز راه اندازی شد باید گفت برای به سرعت رسیدن به هدف تشکیل این کمیته که همان تقویت تعامل دینی میان حوزه های علمیه و سیستم آموزش و پرورش کشور، کمیته های شهرستانی نیز راه بیافتد.

آیت الله حیدری با اشاره به نیاز ضروری نظام آموزشی کشور به مبلغان فعال و کارشناسان است، تصریح داشت: کمیته همکاری های بزرگ ترین فرصتی است که باید حوزه های علمیه و اداره های آموزش و پرورش، حداکثر استفاده را از این فرصت استثنایی داشته باشند.

رییس کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش خوزستان به تبیین طرح های اجرا شده در اداره آموزش و پرورش از سوی این کمیته پرداخت و افزود: طرح ولایت با هدف آشنایی معلمان با فرقه‌های انحرافی، رفع شبهات، آشنایی با مسائل امامت و ولایت در 32 ساعت آموزش برای 8 هزار معلم استان برگزار شده است.

وی همچنین ادامه داد: طرح آشنایی با معارف مهدویت از سوی کانون فرهنگی مذهبی حضرت مهدی موعود(عج) استان ویژه معلمان با حضور کارشناسان عرصه مهدویت کشوری و استانی اجرا شد.

آیت الله حیدری اضافه کرد: طرح معراج ویژه دانش‌آموزان جهت پاسخگویی به نزدیک به 38 هزار پرسش کتبی در قالب بیش از 2 هزار جلسه با حضور 212 نفر از مبلغان برادر و خواهر اجرا شد.

رییس کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خوزستان گفت: طرح مرزبانی از مکتب اهل بیت(ع) ویژه معلمان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خوزستان در 16 ساعت در ارتباط با موضوعات نقد عرفان‌های نوظهور، نقد تصوف، نقد وهابیت است که تا کنون حدود 4 هزار معلم در این طرح شرکت کرده‌اند.

آیت الله حیدری در پایان به دیگر طرح ها و فعالیت های انجام شده از سوی کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان اشاره کرد و اظهار داشت: طرح زلال احکام ویژه آموزش احکام شرعی به دانش‌آموزان، اهدای کتاب، قرآن و نهج‌البلاغه، محصولات فرهنگی و برگزاری همایش‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‌های انجام شده این کمیته می باشد.

بازدید از مصلی مهدیه امام خمینی(ره) و مؤوسسه آموزش عالی میرالمؤمنین(ع) اهواز

دومین برنامه در دومین روز از سفر رییس شورای سیست گذاری ائمه جمعه کشور به خوزستان بازدید از بازدید از مصلی مهدیه امام خمینی(ره) و مؤوسسه آموزش عالی میرالمؤمنین(ع) اهواز بود که ایشان پس از ورود به مصلی 40 هزار متر مربعی اهواز، بازدیدی میدانی از آنجا داشته و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این مصلا قرار گرفت.

حجت الاسلام تقوی پس از حضور در مصلی مهدیه امام خمینی(ره) به مؤوسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع) اهواز رفته و در آنجا نیز از نزدیک با پیشرفت فیزیکی آن آشنا شد.

در این بازدید آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت الله حیدری، امام جمعه اهواز، حجت الاسلام میراحمدرضا حاجتی، مدیر حوزه های علمیه خوزستان، حجت الاسلام محمود محمدزاده، مسؤول دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خوزستان و سایر مسؤولان استانی، حجت الاسلام تقوی را همراهی می کردند.

در جریان این بازدید، حجت الاسلام پیمان علی نژاد، قائم مقام مؤسسه آموزش عالی امیرالمؤمنین(ع)، گزارشی از فعالیت های علمی و همچنین ساختمان جدید این مؤسسه تشریح کرد.

حجت الاسلام تقوی با تأکید بر آموزش زبان های خارجی به ویژه عربی و انگلیسی به دانشجویان، تصریح کرد: باید این مؤسسه به عرصه بین الملل ورود پیدا کند.

بنا بر این گزارش، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور،‌ پس از استراحتی کوتاه عازم اروندکنار، یکی از شهرهای مرزی ایران شده و به محض ورود به این شهرستان با استقبال چشم گیر مردم روبرو شد.

وی پس از حضور در جمع مردم اروندکنار به زیارت مقبره هشت شهید گمنام رفته و با قرائت حد و سوره ای یاد و خاطره آن بزرگواران را گرامی داشت.

حجت الاسلام تقوی بلافاصله بعد از زیارت مقبره هشت شهید گمنام بر روی اسکه شناور اروند رفته و گفت و گویی در خصوص یادمان های دفاع مقدس انجام داد که در بخشی از این گفت و گو اظهار داشت: انسان وقتی که به خوزستان می آید عطر شهادت را استشمام می کند به راستی که در و دیوار این استان خاطرات دوران دفاع مقدس را در سینه خود حبس کرده و غم بزرگی در دل دارد.

وی در ادامه افزود: هر فردی که بخواهد به خوزستان مقدس پای نهد باید با وضو وارد شود؛ چرا که خوزستان محل شهادت بزرگ مردانی است که از این سرزمین مقدس به ملکوت اعلا دست یافتند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر این که عظمت کنونی نظام اسلامی به برکت ایثارگری های شهدای عزیز خوزستان بوده است، گفت: اگر ایران توانسته است در برابر زیاده خواهی های جهان استکبار ایستادگی کند تنها به برکت رشادت های غیور مردان ایرانی به ویژه خوزستانی ها بود؛ از این رو ما مدیون آن بزرگواران هستیم.

افتتاح دفتر امام جمعه اروندکنار

بر اساس این گزارش حجت الاسلام و المسلمین تقوی پس از خروج از یادمان هشت شهید گمنام،‌ به نهاد امام جمعه اروندکنار رفته و مکان جدید دفتر امام جمعه این شهرستان را افتتاح کرد.

این دفتر که با زیربنای 376 مترمربع در زمینی به وسعت 536 متر، شامل بیت عالم، اتاق کنفرانس و ستاد نماز جمعه اروندکنار، با اعتباری افزون بر 220 میلیون تومان ساخته شده است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در دفتر امام جمعه این شهر، سخنرانی را با موضوع ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)‌ و انقلاب اسلامی ایران انجام داد که در وی از آن با تسلیت به مناسبت سالروز فرارسیدن شهادت حضرت زهرا(س) گفت: همواره باید زندگی این بانوی دو جهان الگوی جامعه ما باشد.

این مقام مسؤول در ادامه افزود: ولایتی که امروز از آن صحبت می‌کنیم ریشه در خانه فاطمه (س) دارد و ما همیشه به خانه علی (ع) دل‌بسته بوده و هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی با بیان اینکه ما امروز از آن خانه نیرو و قدرت گرفته‌ایم، گفت: عشق به ارزش‌ها، به ایثار و شهادت و شهامت همه از خانه مولایمان به ما رسیده است.

با آغاز انقلابی اسلامی زلزله ای بزرگ در جهان سیاست به وجود آمد

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انقلاب کشور ایران اسلامی نیز شعله و شعبه کوچکی از این قانون گرم عشق و عاشقی امام علی (ع) است.

این مقام مسؤول با بیان این که انقلاب اسلامی ایران سرآغاز و منشاء همه خیزش های اسلامی است، گفت: انقلابی که ما در این عصر و زمان بوجود آوردیم زلزله‌ای در کل جهان سیاست است، به طوری که ما با انقلاب‌ خود، نقشه سیاسی جهان را تغییر داده و فکر و اندیشه‌مان را به دنیا اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه این اندیشه‌ها امروز دنیا را درنوردیده است، گفت: امروز موج بیداری اسلامی ایجاد شده در منطقه، یکی از آثار حرکت عظیم اسلامی است که ریشه آن به خانه فاطمه (س) و امیرالمؤمنین بازمی‌گردد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: ما هرچه داشته و داریم از محرم و عاشورا و ولایت علی (ع) است.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که فاطمه تافته جدابافته‌ای است که نبی‌اکرم (ص) وقتی آن را می‌دید دستش را می‌بوسید، گفت: پیامبر (ص) با این حرکت شخصیت فاطمه (س) را تفسیر و بزرگی و عظمت دخترش را به جهان معنا می‌کرد.

این مقام مسؤول وی با اشاره به اینکه عاشورا با همه عظمت و بزرگی‌اش شاخه و شعله‌ای از این شجره طیبه است، خاطرنشان کرد: کربلا بسیار با عظمت است و امام حسین (ع) از دامن مادری چون حضرت فاطمه (س) به عظمت و بزرگی کربلا رسید.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: فاطمه زهرا (س) بنیاد فقه و فقاهت، شور دهنده به جلسات علمی و مناظرات فکری رضوی است.

حضور حجت الاسلام و المسلمین تقوی در گردهمایی اعضای ستادهای اجرایی نماز جمعه 9 استان غربی کشور

بنا بر این گزارش، گردهمایی اعضای ستادهای اجرایی نماز جمعه 9 استان غربی کشور،‌ نخستین برنامه در سومین روز از سفر حجت الاسلام و المسلمین تقوی به خوزستان است که این گردهمایی با هدف تعامل بیشتر با ستادهای نماز جمعه دیگر استان ها در مجتمع فرهنگی ـ سینمایی خرمشهر برگزار شد.

خصوصیات اخلاقی ائمه جمعه نقش مؤثری در جذب آحاد و اقشار جامعه به نماز جمعه دارد

این همایش با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی، امام جمعه خرمشهر بر روی سِن آمده و علاونه بر خوش آمد گویی به حضار با اشاره به این که رفتارهای امام جمعه نقش موثری در جذب مردم به اقامه نماز جمعه دارد،‌ اظهار داشت: آنهایی که می خواهند به اسلام بگروند به متون دینی ما چندان رجوع نمی کنند بلکه به سراغ رفتارهای ما مسلمانان خواهند رفت.

رییس شورای فرهنگ عمومی خرمشهر با بیان این که خصوصیات اخلاقی ائمه جمعه نقش مؤثری در جذب آحاد و اقشار جامعه به نماز جمعه دارد، تصریح کرد: اگر افراد غیر متدین بخواهند جذب نماز جمعه بشوند به رفتارها و خصوصیات اخلاقی ما نگاه می کنند؛ از این رو رفتار ائمه جمعه باید به گونه ای باشد که همه را به خود جذب کنند.

امام جمعه خرمشهر در ادامه افزود: آن کسی که می تواند دراین زمینه جاذبه ایجاد کند و مردم را به سمت و سوی مساجد به ویژه مصلاهای نماز جمعه کشاند مجموعه ستاد های اقامه نماز جمعه که در راس آنها امام جمعه قرار گرفته، می باشد.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: اگر برخی از محیط های نماز جمعه خلوت است باید علت عمده آن را در رفتارهای مجموعه نماز جمعه جویا باشیم و این رمز موفقیت هر امام جمعه است.

استاد حوزه علمیه خرمشهر با اشاره به ارزش های مقدس شهرستان خرمشهر گفت: شما به سرزمینی پا گذاشته اید که 55 هزار شهید برای دفاع از میهن اسلامی جان خود را در این شهر فدا کردند.

امام جمعه خرمشهر در پایان سخنان خود، اظهار داشت: امت اسلامی 34 روز مردانه از خاک میهن با سلاح اندک دفاع کردند و هم اینک خرمشهر ما برای همیشه پیام دارد .هر که به این سرزمین وارد شود باید با وضو داشته باشد.

پس از سخنرانی نسبتا اندک امام جمعه خرمشهر، نوبت به حجت الاسلام محمود محمدزاده، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خوزستان بود،‌ که در حرف های خود با بیان این که هم اکنون در استان خوزستان بیش از 32 نقطه نماز جمعه اقامه می شود،‌اظهار داشت: این 32 آیین نماز جمعه در 10 مصلی و 22 مسجد جامع اقامه می شود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه پس از روی کار آمدن دولت مردمی احمدی نژاد برنامه هایی برای راه اندازی نهادها در سطح استان تدارک دیده شد، به طوری که در سال 89 با همکاری که میان دستگاه ها و نهادها صورت گرفت،‌ مقرر شد که در 10 شهر دفاتر سازمانی ائمه جمعه احداث شوند و هم اکنون نیز بیش از 95 درصد این دفاتر آماده و انشاءالله تا اواخر برج 3 سال 91 به اتمام رسند.

این مقام مسؤول با تأکید بر این که ستادهای نماز جمعه موتور محرکه نماز جمعه هستند، اظهار داشت: این مسأله که امام جمعه تلاش می کند تا نماز جمعه به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد، اما به هر حال این اعضای ستادهای نماز جمعه هستند که به طور تقریبی 60 تا 70 درصد حضور مردم در نماز عبادی سیاسی جمعه را تقویت می کنند.

حجت الاسلام محمد زاده، با اشاره به اقدام های چشم گیر آقای صیاح، مسؤول ستادهای نماز جمعه کشور،‌ اظهار داشت: خوشبختانه پس از انتصاب آقای صیاح به عنوان مسؤول ستادهای نماز جمعه کشور، شاهد تحولات عظیمی بودیم و براستی که تا کنون این پشتکار آقای صیاح را در هیچ یک از مسؤولان قبلی ندیده ایم.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خوزستان،‌ در بخش پایانی سخنان خود، اظهار داشت: خوزستان سرزمین مقدسی است که در آن پرچم لاالله الا الله، محمد رسوالله به اهتزاز درآمده و تاریخ هم ثابت کرده حضور مردم خوزستان در هشت سال دفاع مقدس بی نظیر بوده است.

یکی از رسالت های نماز جمعه فضاسازی فرهنگی است

قابل ذکر است حجت الاسلام و المسلمین تقوی،‌ آخرین سخنران این مراسم بود که سخنان خود به رسالت های اصلی نماز جمعه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از رسالت های نماز جمعه فضاسازی فرهنگی است.

وی در ادامه تربیت اجتماعی را یکی دیگر از رسالت های نماز جمعه عنوان کرد و بیان داشت: اسلام بر تربیت اجتماعی تاکید فراوانی دارد و کسی که در نماز جمعه شرکت می کند باید اندیشه و رفتار آن تغییر کند و این رفتار او در خانواده و محله خود تاثیر گذار باشد.

این مقام مسؤول تقویت تفاهم اجتماعی را ازثمرات نماز جمعه دانست و گفت: نماز جمعه علاوه بر تقویت تربیت اجتماعی، باید وحدت و تمرین وحدت را در جامعه تقویت کند و همچنین تربیت های فردی اگر زمینه اجتماعی نداشته باشد در جامعه موثر نیست.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: ستاد ها اقامه نمازجمعه باید بتوانند طرح ها و برنامه هایی برای حضور مردم در صحنه داشته باشند.

حجت الاسلام تقوی تأکید کرد: امروز ستادهای اقامه نماز جمعه یک تشکیلات عظیمی هستند که دارای نیروی های متدین، مومن و معتمد مردم بوده که می توانند جریان عظیمی را در کشور راه بیندازند.

این استاد حوزه علمیه، اظهار داشت: گاهی موج های اجتماعی آنچنان کوبنده است که زحمات همه مربیان پرورشی در آموزش و پرورش، تلاش همه ائمه جماعات را خنثی می کند که اعلام نظر برخی از حزاب سیاسی و به چالش کشاندن کشور یکی از این موارد است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در ادامه افزود: مگر احزاب سیاسی که گاهی موج در جامعه ایجاد می کنند و گاهی نظرات آنها کشور را با چالش رو به رو می کند، تعداد آنها چقدر است؟ .

این مقام مسؤول افزود: ما اگر در مجموعه ستادها مدیریت کنیم از استعداد و توانمندی های افراد استفاده کنیم خیلی از مشکلات را می توان مرتفع کرد.

وی ادامه داد: نماز جمعه علاوه براینکه پاسدار ارزش های اسلامی است ، یکی از اصول گراترین نهادها است.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: یکی از اصول گراترین افراد ،کسانی هستند که در ستادهای اقامه نماز فعالیت دارند.

وی بیان داشت: افرادی که در این ستادها فعالیت دارند باید بر اصول مسلم اسلامی پافشاری کنندبنا بر این پاسداری از ارزش های اسلامی و پاسداری از ارزش های شهدا برای ما یک ارزش است.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به جایگاه معنوی خرمشهر اظهار داشت: جای جای این شهر ، خیابان ها و دشت ها با ما فریاد می زند و به راستی که خرمشهر سرزمینی است که پاکترین افراد برای دفاع از میهن اسلامی جان خود را فدا کردند و تا عرش خداوند بالا رفتند.

بنا بر این گزارش پس از پایان گردهمایی اعضای ستادهای اجرایی نماز جمعه 9 استان غربی کشور، حجت الاسلام و المسلمین تقوی به همراه امام جمعه خرمشهر، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خوزستان و جمعی از مسؤولان شهری به مسجد جامع خرمشهر رفته از آنجا بازدید کردند.

حضور در جمع مردم شادگان و بازدید از تالاب بین المللی شادگان دیگر برنامه از سری برنامه سفر سه روزه حجت الاسلام و المسلمین تقوی به خوزستان که البته این بازدید حال و هوایی عجیب و به یاد ماندنی داشت.

مردم به محض ورود رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور به استقبال گرم مردم مواجه شد و ایشان نیز پس از تقدیر و تشکر از مهمان نوازی مردم بر روی اسکله رفته و با قایق های حاضر در اسکله از تالاب بین المللی این شهرستان بازدید کردند.

در این بازدید آیت الله موسوی جزایری، حجت الاسلام و المسلمین حاجتی، حجت الاسلام بلکه و دیگر مسؤولان عالی رتبه کشوری و استانی حضور داشتند که پس از این بازدید نیز به یکی از مناطق شادگان رفته و کلنگ یکی از مدارس علمیه این شهرستان را بر زمین زدند.

همچنین حجت الاسلام تقوی، پس از برگزاری آیین کلنگ زنی مدرسه علمیه شادگان،‌ به آبادان رفته و در یکی از حسینیه های این شهرستان سخنرانی جالبی را بیان کردند که در بخشی از سخنان خود،‌ با بیان این که وحدت‌ را با شرکت در نماز جمعه تمرین کنیم، اظهار داشت: نمازهای جمعه باید باشکوه هر چه تمام برگزار شود؛ چرا که این نماز بسیار مهم و اساسی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود،‌ تصریح کرد: آبادان خاطرات زیادی را در دل و سینه خود پنهان دارد و چه در دوران پیش و چه پس از انقلاب اسلامی همواره مرکز جوشش و رویش افکار انقلابی بوده است.

این مقام مسؤول در ادامه افزود: آبادان اوج مقاومت، جهاد، شهادت در دوران دفاع مقدس بوده و است.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به اینکه آبادان مرکز آبادی و آبادانی است، خاطرنشان کرد: امروز در هر کوچه و محله‌ای از شهر قدم بگذاریم شهیدان و دلاوری و رشادت آنها به چشم می‌خورد و این خاطرات فراموش ناشدنی‌ است.

آبادان شهر حماسه، ایثار و شهر ولایت است

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با بیان این که بنا به گفته امام جمعه باصفا و روشنگر این شهر، مردم آبادان شهر دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت است، گفت: مردم خوب و ولایتمدار این شهر همان گونه که عاشورا گرامی می‌دارند، ایام فاطمیه را بزرگ و با عظمت با جا می‌آورند و این نشان از آگاهی آنهاست.

وی اشاره کرد: شما دوستداران کوچک و بزرگی هستید که در خانه امیرالمؤمنین جمع شده‌ایم، خانه‌ای که پدرش علی (ع)، مادرش فاطمه زهرا (س) و فرزندانش امام حسن، امام حسین و حضرت زینب (س) هستند.

آمریکا امروز در فرهنگ مادی خود دست و پا می‌زند

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز فرهنگ فاطمی باید روبه‌روی خط‌ ‌مش و تهاجم فرهنگی دشمن قرار گیرد.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به اینکه دشمن برای ما امروز بسیار پیچیده برنامه‌ریزی کرده، بیان داشت: امروز دشمن نظام و انقلاب ما سعی می‌کند با استفاده از رسانه‌های بین‌المللی، افکار جوانان‌مان را کند و ضمیر آنها را با شکل دلخواه خود تغییر دهد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه امروز عشق به اهل بیت عصمت و طهارت تنها راه حفظ فرهنگ دینی و اسلامی ماست و باید در این راه بیشتر کوشید، گفت: با شور عاشورایی و با استناد به ظهور حضرت مهدی (عج) و صدیقه طاهره (س) باید جوانان‌مان را با جزئیات هرچه بیشتر دین و ائمه‌مان آشنا کرده زیرا ما فرهنگی بسیار غنی‌ و محکم داریم.

وی اشاره کرد: ایران اسلامی فرهنگی زنده و پویا دارد و در این زمینه از سایر کشورها پیشتاز است و هیچ نیازی با آمریکایی که خود در لجن و فرهنگ مادی دست و پا می‌زند، ندارد.

حجت الاسلام تقوی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امروز هرچه بیشتر حسینیه‌ها را بانشاط‌‌تر کنیم، هویت و فرهنگ دینی و مذهبی‌مان بیشتر حفظ می‌شود.

وی اظهار داشت: ما با شور عاشورایی می‌توانیم به دشمن سیلی محکمی بزنیم زیرا عاشورا و خانه مولایمان علی به ما قدرت و صلابت می‌دهد.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: با این قدرت می‌توان مقابل توطئه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی ایستاد زیرا امروز کشور ما در بهترین شرایط قدرت قرار دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی می‌داند اگر به کشور ما حمله کند از همین‌جا مرکز تل‌اویو را نقطه هدف قرار می‌دهیم، گفت: قارون‌های اطراف خلیج فارس امروز در فکر حفظ رژیم صهیونیستی برای رسیدن به امیال و اهداف شیطانی خود هستند.

وی اضافه کرد: خادمانی که خائن‌الحرمین هستند تا خادم‌الحرمین و باید بدانند که هیچگاه نمی‌توانند اهداف شوم و کثیف حیوانی خود را به سلطه قدرت بنشانند و همیشه از شکست‌خوردگان تاریخند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به اینکه دنیای بی‌انصاف حقوق بشری که چشم‌هایش را بر روی ننگ و خوی حیوانی خونخواهان بسته و درصدد تضعیف قدرت سوریه است، خاطرنشان کرد: این قدرت‌های متزلزل باید بدانند که سوریه قدرتش شکافته نخواهد شد و حز‌ب‌الله همچنان پابرجا و بادوام است.

امروز ملت ما باید اتحاد و انسجام خود را حفظ کرده و آن را تحکیم بخشد

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه قدرت ایران اسلامی تنها به نیروهای نظامی و مسلحش نیست بلکه یک ملت ولایتمدار پشتیبان آن هستند، افزود: به یاری خدا، امروز رهبری مقتدر، آگاه، قاطع، مسلط بر امور و مدبر داریم که پرچم کشورمان را بر شانه همت و غیرت خود نهاده و جهان اسلام و مستضعفان را یاری می‌کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: دشمن نظام ایران اسلامی هر هفته صف‌های نماز جمعه را مدنظر قرار داده و همین صف‌ها و جمعیت‌های متراکم نماز جمعه است که دشمن را ناامید می‌کند.

این مقام مسؤول با اشاره به روحانیون شاخص استان خوزستان و به‌ویژه دو شهر آبادان و خرمشهر تصریح کرد: روحانیون مبارزی چون مرحوم دهدشتی و جمی همچنان در تاریخ دو شهر آبادان و خرمشهر می‌درخشند.

حجت الاسلام تقوی با بیان این که باید دولت تقویت مصلاهای نماز جمعه را در دستور کار قرار دهد، اظهار داشت: باید کمک‌ها به مصلای موجود در کشور بیشتر شود و با توجه به اینکه دولت تاکنون اقدامات مؤثر و مطلوبی در این خصوص انجام داده اما نیازمند حمایت بیشتری است.

رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور بیان کرد: باید با حمایت‌های ویژه دولت بتوانیم اسلام را زیر سقف مصلاها و با برگزاری نماز جمعه تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور 700 مصلای نماز جمعه برپاست، بیان کرد: برگزاری چنین جلسات و نشست‌هایی باید در راستای تقویت صف‌های نماز جمعه و توسعه مصلاهای جای جای کشورمان انجام شود.

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین تقوی در پایان سخنان خود، از استقبال گرم و با شکوه مردم مهمان نواز خوزستان تشکر و قدردانی کرد./9465/ز503/س
ارسال نظرات