۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۱۲۸۳۷۱
استاد حوزه علمیه قم:

استحاله فرهنگی رویکرد جدی حاکمان جمهوری آذربایجان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‎که جدایی شهرهای مختلف منطقه قفقاز بازخوردهای سیاسی و اجتماعی فراوانی در دو سمت رود ارس داشته است، تصریح کرد: در سالیان دور حاکمان تلاش کردند تا مردم قفقاز را از اصل خود جدا کنند اما نتوانستند، از این‎رو به دنبال استحاله فرهنگی و هویت زدایی از مردم این منطقه هستند.
قفقاز همايش بين المللي رسالت جهاني اسلام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام عادل مولایی، استاد حوزه علمیه قم و محقق مسائل قفقاز، امروز در همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام که در اردبیل برگزار می شود، اظهار داشت: مردم حوزه قفقاز از دیرباز اشتراکات فرهنگی، دینی و اعتقادی زیادی داشته اند که همین مسأله عامل توطئه های متعدد دشمنان اسلام در این منطقه بوده است.

وی با بیان این‎که منطقه قفقاز از ابتدای حکومت سلسله هخامنشیان تحت حاکمیت ایران بوده و در مؤلفه های مختلفی پیوندهایی ناگسستنی با ایران داشته است، گفت: بسیاری از مناطق در طول تاریخ از ایران جدا شد اما جدایی هیچ یک از این مناطق به اندازه جدایی 17 شهر قفقاز برای ایران سخت و سنگین نبود.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این‎که جدایی شهرهای مختلف منطقه قفقاز بازخوردهای سیاسی و اجتماعی فراوانی در دو سمت رود ارس داشته است، تصریح کرد: طی سالیان دور حاکمان تلاش کردند تا مردم قفقاز را از اصل خود جدا کنند اما نتوانستند، از این رو به دنبال استحاله فرهنگی و هویت زدایی از مردم این منطقه هستند.

وی خاطر نشان کرد: پس از جدایی قفقاز از ایران با قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای این منطقه کماکان تحت نفوذ فرهنگی ایران بود و بر همین اساس علمای بزرگ و مجاهدان فرهنگی و نظامی بسیاری از جمله میرزا احمد شیروانی و شیخ عبدالغنی طی آن دوران در این منطقه پرورش یافتند.

این محقق حوزه قفقاز افزود: در سال 22 هجری اسلام به این منطقه وارد شد و به طور تدریجی گسترش یافت و از سده دوم هجری به بعد علما و عرفای مسلمان بسیاری از این منطقه برخاستند و پس از آن قفقاز در هیچ سده ای خالی از علما و راویان شیعه نبوده است.

حجت الاسلام مولایی با اشاره به عشق و ارادت مردم جمهوری آذربایجان به علما و مراجع تقلید در ایران افزود: هم اکنون بسیاری از مردم آذربایجان مقلد مراجع تقلید به خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند و اخبار دینی و سیاسی ایران را پیگیری می کنند.

وی با اشاره به این‎که هنوز بحث حضور سادات در منطقه قفقاز به خوبی بررسی نشده و تحت تأثیر سایر عوامل در حاشیه قرار دارد، افزود: حضور سادات و امامزاده ها در قفقاز غیرقابل انکار است و امروز نیازمند بازشناسی فرهنگی و دینی از سوی محققان و علمای حوزوی در این منطقه هستیم.

گفتنی است، همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام عصر امروز با تجلیل از صاحبان مقالات برگزیده در اردبیل به کار خود پایان خواهد داد./935/پ202/ب

ارسال نظرات