۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۹۵۶
مجموعه پژوهشی در صحاح سته(5)؛

خلفا در صحاح سته؛ عمر

خبرگزاری رسا ـ خلفا در صحاح سته (2) از مجموعه کتاب‌های پژوهشی در صحاح سته است که به بررسی خلیفه دوم می‌پردازد.
خلفا در صحاح سته؛ عمر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های صحاح سته که با عنوان «خلفا در صحاح سته (2)»، به نویسندگی استاد حسین طیبیان و کوشش حمیدرضا شجاعی فرد از سوی انتشارات وثوق به زیور طبع آراسته شده به بررسی خلیفه دوم اختصاص دارد.

دومین شماره از کتاب خلفا در صحاح سته به بررسی مطالبی همچون دین عمر، علم عمر، نهی از گریه بر میت، موافقات عمر، عزت مسلمانان به اسلام عمر، محدث بودن عمر، شیطان از عمر فرار می‌کند، عمر و آیه رجم، غیرت عمر، عمر و لباس ابریشمی، عمر و پیشنهاد اذان و رسول خدا صلی الله علیه و آله به عمر گفت ای اخی، می‌پردازد.

در بخش دین عمر آمده است: «روایت کرده‌اند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خواب دیدم که مردم به من عرضه گشتند و لباس‌های آنها کوتاه و بلند است؛ بعضی‌ها تا سینه و گروهی پایین‌تر و عمر را دیدم که لباسش روی زمین کشیده می‌شود، گفتند: یا رسول الله! چه تعبیری می‌کنید؟ فرمود: دین.

مطابق این روایت باید دین او قوی‌ترین دین، و ایمان او محکم‌ترین ایمان‌ها باشد، اما وقتی به بعض روایات همین صحاح رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که آنچه اینان از اعمال عمر نقل می‌کنند، خلاف آن را می‌رساند؛ یعنی او نه تنها قوی‌ترین ایمان را نداشت، نه تنها دیندارترین اصحاب نبود، بلکه مخالفت او با پیامبر از همه بیشتر بود.»

این نوشتار برای اثبات مدعای خود نمونه‌هایی را از جریان صلح حدیبیه، جلوگیری از وصیت رسول خدا، حاطب بن أبی بلتعة، تغییر حد شارب الخمر، نهی از رفع صوت در مسجد، نهی از شعر خواندن در مسجد، بدعت در نماز تراویح، بدعت در سه طلاقه، حکم نماز پس از عصر، اعتراض به پیامبر در تقسیم و موارد دیگر مطرح کرده است.

علم عمر عنوان دیگری از سرفصل‌های این کتاب است که جهل عمر به سه بار اجازه گرفتن، غضب او از شنیدن کلمه «الله اعلم»، جهل به دستور تیمم، جهل به عدم جواز تقسیم اموال کعبه، جهل به روایتی در مورد حج، جهل به کفایت وضو از مذی، جهل به ارث بردن زن از دیه شوهر و جهل به عدم سکنای مطلقه ثلاثه بخشی از مطالب آن را تشکیل می‌دهد.

نویسنده اثر هدف از این پژوهش‌ها را کشف واقعیت به دور از هرگونه تعصب و یکجانبه‌نگری عنوان می‌کند و متذکر می‌شود که هرگز به معتقدات برادران اهل سنت و به خلفای سه‌گانه که مورد احترام آنان هستند، جسارت و توهین نکرده و اگر در لابلای این نوشتار مطالبی به چشم می‌خورد که با تصورات اهل سنت همخوانی ندارد، برگرفته از صحیح‌ترین کتاب‌های روایی خود آنها است.

گفتنی است، پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های صحاح سته با نام «خلفا در صحاح سته (2)» اثری از استاد حسین طیبیان در قطع رقعی، 248 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و به قیمت دوره هفت جلدی بیست و نه هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات وثوق روانه بازار نشر شده است./920/ن602/ق

ارسال نظرات