۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۱۳۲۷۷۳
آیت الله جوادی آملی

اگر جامعه معارف دینی را از حوزه فراگیرد هیچ گاه شاهد انحراف و فساد نخواهیم بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر جامعه معارف دینی را از حوزه و روحانیت بیاموزند هیچ گاه شاهد انحراف و فساد در جامعه نخواهیم بود.
ديدار اعضاي دفتر مديريت و مديران مدارس علميه مازندران با آيت الله جوادي آملي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی روز گذشته در دیدار رؤسا و کارکنان ادره کل اوقاف مازندران در شهرستان دماوند، وقف را یکی از بنیه های علمی و فکری نظام دینی دانست و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از موقوفات در کشور احیا شده است.
وی با بیان این که سنت حسنه وقف از سابقه طولانی در اسلام برخوردار است، افزود: در گذشته حوزه های علمیه ما با وقف اداره می شد.
حضرت آیت الله جوادی آملی بر ضرورت احیای بیشتر موقوفات در کشور تأکید کرد و گفت: اگر موقوفات به خوبی احیا شود، شاهد گسترش بخش های دینی و فرهنگی در کشور خواهیم بود.
مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که ما نیازمند تبلیغ بیشتر سنت حسنه وقف در کشور هستیم، ادامه داد: پیشرفت در عرصه گسترش موقوفات جدید باید به عنوان یک برنامه مهم در دستور کار سازمان اوقاف قرار گیرد.
وی، احیای سنت حسنه وقف را سبب زنده نگه داشتن خطوط اصلی دین دانست و خاطرنشان کرد: باید برای تحقق این مسأله مهم برنامه ریزی داشته باشیم و دراین مسیر گام برداریم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وقف مورد بی مهری قرار می گرفت، ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی زمینه احیای سنت حسنه وقف را فراهم کرده است.
مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر این که حفظ موقوفه در کشور باید با نظر متولی موقوفات صورت گیرد، گفت: توجه به نیت واقف مهم ترین مسأله در نگهداری موقوفات است.
وی بر ضرورت به روز رسانی موقوفات کشور تأکید و خاطرنشان کرد: تغییر کاربری موقوفه به منظور درآمد زایی یک ضرورت است که باید طبق نیت واقف هزینه شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی وقف را صدقه ای جاریه دانست و با بیان این که این سنت حسنه برای جامعه دینی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: سازمان اوقاف باید به روز رسانی موقوفات را به طور شفاف برای مردم تبیین کند.
وی حفظ و بقاع متبرکه را بهترین راه برای حفظ نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: برای احیای دین باید موقوفات جامعه اسلامی شناسایی و شناسنامه دار شود.
مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور گسترده امامزادگان در شهرهای مختلف کشور، افزود: ایران اسلامی را باید مدیون حضور نوادگان ائمه اطهار(ع) دانست.
وی امامزادگان را اساس ولایت و تشیع دانست و تصریح کرد: با آمدن اسلام به ایران و حضور امازادگان و سادات در کشور مذهب تشیع در ایران گسترش یافت و ملت ایران نیز با آغوش باز این مذهب را پذیرفتند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ملت ایران علاقه خاصی به ائمه اظهار(ع) دارند، خاطرنشان کرد: این عشق و علاقه به این خاطر است که امامزادگان معارف اهل بیت (ع) را به کام ملت ایران چشاندند.
ضرورت تاسیس مدارس علمیه در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه
مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به این که امامزادگان پس از ائمه اطهار(ع) نسبت به ما حق حیات دارند، ادامه داد: همان طور که ملت ایران اسلامی به اماکن متبرکه دیگر کشورها علاقه مند هستند، مردم کشورهای دیگر نیز به بقاع متبرکه کشورمان علاقه مند هستند.
وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت تأسیس حوزه های علمیه در جوار بقاع متبرکه کشور تأکید کرد و گفت: حوزه های علمیه بهترین مرکز برای نشر معارف دینی محسوب می شوند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که حوزه های علمیه تبلیغ اسلام ناب و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه معارف ناب دینی، قرآن، نهج البلاغه، اصول و فروع دین را به جامعه می آموزند.
مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: اگر جامعه معارف دینی را از حوزه و روحانیت بیاموزند هیچ گاه شاهد انحراف و فساد در جامعه نخواهیم بود.
وی بر اهمیت بهره گیری از ظرفیت های اماکن متبرکه از سوی آحاد جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: باید مراکز دینی و فرهنگی به مناطقی که آسیب پذیر هستند سوق داده شود.
حضرت آیت الله جوادی آملی حفظ و بقاع متبرکه را بهترین راه برای حفظ نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: برای احیای دین باید موقوفات جامعه اسلامی شناسایی و به روز رسانی شوند.
وی همچنین حضور روحانیت در سازمان اوقاف را یک ظرفیت مهمی برای احیای موقوفات دانست و ادامه داد: اوقاف باید از حضور روحانیت به عنوان یک ظرفیت و سرمایه در جهت تبلیغ سنت حسنه وقف بهره گیرد.
مفسر برجسته قرآن کریم همچنین به موقوفات مازندران اشاره کرد و گفت: با وجود تعداد زیاد موقوفات در این استان نباید شاهد برخی مشکلات در این منطقه باشیم./950/پ202/ج
ارسال نظرات