۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۳۳۱۲۹
مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان:

مسجد محل تلاقی هنر و آموزه‎های دین است

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: مسجد مصداق مسلم هنر اسلامی است زیرا در مساجد نه تنها دین با هنر ملاقات می کند؛ بلکه آشکارگی نمودهای هنر اسلامی، معماری مساجد و ویژگی‌های بارز آن است.
مدير کل تبليغات اسلامي گيلان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام جمال یاری، مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان امروز در جلسه  رسیدگی به امور مساجد استان با بیان این که مسجد از زمان صدر اسلام تاکنون سنگر مقدس رویارویی با جهل، کفر، مذلت و گمراهی و همه انحراف و بدی‌ها بوده است، گفت: مؤمنان و حق‌جویان حقیقت‌طلب در‌ طول تاریخ در مساجد مأمن می‌گزینند تا در صفوفی منسجم و به هم پیوسته به ندای جاودانه توحید، لبیک گویند.

 

وی با بیان این که در فرهنگ اصیل اسلامی، مساجد نه تنها اماکنی پاک و مقدس برای عبادت، بلکه جایگاهی عظیم برای رسیدگی به بسیاری از امور و مسائل جامعه اسلامی هستند، تصریح کرد: از طریق این پایگاه های ارزشمند دینی روح معنویت و تعبد بر جسم جامعه دمیده می‌شود و مبانی جهان‌بینی و ایدئولوژیکی مسلمانان تقویت می‌شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با تأکید براین که مساجد همواره در تقویت روحیه اخوت و اتحاد و همدلی نقش مؤثری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: چنان که اثرات این اماکن ارزشمند در هدایت و پیروزی انقلاب اسلامی و سپس پشتیبانی از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس در خاطر ملت مسلمان ایران نقش بسته است.

 

حجت الاسلام یاری مسجد را محل تجلی مجموعه ای از هنرهای اسلامی دانست و تصریح کرد: مسجد مصداق مسلم هنر اسلامی است زیرا در مساجد نه تنها دین با هنر ملاقات می کند؛ بلکه نمودهای هنر اسلامی، معماری مساجد و ویژگی های بارز آن است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با بیان این که دین با هنر نقاط اشتراک متعددی دارد، افزود: در بنای بسیاری از مساجد، ‌هنرهای گوناگون با هم در آمیخته است و معماری اسلامی،‌ نقاشی به الوان کاشی ها و نقوش توجه کرده ‌و خوشنویسی الواح و کتیبه ها را جلوه و جلا بخشیده است.

 

وی با اشاره به این که مساجد به عنوان ساختارهای اجتماعی اسلام، همواره به نقش آفرینی چند منظوره در قرون گذشته پرداخته است، گفت: فضا و مکانی که برای ایجاد رابطه میان خدا و خلق است و در عین شکوه و آراستگی و تزئین آن، ذهن انسان را به خداوند سبحان مشغول می سازد.

 

حجت الاسلام یاری با اشاره به ضرورت حضور روحانیان و مبلغان در مساجد گفت: حضور روحانیت در مساجد و برگزاری نماز جماعت و احیاء مناسبت های دینی به قداست و جایگاه اجتماعی مسجد خواهد افزود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به کارآمدی مسجد نسبت به دیگر اماکن مذهبی اظهار کرد: از صدر اسلام تاکنون، به علت کارآمدی بالا و مهم مساجد، برای همه ادیان جالب توجه بوده است.

 

وی با اشاره به این که در هر دوره و زمانی و به هر صورت مسجد نقش عظیم در گسترش تعالیم انسان ساز اسلامی بروز داده است، ادامه داد: مساجد همواره به عنوان مکانی مقدس و ملجأ شایسته محل عبادت و نیایش جهاد و اجتهاد و نشر و تعلیم علم و دانش بوده است.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی گیلان ادامه داد: از طریق این پایگاه‌های ارزشمند دینی روح معنویت و تعبد بر جسم جامعه دمیده می‌شود و مبانی جهان‌بینی و ایدئولوژیکی مسلمانان تقویت می‌شود.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برتقویت برنامه های دینی و فرهنگی در این ماه مبارک تأکید کرد و گفت: برنامه های مساجد باید به گونه ای باشد تا زمینه جذب جوانان و نوجوانان به این پایگاه های دینی و فرهنگی را فراهم کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان، نقش امام جماعت در هدایت برنامه های دینی و فرهنگی مسجد را مهم ارزیابی کرد و افزود: امام جماعت در هر مسجد عاملی مهم در پیشرفت و ترقی مسجد به شمار می‌رود و چنانچه دارای شرایط لازم باشد، تأثیری بسزا در تحولات مثبت در جوانان و در نتیجه گرایش آنان به مساجد خواهد داشت.

 

وی در ادامه سخنان خود دشمنان اسلام امروز همه توان خود را برای بی هویت کردن نسل جوان جامعه اسلامی به کار گرفته اند، گفت: ترویج اندیشه های انحرافی، خرافه و بدعت تنها بخشی از تلاش آنها برای تضعیف اعتقادات دینی نسل جوان است که روحانیان و مبلغان دینی باید تقویت ارتباط خود با نسل جوان آنها را از این توطئه بزرگ با خبر سازند./950/پ202/س

ارسال نظرات