۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۴۶۶۰

کانون خانواده مهم ترین عامل نشاط انسان است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت حفظ کانون خانواده گفت: خانه تنها محل استراحت نیست بلکه محلی برای آسایش و آرامش افراد است بنابراین نباید با کوچکترین مسائل، ارزش خانواده را کاهش داده و این کانون آرامش را متلاطم کنیم.
خانواده قراني
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مستشاری، معاون آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در همایش «خانواده قرآنی» که شب گذشته در مسجد الزهرای دانشگاه فردوسی برگزار شد، به بررسی مسأله نشاط در اسلام پرداخت و گفت: برخی تصور می کنند چون در رساله های عملیه، حکمی با عنوان احکام فرح و نشاط نداریم، بنابراین در دین نشاطی وجود ندارد.
وی با نادرست خواندن این تصور، به نقش خانواده در ایجاد شادی و نشاط اشاره و تصریح کرد: کانون خانواده مهمترین عامل در شکل گیری نشاط انسان است به گونه ای که هیچ یک از عوامل نشاط قادر به برابری با آن نیستند.
حجت الاسلام مستشاری با بیان اینکه متأسفانه ما کمتر به نعمت بزرگ کانون گرم خانواده توجه داریم، افزود: خانه تنها خوابگاه نیست بلکه محلی برای آسایش و آرامش افراد است بنابراین نباید با کوچکترین مسائل، ارزش خانواده را کاهش داده و این کانون آرامش را متلاطم کنیم.
کارشناس برنامه سمت خدا با بیان اینکه در غرب، عواملی چون موسیقی، مواد مخدر، اختلاط زن و مرد و مسکرات عامل نشاط به شمار می رود، خاطرنشان کرد: اگر همه این عوامل فراهم باشد اما فرد خانواده ای نداشته باشد هرگز به نشاط نهایی نخواهد رسید. از این رو امروز شاهد هستیم که حد متوسط زندگی مشترک در غرب، تنها هفت سال است.
وی با تأکید براینکه سخت گیری ها و دست اندازهای اسلام برای طلاق، پیش از اینکه به نفع مرد باشد به نفع زن و حفظ کانون خانواده است، افزود: اینکه دولت هایی مانند سوئد جدایی مرد و زن از هم را تسهیل کرده اند تنها به فروپاشی کانون خانواده کمک کرده اند.
معاون آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به این تشبیه رایج که زن وشوهر بعد ازدواج، یک روح در دو بدن هستند، آن را اشتباهی بزرگ خواند و ادامه داد: زن و شوهر هرگز یک روح نمی شوند بلکه دو روح در دو بدن هستند و با دو تربیت، شخصیت، سلیقه و خانواده متفاوت.
حجت الاسلام مستشاری کفو بودن را به معنای تلاش برای به حداقل  رساندن اختلاف ها و نزدیکی در قالب ایثار و مدارا دانست و افزود: وقتی پذیرفتیم که همسر ما یک فرد مستقل است با روحیات مستقل، می توانیم ناهماهنگی هایش با خودمان را تحمل کنیم و به نظرش احترام بگذاریم. اصولا هدف از زوجیت، رسیدن به آرامش و انس است نه اینکه هیچ بحث و اختلافی بین زوجین رخ ندهد.
 وی با اشاره به آیه 19 سوره نساء گفت: دنیا بدون کانون با محبت خانواده برای انسان همچون زندان است، برای حفظ کانون خانواده به یاد داشته باشید لذت نسبی است؛ همیشه انتظار لذت تام از زندگی نداشته و قانع و راضی باشید حتی اگر از همسرتان بدتان می آید باز هم راضی باشید چه بسا برای شما یک امتحان و سبب دفع هزاران بلا باشد.
گفتنی است طرح «خانواده قرآنی» در قالب سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، ویژه اعضاء و خانواده های هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول ماه مبارک رمضان ساعت 30 و 21 دقیقه هر شب همراه با برنامه ها و دوره های متنوع فرهنگی و نمایشگاه کتاب در محل مسجد حضرت زهرا(س) کوی پردیس دانشگاه فردوسی برگزار می شود./930/پ202/ب
ارسال نظرات