۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۵۴۲۷
در نشست بررسی ریشه های شکل گیری وهابیت مطرح شد؛

آل سعود نابود شود اثری از وهابیت باقی نمی ماند/ عمده مسلمانان مخالف وهابیت هستند

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی نقد و بررسی فرق انحرافی معاصر (نقد وهابیت) به همت مجمع عالی حکمت اسلامی در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
وهابيت

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی نقد و بررسی فرق انحرافی معاصر (نقد وهابیت) با حضور حجج اسلام عزالدین رضانژاد و مهدی فرمانیان در سالن نشست های بخش اعجاز علمی قرآن بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

 

حجت الاسلام رضانژاد در آغاز این نشست به منشأ شکل گیری شیعه و سنی اشاره داشت و در تشریح اهل حدیث عنوان داشت: در قرن دوم  عمر بن عبدالعزیز ممنوعیت کتابت حدیث را لغو کرد و گروهی به نام اهل حدیث در مسلمانان شکل گرفت که به قدری در گرایش به حدیث افراط داشتند و معتقد بودند حدیث می تواند قرآن را نسخ کند ولی قرآن نمی تواند حدیث را نسخ کند.

 

وی افزود: این گرایش اهل حدیثی در اواخر قرن سوم به اوج خود رسید و بعد ها این گروه به فرقه های مختلفی چون مشبهه و مجسمه و ... منشعب شدند.

 

قرائت های ابن تیمیه مورد اعتراض علمای سنی بود

مدیر گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به اقدام دانشمندانی از اهل سنت در اوایل قرن چهارم، به اصلاح جریان فکری اهل حدیث با هدف جلوگیری از انحرافات زیادی که به افراط رسیده بود پرداخت و ادامه داد: در قرن های بعد تا قرن هشتم اهل حدیث فعالیت و درخششی نداشت تا این که در قرن هشتم احمد بن تیمیه افکار اهل حدیث را در پیش گرفت و قرائت جدیدی از برخی آموزه ها عنوان کرد که به دلیل انحرافاتی که داشت مورد اعتراض علمای معاصر خود چه شافعی و چه حنفی و مالکی قرار گرفت.

 

محمد بن عبدالوهاب افکار باطل ابن تیمیه را دوباره زنده کرد

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به افکار باطل ابن تیمیه در شرک دانستن توسل و شفاعت افزود: پس از قرن هشتم هجری جریان فکری ابن تیمیه به تدریج کم رنگ شد و تقریباً چیزی از افکار او در جهان اسلام ظهور نداشت تا این که شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب این افکار باطل را دوباره زنده کرد و با همدستی اجداد آل سعود فعلی حکومتی در نجد تشکیل دادند و آن را گسترش دادند و حجاز امیرنشین تبدیل به عربستان سعودی شد.

 

بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی حکومت سعودی صرف تبلیغ وهابیت می شود

حجت الاسلام رضانژاد با اشاره به حمایت استعمارگران از این فرقه عنوان داشت: این حکومت با حمایت استعمارگران به تبلیغات پرداخت و علی الخصوص در نیم قرن اخیر با کشف نفت در حجاز و ثروتمند شدن این خاندان، بخشی از این ثروت به منظور تبلیغ عقاید باطل وهابیت در اختیار وهابی ها گذاشته شد.

 

وی ادامه داد: از یک طرف وهابیت روبروی شیعه امامیه قرار گرفت و از سوی دیگر افکار وهابیت مورد انتقاد علمای اهل سنت قرار گرفت و همیشه وهابیت سعی داشته است که همراهی اهل سنت را با خود به یدک بکشد.

 

سلفیه یک جریان انحرافی است که توسط وهابیت تبلیغ می شود

مدیر گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به شعار سلفی گری وهابیت اظهار داشت: از زمان احمد بن حنبل، در طول تاریخ جریان اهل حدیث با نام سلفی گری همراه شده است و وهابیون هم خودشان را سلفی می دانند و معتقدند برای فهم دین باید به سلفیان یعنی پیشینیان و زمان تابعین برگردیم و در حقیقت سلفیه یک جریان انحرافی است که توسط وهابیت تبلیغ می شود و گرایش مهم این ها حدیث گرایی و ظاهر گرایی است.

 

وهابیت در تعارض عقل و ظاهر حدیث، عقل را کنار می گذارند

در ادامه نشست حجت الاسلام فرمانیان در تشریح تفکر و عقاید وهابیت گفت: یکی از شاخصه های اصلی وهابیت حدیث گرایی به این معنی است که ما سراغ احادیث می رویم و هر طور هست می پذیریم و عقل و فهم هیچ اعتباری در فهم حدیث ندارد و چنانچه حدیثی از حضرت رسول دیدیم که با عقل همخوانی نداشت عقل را کنار می گذاریم و بر اساس همین تفکر این ها در مورد مفاهیم آیات عقلی مانند «فاینما تولوا فهو وجه الله» سکوت می کنند.

 

بسیاری از افکار وهابیت با آیات قرآن و روایات در تعارض است

رییس دانشکده ادیان و مذاهب اسلامی به بررسی و تشریح برداشت های غلط وهابیون از آیات قرآن بر مبنای حدیث گرایی افراطی آن ها و کنار گذاشتن عقل پرداخت و عنوان داشت: بر اساس همین نوع برداشت هایشان، این ها برای خدا، دست و پا و صورت و ... قائلند و روح مجرد را نه برای انسان و نه برای خدا قبول ندارند و معتقدند هیچ چیز مجردی در این عالم وجود ندارد و بر اساس همین نگاه تمسک و توسل به پیامبر را شرک می دانند در حالی که افکار این ها با ایات بسیاری از قرآن در تناقض است.

 

تنها 50 میلیون نفر در دنیا وهابی هستند و عمده مسلمانان با وهابی ها مخالفند

عضو گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به آمار رسمی جمعیت یک میلیارد و سیصد و هفتاد و سه میلیون نفری مسلمانان جهان خاطر نشان کرد: از میان این تعداد مسلمان در دنیا تنها 50 میلیون نفر وهابی هستند و بقیه مسلمانان با وهابی ها مخالفند.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام رضا نژاد به بیان تفاوت اعتقادات شیعه و سنی در برابر وهابیت پرداخت و گفت: همه مسلمانان برای فهم دین در وهله اول به قرآن کریم به عنوان محور اصلی رجوع می کنند و هیچ کس در جهان اسلام معتقد نیست که قرآن به صورت واضح همه اجزا را بیان کرده باشد و معتقدند قرآن یک دستورالعمل داده که هر چه پیغمبر به شما دستور داده است شما اخذ کنید که آنچه از پیامبر اخذ می کنیم را سنت می نامیم که مجموع گفتار، رفتار و کاری است که پیامبر تأیید کرده است.

 

وهابیت عقل را حجت نمی داند

وی ادامه داد: فرق بین کل مسلمانان با وهابیت این است که سایر مسلمانان معتقدند در کنار سنت نبوی و قرآن، خداوند عقل را نیز حجت قرار داده است.

 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در شرح چگونگی برخورد شیعه با حدیث عنوان داشت: ما برای احادیث مبانی داریم که هر حدیث را با آن مبانی مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و ما به حدیث احترام می گذاریم ولی نه مطلق حدیث و حدیث را ارزیابی می کنیم در حالی که وهابیون ظاهر حدیث را نگاه می کنند.

 

مدیر گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی در این باره ادامه داد: ما معتقدیم مجرد حدیث نمی تواند آموزه های دینی و اخلاقی را به تنهایی مطرح کند بلکه باید مخالف قرآن نباشد و با نقل متواتر پیغمبر مخالفت نداشته باشد و نیز مخالف عقل حکم ندهد و همراه با سند صحیح و قابل پذیرش باشد و متعارض با سایر روایات نباشد.

 

شیعه امامیه روایات و احادیث اهل بیت را مانند قول پیغمبر معتبر می داند

حجت الاسلام رضا نژاد در مقایسه بین شیعه امامیه و اهل سنت گفت: تفاوت کلی ما با مجموعه اهل سنت در این است که ما علاوه بر قرآن و سنت پیامبر، روایات و احادیث اهل بیت پیغمبر را هم قبول داریم و می گوییم چون این ها هم معصوم اند و هم علمشان را از پیغمبر گرفته اند پس قولشان مثل قول پیامبر است.

 

چشمان یعقوب نبی به واسطه پیراهن یوسف شفا می یابد

در ادامه نشست، حجت الاسلام فرمانیان به ذکر برخی آیات و روایات ناقض افکار وهابیون و پاسخ آن ها به اشکالات وارد شده پرداخت و گفت: وهابیت می گوید آن چه که در عالم اثر می گذارد قدرت خداست و دست زدن به دیوار حرم و این قبیل کارها اثری ندارد و این ها تنها سنگ و چوب اند در حالی که در قرآن آمده است که یعقوب نبی به واسطه پیراهن یوسف چشمانش شفا پیدا می کند و در روایات نیز آمده است که خود پیامبر حجر الاسود را می بوسید.

 

تمام فرقه ها از آیات و روایات به دست می آورند که شفاعت اشکال ندارد

وی ادامه داد: تمام فرقه از آیات و روایات به دست می آورند که شفاعت اشکال ندارد و بر اساس روایات هم استحباب دارد اما وهابیت حدیث یا آیه ای در اثبات شرک بودن توسل ندارد و علت این اعتقادشان یک بد فهمی از بعضی مفاهیم است که این ها عبادت را نهایت محبت  و ذلت نامیده اند و استدلال می کنند که چون شما هم نسبت به اهل بیت این حالت را دارید پس مشرکید.

 

حجت الاسلام فرمانیان با اشاره به سجده ملائکه بر ادم در قرآن کریم گفت: این ها برای اثبات این مطلب به لغویون استناد می کنند در حالی که در کتاب و سنت عبادت به این معنا نیامده است و تعریف عبادت در قرآن و سنت، احترام و خضوع شدید همراه با نگاه ربوبی است.

 

عضو گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با اشاره به سایر آیات قرآنی در نقد تفکرات وهابیت ادامه داد: در قرآن پسران یعقوب به وی مراجعه می کنند و از او می خواهند تا برایشان طلب مغفرت کند و همچنین در روایت آمده است که توبه حضرت آدم وقتی پذیرفته شد که متوسل به پیامبر و اهل بیت او شد و با وجود این آیات و روایات وهابیت که به اهل حدیث مشهورند، هیچ روایتی و آیه ای از قرآن دال بر ادعایشان ندارند.

 

اگر حکومت سعودی نابود شود اثری از وهابیت باقی نخواهد ماند

در پایان وی با اشاره به مقبولیت تبرک و توسل و شفاعت در میان اهل سنت و تألیف بیش از 200 عنوان کتاب در رد وهابیت از سوی علمای سنی اظهار داشت: این ها ادعای سلفی گری دارند و در واقع سلفی هم نیستند و اعتقاداتشان با گفتار بزرگان شان که به عنوان سلف های بزرگ قبول شان دارند، همخوانی ندارد و یقین داریم که اگر حکومت سعودی از هم بپاشد اثری از وهابیت باقی نخواهد ماند./ 959/ز503/ع

ارسال نظرات