۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۳۶۴۷۱
سخنران حرم مطهر رضوی:

مردم آثار پر خیر و برکت ماه رمضان را در وجودشان حفظ کنند

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی اظهار داشت: اگر انسان بتواند بر هوای نفس خود غلبه کند و آثار پر خیر و برکت ماه رمضان را در وجودش حفظ کند، چشم و گوش انسان به حقایق الهی گشوده می شود.
حرم امام رضا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدوی نیا، سخنران حرم مطهر رضوی، ظهر امروز در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی در جمع هزاران نفر از زائران و مجاوران این حرم مطهر گفت: مولای متقیان علی(ع) می فرماید «خدای متعال اراده فرمود یک دسته از مخلوقاتش را ملائکه بیافریند به گونه ای که همه ذکرشان بر اساس عقل باشد و دائما در حال تسبیح خدای متعال؛ خدا حیوانات را خلق نمود و در آنان شهوات و امیال و غرایز را بدون عقل قرار داد» حیوان بر  اساس امیال و غرایزش می خورد و شهوت‌رانی می کند؛ آن حضرت در ادامه فرمودند «خدای متعال اراده نمود و انسان را خلق کرد که هم شهوت داشته باشد و هم عقل».

وی ادامه داد: کسی که عقلش را به پیروزی برساند در هنگام امتحانات الهی بر سر دو راهی راه عقلانی و خدایی را بر می گزیند و اگر انسان بر عقلش عمل کند نه تنها جا پای ملائکه می گذارد، بلکه به فراتر از مقام ملائکه مقرب خدا دست خواهد یافت. به عنوان نمونه هنگامی که وجود مقدس رسول الله(ص) به معراج مشرف شدند، در مرحله ای از عرش الهی ملاحظه کردند که جبرئیل بالاتر نمی تواند بیاید، علت را از او پرسیدند و او پاسخ داد «من از این مقام و درجه نمی توانم فراتر بروم».

حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان این که کسی که خلاف عقل عمل کند مولی الموحدین علی(ع) مقام او را پایین تر مقام از چهار پایان می دانند، تصریح کرد: انسان با خواست و اراده اش اگر در مسیر عقل و عبودیت قرار گیرد می تواند به مقام خلیفة اللهی دست می یابد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در مقام انسانیت می فرمایند «اگر تمام هستی را به من بدهند و بگویند معصیت خدا کن و دانه‌ای گندم را با ظلم از مورچه ای بگیر، من حاضر نیستم چنین کاری بکنم».

سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید بر این ملت مسلمان ایران باید آثار ماه مبارک رمضان را در وجودشان حفظ کنند و آن آثار پربرکت را با گناه نابود نکنند، اذعان داشت: اگر انسان بتواند بر هوای نفس خود غلبه کند، چشم و گوش انسان به حقایق الهی گشوده می شود. آن زمانی که انسان اعضا و جوارحش را در اختیار چیزی قرار می دهد، بنده آن چیز شده است و اگر آن چیزی که به نهان انسان ورود پیدا می کند از خدای متعال سخن بگوید بنده خدا شده و اگر براساس شهوات و میل شیطان عمل کند بنده شیطان است.

وی اشاره کرد: در روایاتی از علی(ع) آمده است «آن کسی که همتش رسیدن به شهواتش است خدای متعال وقتی چنین فعلی را از او می بیند از قلبش شیرینی ایمان را خارج می کند»؛ هنگامی که گوش انسان در اختیار موسیقی یا مطلبی که شیطان را خوشحال می کند قرار گیرد، بنده شیطان است و اگر انسان می خواهد از انجام گناه جلوگیری کند باید چشم خود را مهار کند.

حجت الاسلام مهدوی نیا در پایان با بیان این که امام رضا(ع) می فرمایند «هر کس ما را دوست دارد، دوستش داشته باشید اگر چه فاسق باشد؛ همین که ما را دوست دارد در همین مقدار او را دوست داشته باشید»، گفت: به زیارت حضرت رضا(ع) آمدن یعنی انسان ظرف‌هایی به همراه خود بیاورد و آن ها را به اندازه اقیانوس‌های بیکران پر نماید، ولی اگر ظرف وجودی انسان در زیارت کوچک باشد، دچار خسران شد؛ه است زیرا امام رضا(ع) همانند اقیانوسی بیکران است که می بخشد./968/پ202/س

 

ارسال نظرات