۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۵۳۵
حجت الاسلام رفیعی در پاسخ به یک شبهه:

رحمت خدا در ماه رمضان به این بود که زلزله در روز واقع شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چرا درماه رمضان که ماه رحمت است، زلزله، برخی از خانواده ها را داغدار کرد، گفت: اینکه زلزله در روز اتفاق افتاده و همین باعث تلفات کمتر شده بخاطر رحمت خداست. همچنین همین که فرد با زبان روزه به ملاقات خدا رفته، نوعی رحمت است.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد ناصر رفیعی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی در برنامه سمت خدا با اشاره به آیه «و مما رزقناهم ینفقون» گفت: انفاق مستحب است و باید به فقیر کمک کرد، ولی نباید این مساله به گونه ای باشد که موجب گداپروری شود.
وی افزود: هر چیزی آفتی دارد و آفت نماز، کسالت است، آفت عبادت، ریا است، یکی از بحث های بسیار مهم در جامعه ما آسیب‌شناسی است، ما دوستی را مطرح می‌کنیم ولی آسیب شناسی آن را مطرح نمی‌کنیم، صله رحم هم ثواب دارد، ولی آسیب‌هایی هم دارد که باید به آنها رسیدگی و شناخته شود و آن آزار دادن خود رحم یا همسایگان است، ایجاد سروصدا برای دیگران، ایجاد مزاحمت برای خود رحم، بی وقت سرزدن، خداحافظی با صدای بلند در کوچه، صله رحم به ازای آزار صاحب خانه درست نیست.
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به این که صله رحمی که با گناه مسلم همراه باشد درست نیست، ادامه داد: صله رحم باعث افزایش عمر، رزق و برکت زندگی می‌شود. گاهی رزق فرد شاید برای خودش نباشد از این رو وقتی فردی ثروتمند است و صله رحم هم نمی‌کند نباید به آیات و روایات شک کرد باید اینطور برداشت کرد که این ثروت شاید رزق او نباشد.
وی با بیان این که برکت مال به این است که در راه خیر صرف شود، اظهار داشت وعده‌هایی که در روایت آمده شامل قطع کننده رحم نمی شود. آنچه را ما نمی‌بنیم ملاک نبودنش نیست، ملاک تدین هم ثروت افراد نیست. از آن گذشته در رابطه با کسی که قطع رحم کرده، وظیفه ما وصل رحم است، ولی وقتی دیدید فایده ای ندارد کنار بکشید، آن را کاهش دهید یا نوع رابطه را تغییردهید.
استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چرا درماه رمضان که ماه رحمت است، زلزله، برخی از خانواده ها را داغدار کرد، گفت: ما در گره زدن حوادث به هم باید حواسمان باشد، رحمت خدا باعث شده که تلفات کمتری دراین زلزله داشته باشیم. اینکه زلزله در روز اتفاق افتاده و همین باعث تلفات کمتر شده بخاطر رحمت خداست، حوادث در عالم گاهی برای آزمایش و امتحان است، نه بخاطر گناه فرد، گاهی هم برای ارتقای در جه فرد، همین که فرد با زبان روزه به ملاقات خدا رفته، رحمت خداست.
وی افزود: به عبادات خود مغررو نباشید ولی خوف شما به اندازه ای که به وسواس برسد نباشد، در حال خوف و رجا باشید در عبادت سعی کنید از دیروز بهتر باشید. احساس ضعف ایمان، نقطه ضعف نیست ولی سعی کنید بهتر باشید. با اهمیت دادن به فرامین و باید ها ونبایدهای دینی ایمان خود را تقویت کنید./916/پ202/ع

ارسال نظرات