۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۳۷۰۱۸
حجت الاسلام ذوالنور:

هیچ مظلومی از طریق سازمان ملل به حق خود نرسیده است

خبرگزاری رسا - حجت‎الاسلام ذوالنور با اشاره به سخنان مهم مقام معظم رهبری در شانزدهمین اجلاس عدم تعهد، گفت: با تقویت مجامعی مانند جنبش عدم تعهد می توان از یکه‎تاری سازمان ملل جلوگیری کرد.
حجت الاسلام ذوالنور
 
 حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: مقام معظم رهبری مثل همیشه به آسیبشناسی بسیار جامعی از وضعیت نابسامان حاکم بر روابط بینالملل پرداختند و از وضعیت نابسامان بینالمللی انتقاد کردند.
وی با بیان این که امروز ما شاهد یک نابرابری و بیعدالتی و در حقیقت یک زورگویی و اجحاف در عرصه بینالمللی هستیم، به انتقاد از سازمان ملل پرداخت و افزود: متاسفانه سازمان مللی که باید تأمینکننده منافع کشورهای مظلوم باشد با حمایت از منافع چند کشور ویژه بیعدالتی خاصی را در سطح بینالملل نسبت به سایر کشورها روا میدارد.
وی اظهار داشت: این کشورها جزو کشورهایی هستند که با استعمار و چپاول این جایگاه را تصرف کردهاند و سوابق آنها سوابق آلودهای است.
حجتالاسلام ذوالنور گفت: این کشورها سعی در پوشاندن چهره جنایتکار خود دارند، اما ماهیت آنها همان ماهیت قبلی است ولی شیوههای شان را تغییر دادهاند.
وی تصریح کرد: تا به حال هیچ مظلومی از طریق سازمان ملل نتوانسته است به حق خود برسد و همچنین این سازمان از ظلم ظالمان جلوگیری نکرده است.
وی با اشاره به امیدبخش بودن جنبش عدم تعهد بیان داشت: بارقههای امیدی در حال شکل گیری است که با تقویت مجامعی مانند جنبش عدم تعهد بتوان از یکهتاری سازمان ملل جلوگیری کرد.
جانیشین سابق نماینده ولیفقیه در سپاه گفت: ما قادر به تغییر و تحول در ساختار شورای سازمان سازمان ملل نیستم زیرا این سازمان از اساس بر مبنای غلطی ایجاد شده است و با وجود حق وتو احتمال تغییر در سازمان بینالملل وجود ندارد.
وی به تأثیرگذاری جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: از پانزده سال گذشته شاهد افزایش بیست عضو به این جنبش هستیم و باید کشورهای مختلف درصدد تقویت این جنبش باشند.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: رهبری در سخنان شان به وظیفه کشورهای صاحب ثروت و صاحب نفوذ جنبش اشاره کردند تا بتوانند از طریق حضور مجامع بینالمللی و ایجاد قدرتی در برابر سازمانهای بینالمللی تأثیرگذار باشند.
حجتالاسلام ذوالنور با اشاره به مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و نقش داشتن در بیانیههای پایانی این مجمع از جمله کارهایی است که اعضای این سازمان میتوانند انجام دهند و اگر این مجمع عمومی فعال باشد میتواند در مهار شورای امنیت نقش داشته باشد.
وی ادامه داد: اگر قدرتهایی در عرض قدرتهای جهانی قد علم کنند و رسانههای مختلفی را در اختیار بگیرند، قدرت رسانهای سازمان ملل و کشورهای استمارگر رو به کاهش میرود.
این فعال سیاسی تصریح کرد: اعضای جنبش عدم تعهد با حضور در نهادها و ارگانهای وابسته به سازمان ملل مانند یونسکو نیز میتوانند نقش خود را ایفا کنند.
حجتالاسلام ذوالنور با بیان این که هماکنون بسیاری از کشورهای دنیا با کشور ایران یک موضع دارند اما جرأت ابراز آن را ندارند، گفت: اگر تشکلی در کنار سازمان ملل وجود داشته باشد، کشورهایی همسو با جمهوری اسلامی ایران جرأت ابراز اعتقادات خود را پیدا خواهند کرد.
این فعال سیاسی به شرایط پیشین جنبش عدم تعهد اشاره کرد و افزود: زمانی که دیکتاتور مصر، ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده داشت، نمیتوانستند مانع تأثیرگذاری مثبت این جنبش شوند و همچنین در این زمان شرایط متفاوت است زیرا در مصر انقلاب شده و مواضعی مرسی در برخی مسائل با مواضع ایران هماهنگ بود.
وی اظهار داشت: ایران به مدت سه سال ریاست این جنبش را بر عهده دارد و از سویی برگزاری اجلاس سالیانه وزرای امور خارجه و اجلاس کارشناسان و همچنین فعال بودن دبیرخانه این جنبش نقش جمهوری اسلامی ایران را در این جنبش پر رنگ میکند.
حجتالاسلام ذوالنور تصریح کرد: پس از پایان ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد، ما به مدت سه سال در هیات رییسه جنبش حضور داریم و این مهم فضای مناسبی برای تأثیرگذاری ایران فراهم کرده است./914/ت302/ج
ارسال نظرات