۱۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۱۳۷۸۵۸
آیت الله استادی:

تشکیلات پرهزینه در حوزه‌های علمیه ایجاد نشود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر حفظ استقلال حوزه های علمیه، ‌گفت:‌ همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه پرهیز کرد.
سخنراني آيت الله استادي در مراسم آغاز سال تحصيلي حوزه هاي علميه سراسر کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی در مراسم افتتاحیه دروس حوزه های علمیه که صبح امروز با حضور حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با قدردانی از طلاب و فضلایی که در مراسم افتتاحیه شرکت کردند، اساتید، طلاب و جوانان را مخاطب قرار داد و گفت: هرکس که به جایی رسیده قطعا با درس خواندن بوده و هیچ کس با سرسری گرفتن درس به جایی نرسیده است.

وی در ادامه طلاب را به جدیت در درس و بحث توصیه کرد و افزود: طلبه و روحانی ای که درس نخواند، به جایی نمی رسد؛ طلبه نباید بگذارد که درسش حتی یک روز عقب بیفتد.

آیت الله استادی بیان داشت: اگر قرار است به جایی برسیم باید به طور جدی درس بخوانیم، همانطور که در گذشته همه  طلاب افزون بر درس خواندن، مباحثه دروس را هم داشتند و یادداشت می‌کردند. هر اهل علمی که باسواد و مهذّب باشد قطعا به جایی خواهد ‌رسید.

وی تاکید کرد: طلاب در انتخاب استاد دقت ویژه ای داشته باشند و خیال نکنند که هر درسی که شلوغ است، آن درس خوب است، شاید برای شاگردان آن درس خوب باشد و برای شما درسی که خلوت است بهتر باشد.

وی در ادامه افزود: استادی را انتخاب کنید که افزون بر علمیت و تدریس، نوع رفتار و مشی و رفت و ‌آمدش آموزنده و در همه امور استاد شما باشد؛ استادی که دو روز تأخیر یا غیبت کند، شاگردان آن استاد هم آرام آرام دیر به کلاس خواهند آمد.

آیت الله استادی در ادامه با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر هزینه کردن در حوزه ها که باید به اندازه نیاز آن حوزه باشد، افزود: نباید از تشکیلات پر هزینه استفاده کنند که نتوانند آن حوزه و تشکیلات را درست اداره کنند، شهرستان ها باید خودشان و با کمک مردم شهرشان مدارس شان را اداره کنند.

وی با بیان این که شورای عالی حوزه ایرادات برنامه‌ها را از سوی مراجع و خیرخواهان می‌پذیرد، گفت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند از دیوان‌سالاری در حوزه‌های علمیه باید پرهیز کرد و حوزه‌های شهرستان‌ها نیز باید توجه داشته باشند که گرفتار تشکیلات عریض و طویل اداری نشوند.

آیت‌الله استادی با بیان این که استقلال حوزه‌های علمیه نباید زیر سوال رود، عنوان داشت: تشکیلات پرهزینه نباید در حوزه‌ها به وجود آید که بعداً مدیران نتوانند آن را اداره کنند ضمن اینکه مراکز حوزوی شهرستان‌ها باید به وسیله کمک‌های مردمی در همان محل اداره شوند.

وی اظهار داشت: از زمانی که حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی را می‌شناسیم، ایشان دنبال معنویت و اخلاق بودند و هنوز هم از ایشان در معنویات استفاده می‌کنیم؛ ایشان قبل از زمانی که تشکیلات و نظام حوزوی به وجود بیایید چندین بار تاکید کردند من حاضرم لباسم را از تنم درآورند اما حوزه به نظم و نظام آموزشی برسد./997/پ203/ج

ارسال نظرات