۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۳۸۱۴۷
رییس اداره اوقاف ساری مطرح کرد؛

بهره گیری از توان تبلیغی طلاب حوزه در جهت ترویج سنت حسنه وقف

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری بهره‌گیری از توان مبلغان برای تبلیغ سنت حسنه وقف را یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف دانست و گفت: به همین منظور این سازمان از ظرفیت بالای موجود در روحانیان بومی و غیر بومی در مناطق مختلف استفاده خواهد کرد.
رييس اداره اوقاف و امور خيريه ساري

 

حجت الاسلام مسعود قربانی، رییس اداره اوقاف و امورخیریه ساری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از شناسایی دو هزار و 227 موقوفه در مناطق مختلف مرکز استان خبر داد.


وی با بیان این که از این تعداد موقوفه  دو هزار و 12 موقوفات متصرفی و 215 موقوفات غیرمتصرفی هستند، افزود: علاوه بر این 24 هزار و 336 رقبه در ساری وجود دارد.


رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری در ادامه سخنان خود از شناسایی 290 بقعه متبرکه در این شهرستان خبر داد و گفت: همچنین هزار و 252 مسجد، حسینیه و تکیه در ساری وجود دارد که در ماه های محرم، صفر، رمضان و دیگر ماه های سال شاهد حضور گسترده مردم به منظور انجام تکالیف دینی و اجرای عزاداری هستیم.

 

حجت الاسلام قربانی در ادامه سخنان خود با بیان این که سنت حسنه وقف در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است، گفت: این سنت حسنه یکی از گران‌بها و ارزشمندترین سنت‌های اسلامی و نمونه اعلای باقیات و صالحات است که در آن واقف دسترنج عمرش را در این بانک الهی ذخیره می‌کند تا در عرصه قیامت از ثواب آن بهره‌مند شود.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری با اشاره به این‌که وقف یکی از احکام و برنامه‌هایی است که با هدف دستگیری از محرومان، تأمین نیازهای اقتصادی و توسعه فرهنگ تشریح شده است، تصریح کرد: وقف اموال در امور عام المنفعه تنها نام واقف آن را زنده نگه نمی‌دارد، بلکه ازرش‌های معنوی و انسانی و مکارم اخلاق همچون نوع دوستی، نیکوکاری و تعاون را نیز در جامعه جاودانه می‌سازد.

 

حجت الاسلام قربانی با بیان این که سنت حسنه وقف در قبل از انقلاب به طور کامل به فراموشی سپرده شده بود، خاطر‌نشان کرد: انقلاب اسلامی موجب احیا و شکوفا شدن مجدد سنت وقف در جامعه شد.

 

وی احیای موقوفات را یکی از مهم‌ترین برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: احیای همه موقوفات در کشور نیازمند مشارکت عمومی است و تنها با فرهنگی سازی می‌توان به این مسأله دست یافت.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، همچنین به نقش و رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در احیای فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه‌های مهم مردمی نقش برجسته‌ای در فرهنگ‌سازی سنت وقف در جامعه دارند.

 

وی بهره‌گیری از توان مبلغان برای تبلیغ سنت حسنه وقف را یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف دانست و خاطرنشان کرد: به همین منظور این سازمان از ظرفیت بالای موجود در روحانیان بومی و غیر بومی در مناطق مختلف استفاده خواهد کرد.

 

حجت الاسلام قربانی احیای موقوفات، تبلیغ وقف و نیز تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی را سه دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد که در دیدار ایشان با مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شد.

 

وی همچنین به مسأله تبلیغ وقف در جامعه اشاره کرد و با بیان این که علما و روحانیان به عنوان امین مردم نقش ارزنده ای در تبلیغ اهمیت وقف در جامعه دارند، گفت: اطلاع رسانی درست یکی دیگر از عوامل فرهنگ‌سازی سنت وقف در جامعه است.

 

حجت الاسلام قربانی تبدیل اماکن متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی را نیز یکی دیگر برنامه های مهم سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و خاطر‌نشان کرد: این مسأله نیز با اعزام روحانی به اماکن متبرکه، برپایی نماز جماعت و نیز برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در حال انجام است.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، عمل به نیت واقفان را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره اوقاف و امور خیریه دانست و گفت: این اداره به صورت جدی در این مسیر گام بر می‌دارد.

 

حجت الاسلام قربانی با بیان این که همه درآمد موقوفات بر اساس نیت واقفان هزینه می‌شود، تصریح کرد: در مازندران بیش از هفتاد درصد موقوفات مربوط به امام حسین‌(ع) است که در ماه محرم هزینه می‌شود.

 

وی با اشاره به این که در مناسبت های مذهبی و ملی برنامه های دینی و فرهنگی متنوعی در سطح اماکن متبرکه برگزار می‌شود، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش هر ساله برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار دارد.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری از اقامه نماز جماعت در امامزادگان شاخص این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی از اماکن متبرکه ساری نماز جماعت به صورت تمام وقت با حضور روحانی اقامه می شود.

 

حجت الاسلام قربانی در ادامه سخنان خود از وجود 12 حوزه علمیه دینی خبر داد و گفت: در این حوزه ها طلاب مشغول تعلیم و تربیت اسلامی و آموزش علمی و دینی هستند.

 

رییس اداره اوقاف و امورخیریه ساری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باره تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام و انقلاب افزود: ما باید گوش به فرمان مقام عظمای ولایت باشیم و از همه ظرفیت ها در جهت رفع دغدغه های ایشان بهره گیریم./950/پ202/ب

ارسال نظرات