۰۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۱۴۰۰۳۴
ادامه موج خودسوزی در سرزمین های اشغالی؛

کانال دهم تلویزیون اسرائیل: تماس های تلفنی به مراکز خیریه در اسرائیل افزایش یافته است

خبرگزاری رسا ـ تعداد اسرائیلی‌هایی که در 3 ماه گذشته به دلیل مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی در سرزمین های اشغالی اقدام به خودسوزی کرده‌اند، به 14نفر رسید.
اسرائيل

 
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بیش از یکسال است که اعتراضات اسرائیلی‌ها به مشکلات اقتصادی و معضلات اجتماعی شدیدی که رژیم اشغالگر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، علنی شده است. مصائب اقتصادی در این مدت باعث شده تا اسرائیلی‌ها هر روز تظاهرات‌هایی را در شهرهای مختلف برگزار کرده و با خودسوزی به وضعیت موجود، اعتراض کنند.

 

روزنامه صهیونیستی تایمز اعلام کرد یک جوان 21 ساله اسرائیلی خود را در آپارتمانی در بیت‌المقدس به آتش کشید. تعداد اسرائیلی‌هایی که در 3 ماه گذشته اقدام به خودسوزی کرده‌اند، به 14نفر رسید.


در اولین مورد از زنجیره این خودسوزی‌ها فردی به نام «موشه سلمان» خود را آتش کشید و چند روز بعد در بیمارستان جان داد. وی پیش از اقدام خود بیانیه‌ای را قرائت کرده و در آن سران صهیونیست را سارقانی خوانده بود که او را پس از دزدیدن دارایی‌هایش کرده‌اند.


در ماه‌های اخیر علاوه بر افزایش اعتراضات اجتماعی در سرزمین های اشغالی علیه بوروکراسی کابینه رژیم صهیونیستی در مورد سیاست های اسکان و افزایش هزینه های زندگی، پدیده خودسوزی نیز رواج زیادی یافته است.
 
سال گذشته سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش خود اسرائیل را از نظر تضاد طبقاتی و اجتماعی ناشی از تفاوت چشمگیر در درآمد افراد در ردیف نخست، در میان اعضای خود معرفی کرد.
 
این سازمان تأکید داشته است که سطح درآمد میان بالا‌ترین قشر اسرائیلی‌ها 14 برابر ضعیف‌ترین قشر است و درآمدهای بالا‌ترین اقشار نیز سریعا رو به رشد است، در حالی که فقرا در اسرائیل هر روز فقیرتر شده‌اند.
 
در یک سال اخیر شمار میلیاردرهای اسرائیلی از یکصد نفر فرا‌تر رفته است، در حالی که اقشار ضعیف جامعه اسرائیلی با درآمدهای کمتر از 1000 دلاری زندگی می‌کنند.
 
کانال دهم تلویزیون اسرائیل گزارش داد: با افزایش موج اعتراضات به وضعیت نابسامان اجتماعی در سرزمین های اشغال شده فلسطین، تماس های تلفنی با مراکز خیریه افزایش یافته و بر اساس آن، صدها صهیونیست تهدید کرده اند اگر به آنها کمک نشود، خودسوزی خواهند کرد.
 
میزان بیکاری در رژیم صهیونیستی به بیش از 25درصد رسیده است که این موضع نگرانی فزاینده شهروندان رژیم صهیونیستی از گسترش فقر و بی عدالتی در این رژیم را در پی داشته است.
 

جای تردید نیست که پدیده خودسوزی در فلسطین اشغالی، بیانگر جامعه ناامید و اوضاع نامناسب اقتصادی و اجتماعی در اسرائیل است.
 
نرخ قابل توجه تورم، بیکاری، بی خانمانی و فقر و فساد دست به دست هم داده و رژیم صهیونیستی را از درون با فروپاشی مواجه نموده است.
 
بسیاری از خدمات و کالا‌ها در اسرائیل به نسبت درآمد مردم بسیار گران‌تر از آمریکا و اروپاست، در حالی که سیستم مالیاتی اسرائیل کاملاً سخت‌گیرانه است و اسرائیلی‌ها در مقایسه ناچار است بیشتر از اروپاییان و آمریکایی‌ها مالیات بپردازند.


در حالی که مشکلات اقتصادی و ناتوانی رژیم صهیونیستی در ارائه راهکارهایی برای حل این معضلات، عامل شکل‌گیری اعتراضات بوده، مقامات امنیتی صهیونیست تلاش کرده‌اند با برخوردهای خشونت‌آمیز به مقابله با این اعتراضات بپزدازند، که همین امر هم به عاملی دیگر برای ادامه تظاهرات‌ها بدل شده است. برخوردهای خشن نیروهای پلیس اسرائیل با تظاهرات‌کنندگان به حدی سرکوبگرانه بوده است، که سازمان عفو بین‌الملل نیز بدان واکنش نشان داده و از رژیم صهیونیستی به دلیل چنین برخوردهایی انتقاد کرده است.

 

صاحب نظران گسترش خود سوزی افراد در اسرائیل را نمادی از اوضاع نابسامان داخلی این رژیم دانسته اند که طی 6 دهه اخیر با تزریق دلارهای آمریکا در قلب منطقه خاورمیانه، به حیات خود ادامه داده است .
 
روشن است که بخش عمده بودجه رژیم صهیونیستی صرف دو وزارتخانه جنگ و مسکن می شود تا با بدست گیری پروژه های شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین و خرید ادوات نظامی و جنگی، سیاست های توسعه طلبانه خود را پیش ببرند.
 
مشکلات اقتصادی و اجتماعی اسرائیل سران صهیونیست را به آن واداشته تا نظیر همتایان آمریکایی خود، برای فرار از قبول مسؤولیت، دائما بر طبل جنگ کوبیده و خطر دشمنان خارجی را بیش از حد بزرگ کنند.
 
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که شدیدا در معرض انتقاد قرار دارد در یک سال گذشته بر شدت اظهارات جنگ‌طلبانه خود افزوده، تا شاید بتواند با این حربه اسرائیلی‌ها را متوجه مسائل خارجی کرده و آنها را از اعتراض به مشکلات داخلی بازدارد.
 
معطوف شدن توجه کابینه رژیم صهیونیستی به زدوبندهای سیاسی و جنگ قدرت و عدم توجه کابینه نتانیاهو به موضوع خودسوزی های اعتراضی شهروندان این رژیم و سکوت در برابر آن بر شدت نارضایتی های شهروندان علیه عملکرد زمامداران این رژیم افزوده است.
 
عمکرد شهروندان رژیم صهیونیستی در انجام خودسوزی های اعتراضی حاوی این پیام برای افکار عمومی است که یهودیان مهاجر به فلسطین اشغالی از زندگی در سایه رژیم صهیونیستی که رژیم ضدبشری و جعلی است به ستوه آمده اند و مرگ هولناک را بر زندگی در شرایط ناگوار در جامعه مسمومی که این رژیم برای یهودیان ایجاد کرده است، ترجیح می دهند.
 
این مسائل نشان می دهد که رژیم صهیونیستی حتی در میان شهروندان خود نیز هیچ مقبولیتی ندارد و این موضوع روند فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون را تسریع کرده است./982/ب911/ک

ارسال نظرات