۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۰۳۵۹
رییس مؤسسه امامیه مازندران:

سیره عملی علما چراغ روشنی برای جامعه امروز است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤوسسه امامیه مازندران با اشاره به این که اخلاقیات عالیه و حلم و بردباری از ویژگی های بارز علامه محمدتقی آملی است، خاطرنشان کرد: علما و فقها در تاریخ بهترین معلمان اخلاق برای جامعه محسوب می شدند.
علامه محمد تقي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام صدرا صدوقی، رییس مؤسسه امامیه مازندران امروز در همایش ملی سلوک اخلاقی فیلسوف ویژه بزرگداشت علامه محمدتقی آملی که در دانشگاه شمال آمل برگزار شد با بیان این که دین مبین اسلام از نظر اخلاقی از دیگر ادیان سبقت گرفته است‏‎، گفت: بخشی زیادی از قرآن کریم به بحث اخلاق و توجه به آن در زندگی انسان ها پرداخته است.

وی بر ضرورت تقویت حسن خلق و توجه به انصاف در زندگی فردی و اجتماعی فرد مسلمان تأکید کرد و افزود: هدف اصلی رسالت پیامبر اکرم(ص) در بعد اخلاقی یوده و قرآن کریم نیز در معرفی حضرت محمد(ص) از خلق عظیم یاد می کند.

حجت الاسلام صدوقی با تاکید بر این که معلمان اخلاق در سطح والا و ارزنده خود پیامبر و ائمه معصومین(ع) هستند، یادآور شد: حضرت جوادالائمه(ع) در خصوص حضرت ثامن الحجج(ع) می گوید که بدین سبب به این امام همام لقب رضا را داده اند که همه مردم علاقه وافری به ایشان داشتند که این ریشه در حسن خلق امام رضا(ع) داشت.

رییس مؤوسسه امامیه مازندران با بیان این که اگر زندگی ائمه معصومین(ع) و مراجع تقلید را بررسی کنیم چنین سیره ای در آنان وجود دارد گفت: این بزرگواران معلمان ما در امور اخلاقی هستند که باید سیره آنان را در زندگی خود قرار دهیم و از آنان استعانت جوییم.

وی با اشاره به این که اخلاقیات عالیه و حلم و بردباری از ویژگی های بارز علامه محمدتقی آملی است، خاطرنشان کرد: ایشان در مواجهه با اموری که موجب عصبانیت ایشان می شد از کلماتی چون لا اله الا الله و سبحان الله استفاده می کردند.

مسؤول مؤسسه امامیه مازندران با بیان این که می توان علامه محمدتقی آملی اخلاق را با فنون مختلف علمی جمع کرد ‏ گفت:‌ ایشان از نظر مرجع وجوب بودن در مرتبه والایی قرار داشتند.

حجت الاسلام صدوقی مازندرانی با اشاره به این که هدف از برگزاری چنین همایش هایی این است که عالمان بزرگ دینی را به نحوی شایسته بشناسیم خاطرنشان کرد: باید سیره و روش این بزرگواران به عنوان الگویی برای نسل جوان جامعه قرار گیرد که بدین منظور نیازمند شناساندن آنان به نسل امروزی هستیم.

رییس مؤسسه امامیه مازندران، گسترش اندیشه های علما و فقها در جامعه را مسأله ای ضروری دانست و گفت: جامعه امروز ما نیازمند بهره گیری بیشتری از اندیشه های متعالی علما و مراجع بزرگ هستند تا بتوانند در برابر تهاجم گسترده فرهنگی ایستادگی کنند.
 
وی تکریم از عالمان دین را امری مهم و ارزنده دانست و گفت: دیار مازندران از دیرباز مأوای پرورش علما  بوده است که آثار و افکار آنان همچون چراغی روشن بر تارک فرهنگ این سرزمین پاک می درخشد./950/پ202/س

ارسال نظرات