۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۴۰۴۱۷
شاگرد علامه محمد تقی آملی:

خلوص عقیده و ایمان راسخ ویژگی بارز علامه محمد تقی آملی بود

خبرگزاری رسا ـ شاگرد علامه محمد تقی آملی با اشاره به این که این عالم فقید ظواهر را از اساتید خود کسب کرد، گفت: وی باطنی داشت که کسب کردنی نبود و با خلوص عقیده و ایمان راسخ توانست به مراتب و درجات والایی دست پیدا کنند.
علامه محمد تقي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، مهدی محقق، شاگرد علامه محمدتقی آملی امروز در همایش ملی سلوک اخلاقی فیلسوف، ویژه نکوداشت علامه محمدتقی آملی که در دانشگاه شمال آمل برگزار شد با بیان این که علامه محمدتقی آملی یک معلم تمام عیار فلسفه بودند، گفت: ایشان در کنار تسلط بر فلسفه، فقیه هم بودند که آثار باقی مانده از ایشان بیانگر چنین مسأله ای است.

 

وی با اشاره به این که علامه محمدتقی آملی از سلوک اخلاقی والا و ساده اندیشی ارزنده ای برخوردار بود، خاطرنشان کرد: از برکت مذهب شیعه امامیه است که در آن یک فقیه، فیلسوف هم است که در دیگر کشورهای اسلامی چنین جامعیتی وجود ندارد.

 

محقق با تاکید بر این که علامه محمدتقی آملی عقل را به وسیله علوم عقلی و نقل را به وسیله علوم نقلی توأم ساخته است، یادآور شد: درس اول این عالم گرانقدر فلسفه و درس دومشان مکاتب شیخ انصاری بود.

 

شاگرد علامه محمدتقی آملی با اشاره به این که در کشورهای اسلامی آن زمان توجهی به فلسفه نمی شد و در برخی محیط های علمی فلسفه را حرام می دانستند، گفت: در آن زمان تا جایی پیش رفتند که ابن سینا و فارابی را به عنوان ننگ عالم اسلام می دانستند.

 

وی با بیان این که من به محفل درس اساتید زیادی رفتم ولی علامه محمدتقی آملی را را از همه معلم تر یافتم، خاطرنشان کرد: ایشان از فراست و ابتکاری والا برخوردار بودند و به چهره ما نگاه می کردند و می فهمیدند تا چه اندازه باید از متن خارج گردند.

 

محقق با اشاره به این که علامه محمدتقی آملی ظواهر را از اساتید خود کسب کرد، گفت: این عالم گرانقدر باطنی داشت که کسب کردنی نبود و با خلوص عقیده و ایمان راسخ توانستند به مراتب و درجات والایی دست پیدا کنند.

 

شاگرد علامه محمدتقی آملی با بیان این که شاگردان بزرگی در محضر حضرت علامه حضور داشتند، یادآور شد:‌ حضرات آیات حسن زاده و جوادی آملی که از افتخارات ارزنده جهان تشیع هستند در محضر این عالم جلیل القدر افتخار شاگردی  داشتند.

 

وی با تاکید بر این که اسلام درهای علم را بازگذاشت و فرمود علم را از هر کجا که می توانید بیابید، یادآور شد: اگر درهای علم بسته باشد طالب جهل خواهیم شد و این مسأله بیانگر آن است که در دین مبین اسلام به بحث علم آموزی توجه ویژه ای شده است.

 

محقق در پایان با بیان این که به برکت تشیع، حکمت متعالیه به وجود آمد،خاطرنشان کرد: در رأس حکمت متعالیه بزرگانی چون ملاصدرا، میرداماد و فیض کاشانی قرار دارند./950/پ202/س

ارسال نظرات