۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۴۰۹۳۷
آیت‌ الله صافی گلپایگانی:‌

دنیای امروز در معنویت و فضائل رو به عقب می رود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تاکید کرد: دنیای معاصر با همه جلوه‌ها و ظواهر - که پیشرفت بشر را در صنایع و تکنولوژی همواره رو به جلو نشان می‌دهد و زندگی مادی را توسعه می‌دهد- در معنویت و فضائل رو به عقب می‌رود.
آيت الله صافي گلپايگاني

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به همایش سراسری دانشجویی مهدویت با عنوان «رهپویان فرج» در کاشان صادر کرد.

متن پیام این مرجع تقلید به این شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم


السلام علی مولانا المهدی الّذی یَملأ الارضَ عِلماً و قِسطاً و عَدلاً بَعد ما مُلِئتْ جَهلاً و ظُلماً و جَوراً
سلام بر دانشجویان عزیز، برگزارکنندگان همایش سراسری دانشجوئی مهدویت که با طرح معارف مهدوی، حرکت دانشجویان را به کسب علم، معرفت و فتح قله‌های بلند دانش و بینش شتاب می‌دهند، و قلب آقا و مولایشان را از دانشگا‌هیان پاک‌اعتقاد و دانشجویان نیک‌نهاد و مؤمنان مخلص به آن حضرت، شاد می‌نمایند.


حضّار محترم؛ فرهیختگان، دانشوران و اساتید بزرگوار!
دنیای معاصر با همه جلوه‌ها و ظواهر - که پیشرفت بشر را در صنایع و تکنولوژی همواره رو به جلو نشان می‌دهد و زندگی مادی را توسعه می‌دهد- در معنویت و فضائل رو به عقب می‌رود؛ تنگناهای روحی و فشارهای باطنی، او را سخت نگران نموده است.
اطمینان قلبی، ارزش روحی و امید به آینده و بلکه حال خود را ندارد. تفسیر درستی از حیات ندارد و معنائی برای این تمدن مادی نمی‌یابد؛ و چنان جلوه می‌کند که جاهلیت دوم در حال ظهور می‌باشد.


اکثریت بزرگ بشر نسبت به امور انسانی و ممیزات انسان از حیوان بی‌تفاوت هستند. سرگرمی‌های به اصطلاح سالم و مسابقات آنها - که به آن افتخار می‌نمایند و مدال و جایزه می‌گیرند- در میدان افتخارات و ارزش‌های اصیل هرگز روح او را قانع نمی‌سازد و به طور موقت او را از نواقص و انحطاطی که در آن سقوط کرده غافل می‌نماید و این زندگی بی‌معنی، او را نا امید می‌کند.


چیزی که باعث امیدواری می‌باشد و بشر را به عالم غیب و شناخت صحیح از زندگی و نجات از سقوط کنونی و انحطاط حیوانی نوید می‌دهد، گرایش‌های مذهبی و وعده‌های خلاص و مژده‌های نجات است.


گرایش مهدویت، گرایش به عصر عدالت، عقلانیت و فضیلت است. تفسیری که با ایمان به مهدویت و ظهور منجی از عالم می‌شود، نگرانی‌ها را برطرف، و تحیّرها را زایل می‌سازد.


خلقت عالم بیهوده نیست و حیات انسان و دیدن این همه برنامه‌ها، کسب معلومات و کشف اسرار کائنات، همه سیر، ترقی و صعود است.


هبوط‌ها و سقوط‌ها همه محکوم است. آینده بشر مثل آینده جنین در رحم مادر است که در پی آن محیط تنگ و تاریک، جهانِ وسیع؛ زمین، آسمان، منظومه‌ها، ماه، مهرها، اقیانوس‌ها، دریاها، کوه‌ها، زیبائی‌ها، باغ‌ها، گل‌ها، شکوفه‌ها و میلیاردها انسان و ... است.


مهدویت، پیش‌بینی پیروزی عدل بر ظلم، علم بر جهل و روشنایی بر تاریکی است. این معنائی است که بشر را راضی می‌کند و به او نشاط و نیرو می‌دهد. این بشارت‌های قرآنی «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»[1]وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»[2]وَعَدَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا منکم وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»[3] و صدها بشارات قرآنی و روائی همه امیدبخش و نشاط‌آفرین است. و هم‌چنین «حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مثل این پیام و اعلامی که به امت و جهانیان داده است: «لَوْ لَمْ‏ یَبْقَ‏ مِنَ‏ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ قَائِمُنَا فَیَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً»[4] بقاء دین، بقاء اصول انسانیت، عدالت و حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی را بشارت و به آن تأکید بلیغ فرموده است.


اعتقاد به ظهور حضرت مهدی علیه السلام در آخر الزمان همه خمودها، بی‌حرکتی‌ها، بی‌تفاوتی‌ها و غفلت‌ها را از بین می‌برد. این دعوت به اصلاح، دعوت به نظام استوار، صلح و خیر است و این مکتب را باید گرامی بداریم.


در پرتو آن، همه ضعف‌ها را برطرف می‌سازیم، کشور را آباد می‌‌کنیم، با فسادها مبارزه می‌نماییم، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم و با این همایش‌ها، فراگیری مفهوم مهدویت را که جهان شمول است تبلیغ می‌کنیم.


این حرکتی که در جامعه ما در ارتباط با درک معانی مهدویت و التزام منتظران ظهور به اعلاء کلمه اسلام است غنیمت دانسته و مخصوصاً نسل جوان را به وسیله این مکتب ولائی و معرفت‌بخش از خطرات اعتقادی و اخلاقی بیمه می‌نماییم.


اینجانب در خاتمه با تشکر وافر از دانشجویان عزیز و حضرات اساتید محترم دانشگاه ایدهم الله تعالی که در این همایش و اجتماع نورانی شرکت کرده‌اند، از خداوند متعال برای همه تأیید و توفیق مسألت می‌نمایم؛


اللهم عجّل فرج ولیّک و انصره نصراً‌ عزیزاً و اجعلنا من انصاره و أعوانه إنک سمیع الدعاء
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
لطف الله صافی

/924/د102/ج

ارسال نظرات