۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۴۱۲۸۴

آخرین تحولات حقوق بشر در منطقه قفقاز بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ نشست بررسی آخرین تحولات حقوق بشر در منطقه قفقاز به همت دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد.
قفقاز

به گزارش خبرگزاری رسا از  تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، پروفسور آیدین قاراباغلی در نشست بررسی آخرین تحولات حقوق بشر در منطقه قفقاز که در محل خانه ستارخان برگزار شد، با اشاره به فاجعه قره‌باغ اظهار داشت: برای نابودی هر ملتی، گذشته آن را نابود می‌کنند و در همین راستا تاکنون بیش از 5 هزار نام و مکان جغرافیایی که ریشه آذری داشته در ارمنستان تخریب شده است.

 

وی با بیان این‌که امروز محدوده قفقاز زیر سایه آتش و جنگ است، افزود: ملت‌ها اگر از هم دور باشند دشمنان به راحتی می‌توانند آنها را حذف کنند و به همین دلیل ما باید با هم باشیم و وحدت خود را حفظ کنیم.

 

این پژوهشگر آذری با بیان این‌که صهیونیست‌ها هم در قره‌باغ و هم در حوادث اخیر آذربایجان دخیل هستند، افزود: قره‌باغ بخشی جداناپذیر از جمهوری آذربایجان است و نیروهای ارمنی این منطقه را  اشغال کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه شواهد زیادی از نقض حقوق بشر در این منطقه به مجامع بین‌المللی ارائه شده است، افزود: اعمال ارامنه و عمال خارجی‌اشان در ارتکاب فجایع قره‌باغ ضمن آنکه نمونه آشکار از نقض وقیحانه حقوق بشر و بی‌اعتنایی بی‌شرمانه به قوانین حقوق بین‌المللی به شمار می‌آید که با کنوانسیون‌های مختلف ژنو، منشور جهانی حقوق بشر، منشور جهانی کودکان و زنان ضدیت آشکار دارد.

 

پروفسور قاراباغلی به نسل کشی صورت گرفته در قره‌باغ اشاره کرد و افزود: فاجعه‌ای که در سال 1992 توسط ارمنیان در شهر «خوجالی» پدید آمد تنها یک عمل تروریستی عادی نیست بلکه جنایتی است بی‌سابقه علیه تمام بشریت که نیاز به موشکافی دارد.

 

همچنین عزیز جوانپور هروی دبیرکمیته علمی کمیسیون حقوق بشراسلامی در شمال غرب کشور با بیان این‌که دیده‌بانی تحولات حقوق بشر از وظایف ذاتی کمیسیون حقوق بشر اسلامی است، افزود: این دفتر همچنان که مسائل حقوق بشر را در شش استان کشور رصد می‌کند، از مسائل حقوق بشری در کشورهای حاشیه خود نیز غافل نیست.

 

وی با بیان این که حقوق بشر را نباید سیاسی کنیم، ادامه داد: مردم ایران از نقض حقوق مردم آذربایجان به ویژه پایمال شدن حقوق دینی و آزادی اندیشه و مذهب آنها ناراحتند.

 

جوانپور با بیان این که دولت باکو با اقدامات ضددینی در پی آن است که به دنیای غرب و سردمداران آن به ویژه رژیم صهیونیستی خوش رقصی کند، افزود: الهام علی‌اف نوکری اسرائیل را می‌کند و به جای تلاش برای آزادی قره‌باغ با دین اسلام مقابله می‌کند.

 

رییس سابق دانشگاه واحد علوم و تحقیقات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باکو در حال حاضر اشتباهات گذشته ترکیه را تکرار می‌کند، ادامه داد: آنها ممنوعیت حجاب را لغو می‌کنند و دولت جمهوری آذربایجان تازه حجاب را ممنوع می‌کند.

 

این استاد دانشگاه ارائه چهره‌ی خشونت‌طلب، ضد حقوق بشر و  ضد دموکراسی از اسلام را جزو برنامه‌های اصلی و محوری غرب عنوان و اظهار کرد: مسلمانان جهان باید در برابر چنین هجمه‌هایی با هوشیاری و بصیرت کامل رفتار کنند.

 

وی با بیان این‌که حقوق بشر در دنیای امروز تبدیل به ابزار قدرت‌های بزرگ شده است، افزود: آنها در پی آن هستند تا به بهانه نقض حقوق بشر در زمانی که منافع خودشان ایجاب می‌کند از آن به عنوان اهرمی بر ضد ملت‌های آزاده و ستم‌دیده استفاده کنند./935/د103/س

ارسال نظرات