۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۱۴۱۸۱۲
حجت الاسلام پناهیان:

تکبر عامل اصلی طغیان انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این که تکبر یکی از اصلی ترین صورت های طغیان است، گفت: انسان باید برای دوری از این صفت رذیله همیشه یاد و نام خداوند منان را سرلوحه امور خود قرار دهد.
حجت الاسلام پناهيان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه روز گذشته، در نخستین محفل نورانی مجمع قرآن و عترت نور که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، با بیان این که بزرگترین معجزه پیامبر اکرم(ص) قرآن کریم است که در این کتاب ارزنده معجزات فراوانی نهفته است و به مرور زمان تا قیامت درک خواهد شد، گفت: کتاب قرآن اقیانوس عجایب عالم هستی است که معارف پیچیده ای در آن برای همگان وجود دارد.

 

وی با اشاره به این که قرآن مانند یک مربی به تربیت روحی انسان می پردازد، خاطرنشان کرد: انسان وقتی به کلاس اخلاق می رود خود باید کار کند تا بتواند بهسازی روحی را در وجود خویش فراهم آورد ولی  قرآن مستقیماً به تزکیه روح انسان و تربیت معنوی او می پردازد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قرآن به غیر از مطالبی که به ما می آموزد، نحوه سخن گفتن آن به گونه ای است تا مهم ترین صفت رذیله را از دل انسان بیرون می کند، بیان داشت: اولین حرف های خداوند منان با حضرت محمد(ص) این است که انسان اگر خود را مستغنی ببیند طغیان می کند و این وضعیت سبب خواهد شد تا آدمی از مسیر حق و حقوق الهی خارج شود.

 

حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این که تکبر یکی از اصلی ترین صورت های طغیان است، یادآور شد: انسان باید برای دوری از این صفت رذیله همیشه یاد و نام خداوند منان را سرلوحه امور خود قرار دهد.

 

وی با بیان این که انسان باید از جسم خود برای جلوگیری از طغیان روحی بهره گیرد، بیان داشت: یکی از راه های زدودن تکبر در انسان خواندن شایسته نماز است که می تواند علف هرزی که در انسان حاصل می شود را درو کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تکبر وقتی به سراغ آدمی می آید، روح لطیف معنوی وجودش را از بین می برد، خاطرنشان کرد: طغیان بسیار راحت و ظریف پیش می آید که دستگاه های خودشناسی آن را نشان نمی دهد.

 

حجت الاسلام پناهیان با تاکید بر این که قرآن کریم اثر وضعی تربیت ارزنده ای دارد که تکبر و طغیان را در وجود آدمی از بین می برد، گفت: این ویژگی قرآن بدین سبب است که حضرت حق در این کتاب نورانی از موضع قدرت الوهیت با انسان سخن می گوید.

 

وی با بیان این که روح روانی کلمات قرآن تکبرشکن است، یادآورشد: همه ما در برابر خداوند منان بنده ای بیش نیستیم و باید دستورات او را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که قرآن سرشار از ذکر کبریایی خداوند است که می توان خدانامه را بر آن نام نهاد، گفت: قرآن خواندن یک عبادت بزرگ است که شرح صفات و اسماء خداوند منان در آن است.

 

حجت الاسلام پناهیان در پایان با بیان این که رفتن به سراغ اهل بیت عصمت و طهارت موجب دوری تکبر در آدمی می شود، یادآور شد: اهل بیت(ع) با مظلومیت و شهادت خود تواضع را به ما هدیه می کند و بدین دلیل است که بزرگان سفارش می کنند تا از این بزرگواران دوری نجویید./950/پ202/ج

ارسال نظرات