۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۴۳۳۹۸
آیت الله شبستری:

تعامل با نظام به معنای چشم پوشی از استقلال حوزه نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به رابطه متقابل حوزه و نظام اسلامی، نسبت این دو را حمایت و نصیحت دانست و گفت: در شرایطی که دشمنان همواره در رسانه‌های خود بر طبل جدایی روحانیت و مردم از نظام اسلامی و دولت می کوبند، جایز نیست که روحانیت در جهت تضعیف نظام حرکت کنیم.
آيت الله شبستري


آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع طلاب، روحانیان و فضلای استان خراسان شمالی، اظهار داشت: بخشی از رهنمودهای مقام معظم رهبری مربوط به چگونگی ارتباط روحانیت با دولت البته با تاکید بر حفظ استقلال حوزه های علمیه بوده است.


وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علمای خراسان شمالی فرمودند که هرگونه تفکری که روحانیت را جدای از نظام بداند، سکولار است و تأکید کردند که حوزه های علمیه و روحانیت هیچ گاه نمی توانند خود را جدای از نظام تصور کنند، این تعبیر به معنای چشم‌پوشی از استقلال حوزه‌های علمیه و روحانیت نیست.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که روحانیت بر اساس رسالت شرعی خود نسبت به اقدامات دولت موضع‌گیری می کند، تصریح کرد: استقلال حوزه به معنای تقابل و رویارویی با نظام نیست، چراکه حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات محسوب می شود، از سوی دیگر دولت نیز باید با گشاده‌رویی نسبت به نصایح روحانیت و حوزه توجه ویژه داشته باشد.

 

نماینده خبرگان رهبری استقلال حوزه های علمیه را افتخاری برای مرجعیت شیعه دانست و افزود: حوزه های علمیه شیعی بر خلاف حوزه های علمیه دیگر مذاهب که به دولت ها وابسته بوده و هستند، همواره استقلال خود را حفظ کرده اند، گرچه نظام اسلامی ایران مانند آن دولت ها نیست،‌ اما حوزه های علمیه همیشه مستقل بوده و باید مستقل بماند.

 

آیت الله شبستری با اشاره به رابطه متقابل حوزه با نظام، گفت: کمک های مالی دولت برای تامین سخت افزار و توسعه زیرساخت های حوزوی اشکالی ندارد،‌ اما نباید این گونه باشد که حوزه وابسته به دولت باشد؛ چراکه این مساله باعث می شود که حوزه های علمیه نتوانند اشکالات و نقاط ضعف دولت را بیان کنند.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که رهبری با اصل استقلال حوزه موافق بوده اما راضی به تخریب دولت نیستند، گفت: در شرایطی که دشمنان نظام اسلامی همواره در رسانه‌های خود بر طبل جدایی روحانیت و مردم از نظام اسلامی و دولت می کوبند، جایز نیست که روحانیت در جهت تضعیف نظام حرکت کنیم.

 

وی با تاکید بر این‌که سوء مدیریت در بخش اقتصادی کاملا مشهود است، تصریح کرد: روحانیت اصیل همه تابع ولی فقیه اند، چون ولی فقیه در عصر غیبت، نایب امام زمان(عج) است، از این رو اگر رهبر معظم انقلاب بر استقلال حوزه، عدم تضعیف نظام، حمایت مشورتی روحانیت از دولت و نیز وحدت برای مقابله با دشمن تاکید دارند، بایستی بدوم چون و چرا تابع محض بود./935/ت302/ج

ارسال نظرات