۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۴۴۳۳۳
امام جمعه شبستر:

عرفان ناب شیعی در دعای عرفه تجلی یافته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدزاده گفت: بزرگترین درس شیعه از راز و نیاز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عرفه آن است که پروردگار عالم را نه از روی خوف و طمع، بلکه از روی معرفت و شناخت حقیقی پرستش می کند.
عرفان ناب شیعی در دعای عرفه تجلی یافته است

حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌‎که روز عرفه فرصتی برای همنوایی عموم مسلمانان جهان با حجاج بیت الله الحرام و تجلی وحدت امت اسلامی است، اظهار داشت: عرفه تنها مختص حجاج حاضر در سرزمین نور و رحمت نیست، سایه رحمت الهی در این روز مبارک بر سر همه مؤمنان و جویندگان طریق معرفت است.

 

وی با تاکید بر این‌که خان رحمت الهی به میزان آمادگی درونی انسان در روز عرفه گسترانده خواهد شد، خاطرنشان کرد: روز عرفه هر چند با نام عید شهرت نیافته، اما برای عموم اهل معرفت روز بزرگی است چراکه در آن عبادت و راز و نیاز بسیار مورد توجه قرار گرفته و بنا بر روایات وارده از معصومین دعاها در این روز به اجابت بسیار نزدیک است.

 

حجت الاسلام محمدزاده توفیق همنوایی مؤمنان با حجاج مکه مکرمه و بیت الله الحرام را بسیار مغتنم و ارزشمند دانست و تصریح کرد: عموم مردم به ویژه شیعیان باید با تعمق در سخنان امام حسین(ع) در دعای عرفه خود را بیش از پیش به حضرت حق نزدیک کنند و زمینه درک درگاه ربوبی و معرفت دینی را فراهم کنند.

 

امام جمعه شبستر با تشریح اهمیت روز عرفه از دیدگاه احادیث و روایات وارده گفت: در برخی روایات آمده که اگر گناه کسی در ماه رمضان بخشیده نشد، باید منتظر روز عرفه و حضور در این سرزمین پر رمز و راز باشد، در حقیقت دعای عرفه تمنای درونی مؤمنان حقیقی است که بر زبان مولایشان امام حسین(ع) جاری شده است.

 

وی خلوت مؤمن در سرزمین عرفات و تفکر در اعمال و رواز و نیاز با حضرت حق را نشان از اتفاقی خاص در نفس و بازگشت به فطرت و حقیقت بندگی و عبودیت دانست و گفت: این روز عزیز و مبارک فرصتی برای تعمق در رفتار، منش و اعمال خود است، چنانکه در اسلام اهمیت فراوانی بر خلوت درونی فرد داده شده و به صورت مکرر بر توجه به درون در عین حضور فعال در اجتماع سفارش شده است.

 

حجت الاسلام محمدزاده با تاکید بر این‌که اعمال روز عرفه نمادی از خلوت و بی پیرایگی دل از مادیات و توجه به حضرت حق در همه حال است، خاطرنشان کرد: عرفان اسلامی و ناب شیعی در دعای عرفه تجلی یافته است، تقویت ارتباط با درگاه حضرت حق در تمام سطوح و بین همه اقشار مهم‌ترین پیام عرفه محسوب می شود.

 

وی با بیان این‌که عرفه، روز اثبات عبودیت بندگان است، اظهار داشت: عرفه روزی است که خدای سبحان بندگان خود را به عبادت و اطاعت خویش فرا می‌خواند و خوان کرم و احسان و لطف خود را برای آنان گسترده و درهای مغفرت و بخشش و رحمتش را به روی آنان می‌گشاید.

 

امام جمعه شبستر خاطر نشان کرد: بزرگترین درس شیعه از راز و نیاز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عرفه آن است که پروردگار عالم را نه از روی خوف و طمع، بلکه از روی معرفت و شناخت حقیقی پرستش می کند. اگر دعای عرفه را با معرفت حسینی بخوانیم، قطعا توفیق تقرب به درگاه ربوبی را خواهیم یافت./935/ت302/ب

ارسال نظرات