۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۱۴۴۴۵۰
استاد حوزه و دانشگاه؛

قربانی کردن به درگاه خدا سبب بخشش گناهان می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: در اسلام بیان شده که گناه فردی که قربانی متعلق به اوست بخشیده می‌شود و در بخشیده شدن گناه دیگران هیچ تأثیری ندارد.
حجت  الاسلام احمد عابدي درمراسم رونمايي از دروس شرح منظومه آيت الله انصاري شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین  احمد عابدی، پنج‎‌شنبه شب در شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) با تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان گفت: در دین اسلام قربانی کردن و خون ریختن مطلوب است و قربانی هدیه انسان به خداوند محسوب می‎‌شود.
وی افزود: اگر فردی از مالی که در آن حرام باشد، قربانی کند و همچنین اگر نیت پاکی نداشته باشد، قربانی وی پذیرفته نیست.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی‌ با بیان این‌که اصل هدیه به خداوند یک حقیقت قرآنی است، ادامه داد: در روایات آمده است که نخستین‌ قطره‌هایی که از قربانی بر زمین ریخته می‌شود، خدا گناهان قربانی‌کننده را می‌بخشد.
وی ادامه داد: فرد باید برای قربانی کردن بهترین گوسفند را بخرد، زیرا این هدیه به دست خدا می‌رسد و مرکبی به سمت خداست.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی‌ خاطرنشان کرد: در میان مسیحیان این اعتقاد وجود دارد که حضرت عیسی(ع) برای پاک کردن گناه مردم قربانی شده است اما در اسلام قربانی کردن انسان معنایی ندارد.
وی بیان داشت: در اسلام بیان شده که گناه فردی که قربانی متعلق به اوست بخشیده می‌شود و در بخشیده شدن گناه دیگران هیچ تأثیری ندارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم‌ با اشاره به این‌که مکان برای قربانی کردن در ادیان مختلف وجود دارد، اظهار داشت: مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان مکان ویژه‌ای در معبدهای خود برای قربانی کردن دارند، اما مسلمانان هیچ‌گاه در مسجد که محل عبادت آنان است، قربانی نمی‌کنند، مسجد محل عبادت است و هر عبادتی به غیر از قربانی کردن در مسجد جایز است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی‌ ابراز داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید شتران قربانى را براى شما از شعائر خدا قرار دادیم،‌ از آنها بخورید و فقیران قانع و گدایان را اطعام کنید و نتیجه این قربانی کردن رسیدن به درجه اخبات ذکر شده است.
وی افزود:  در ادامه آیات قربانی کردن خداوند می‌فرماید «و بشر المخبتین»، یعنی هدف از قربانی کردن رسیدن به مقام اخبات است، کسی که توان مالی ندارد از راه‌های دیگر می‌تواند به این مقصد دست یابد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی در بیان مقام اخبات خاطرنشان کرد: درجه اخبات از مقام‌های مقربین الی‌ الله است، خود قرآن پس از بیان آیات قربانی کردن در سوره حج در وصف اخبات فرموده است: «آنان که چون نام خدا برده شود در دل بترسند و بدان هنگام که به آنها مصیبتى رسد شکیبایانند و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏کنند».
وی ادامه داد: خوف دو نوع است، یک خوفی که پیامدش اضطراب، ترس و دلهره است، و دستاورد خوف دیگر که ویژه اولیاء خداست، سکینه، آرامش و وقار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی‌ ابراز داشت: این خوف در امام حسین‌(ع) دیده می‌شود،‌ شادمانی، برافروختگی و آرامش چهره امام حسین(ع) با نزدیکی به ظهر روز عاشورا بیشتر و بیشتر می‌شد.
وی در پایان گفت: اگر فرد با دعا، ذکر خود را به سکون و آرامش برساند به هدف قربانی کردن دست یافته است./914/پ202/ن
ارسال نظرات