۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۱۴۴۵۴۴
از سوی نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور؛

برگزاری دعای عرفه و نماز عید قربان در خارج از کشور

خبرگزاری رسا - مراسم دعای عرفه و نماز عید قربان از سوی رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و با حضور جمع کثیری از مسلمانان برگزار شد.
مرکز اسلامي برلين

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور در روزهای پنج شنبه و جمعه شاهد حضور گسترده مردم برای برگزاری مراسم دعای عرفه و عید سعید قربان بودند. این مراکز که در حقیقت سفیر فرهنگی ایران در کشورهای دیگر محسوب می شوند نقشی فعال در برگزاری دعای عرفه و عید قربان داشتند و ایرانیان و شیعیان خارج از کشور در سراسر دنیا با حضور در این نمایندگی ها عید سعید قربان را جشن گرفتند.

 

آلمان

 

نماز عید سعید قربان در مرکز اسلامی برلین و با حضور جمعی از ایرانیان مقیم این شهر به امامت حجت الاسلام ایمانی پور اقامه شد.

 

رایزن فرهنگی ایران در خطبه اول نماز عید سعید قربان ضمن بیان فلسفه و اهمیت حج اظهار داشت حج بدون ولایت حج ناتمام است .

 

وی گفت : امام صادق (ع) در تفسیر ثم لتسالن یومئذ عن النعیم می فرمایند : نعمتی که مورد مواخذه و سوال قرار خواهد گرفت ، نعمت ولایت است .

 

حجت الاسلام ایمانی پور در خطبه دوم نماز اظهار داشت : آنچه اهمیت حج را تا این حد بالا کشیده که پیامبر آن را از جهاد برتر می شمارند، نمی تواند صرفا برای یک عمل عبادی باشد، بلکه به نظر می رسد در کنار تولای عبادی باید تبرای سیاسی هم باشد تا حج به کمال برسد . به همین دلیل بود که امام خمینی (ره) حج بدون برائت را غیر کافی می دانستند. وی در ادامه با تشریح چگونگی نزول آیه برائت گفت : همان که آیه برائت را آورد ، امر خداوند را نیز برای ابلاغ آن توسط مولی الموحدین علی ابن ابی طالب (ع) آورد.

 

تایلند

 

مراسم پرفیض دعای عرفه با حضور جمعی از کارکنان نهادهای ایرانی و ایرانیان مقیم و نیز مشتاقان مناجات عرفه امام حسین (ع)، در محل حسینیه ولایت رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک برگزار شد .

 

در این مراسم که با حضور حسین کمالیان سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عصر برگزار شد، مشتاقان و دوستداران مناجات عرفه حضرت امام حسین (ع) در بانکوک، همسو با زائران بیت الله الحرام، به خواندن این دعای پرفیض پرداختند.

 

در این مراسم پرفیض مداحان و مرثیه سرایان حاضر در این مجلس علاوه بر خواندن این دعا، به ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام به خصوص سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پرداختند.

 

شایان ذکر است شیعیان این کشور نیز مراسم دعای عرفه را در مساجد و حسینیه های خود در سراسر این کشور برگزار نمودند و همراه با دیگر مسلمانان و ایرانیان مقیم بانکوک نیز همگام با دیگر مسلمانان دنیا با برپایی مراسم و آئین های خاصی عید قربان این عید بزرگ اسلامی را جشن گرفتند و نماز عید قربان را در مساجد شهرهای مختلف کشور تایلند برگزار نمودند.

 

 گرجستان

 

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، مسلمانان گرجستان و همچنین جمعی از ایرانیان مقیم از با حضور در مساجد، این عید فرخنده را جشن گرفتند.

 

به همین مناسبت نماز عید سعید قربان امسال توسط شیعیان در شهرهای مختلف گرجستان برگزار شد. نمازگزاران همصدا با حاجیان و زائران بیت الله الحرام با سردادن ندای لبیک به استقبال نماز باشکوه عید سعید قربان شتافتند و پس از برگزاری نماز، ضمن عرض تبریک و تهنیت، یکدیگر را در آغوش گرفته و در فضایی صمیمانه رافت و برادری اسلامی را به نمایش گذاشتند.

 

 اتیوپی

 

به مناسبت فرا رسیدن اعیاد مبارک و الهی عرفه و قربان مراسم پر فیض دعای‏ عرفه‏ امام حسین (ع) به همراه نماز جماعت با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران ، تجار ایرانی در محل سفارت برپا شد.

 

در این مراسم، ابتدا مداح و قاری قرآن کریم کشورمان، دکلمه ای را پیرامون این روز الهی سروده و در ادامه زیارت نامه امام حسین (ع) در روز عرفه را برای حاضرین قرائت نمودند.

 

 زامبیا

همزمان با کشور عزیز اسلامی مان ایران مراسم روز عرفه و نماز عید قربان در محل مسجد امام رضا علیه السلام شهر لوزاکا برگزار شد.

 

حجه الاسلام صابری  در خطبه اول نماز عید قربان به بیان فلسفه قربانی پرداخت و با تببیین عنوان اضحیه  و علت نامگذاری آن اهمیت قربانی کردن را برای نمازگزاران تبیین نمود.

 

 وی سپس با بیان برخی احکام مرتبط با قربانی آن را برای غیر حجاج مستحب دانست و با ذکر حدیثی بخشش گناهان صاحب قربانی را یکی از اثرات قربانی کردن دانست او سپس با قرائت آیه شریفه قرآن کریم نزول خیر و برکت را یکی دیگر از نتایج این سنت حسنه دانست.

 

وی در ادامه با بیان اینکه قربانی کردن منحصر به روز عید قربان نباید باشد برخی موارد وارد شده مستحب در اسلام که قربانی و اطعام مسلمانان در آن توصیه شده است را برشمرد.

 

در خطبه دوم نماز وی با تبیین کلمه قربان هدف از قربانی را تقرب به سوی خداوند دانست و با توضیح داستان قربانی حضرت اسماعیل قربانی کردن خواسته ها و تمایلات نفسانی را بهترین قربانی دانست که در راه خداوند آنرا ذبح نمود.

 

مراسم دعای عرفه نیز برگزار گردید که مورد استقبال مسلمانان قرار گرفت.

 

 زیمبابوه

 

شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت علیه السلام در حراره با اجتماع در مسجد آل محمد نماز عید قربان را باشکوه برگزار کردند.

 

در این مراسم که سفیر و اعضای محترم سفارت، ایرانیان مقیم و شیعیان از ملیت های مختلف حضور داشتند، تکبیرات وارده قرائت و سپس نماز عید به امامت اسدی موحد رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و نماینده مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام اقامه گردید.

 

اسدی موحد در خطبه های نماز عید ضمن توصیه به تقوای الهی به آداب معنوی و عرفانی حج با اشاره به حدیث امام صادق علیه السلام پرداخت .

 

وی در خطبه دوم به بیان بخش های از پیام حج مقام معظم رهبری  پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری از مسلمانان خواست که با وحدت کلمه به توطئه دشمن که درصدد ایجاد اختلاف بین صفوف مسلمانان می باشند، مقابله نموده و نقشه اسلام هراسی و سنی و شیعه هراسی را خنثی نمایند.

 

 قرقیزستان

 

مراسم دعای پرفیض عرفه با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم بیشکک ،مومنان آذری، شیعیان افغانی وپاکستانی و کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در قرقیزستان در مسجد امام علی (ع) شهر بیشکک برگزار شد.

 

 دراین مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد مزبور با قرائت فرازهایی از دعای عرفه به اهمیت وتاثیر فوق العاده این دعا درسعادت انسان پرداخته وافزود: دعای عرفه فرصت ویژه ای است برای ارتباط با خد اوند چرا که برکت خداوند در این روز به سوی بندگان صالحش سرازیر می شود و شیطان در این روز خشمگین و عصبانی است.ایشان ادامه دادند در دعای عرفه هم مهم ترین مسائل اعتقادی و سیاسی مورد مورد توجه قرار گرفته و هم مسائل عرفانی و اخلاقی با زبان دعا بیان شده است.

 

شایان ذکر است مراسم نماز عید قربان نیز با حضور جمع کثیری از مومنان در مسجد امام علی (ع) شهر بیشکک برگزار شد.

 

 در این مراسم حجت الاسلام ایمانی، پس از برگزاری نماز مخصوص این روز فرخنده طی سخنانی حاضرین را به تقوای الهی و پرهیز از گناه دعوت کرد و به ذکراعمال ویژه این روز پرداخت.

 

وی  گفت: عید قربان روز تسلیم محض در برابر خداوند است روزی است که نشان دهنده اخلاص کامل حضرت ابراهیم در برابرقادر متعال است .

 

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی در پایان سخنان خود به بیان پاره ای از اثرات فریضه حج در بعد فردی و اجتماعی پرداخت .

 

 روسیه

 

همزمان با روز عرفه ، مراسم معنوی قرائت دعای عرفه با حضور گسترده مسلمانان و ایرانیان  خدا جوی مقیم مسکو بصورت با شکوهی در مسجد خاتم الانبیا(ص) این شهر برگزار گردید.

 

در این مراسم معنوی، مومنان با حاجیان صحرای عرفه همنوا شده و  با قرائت دعای عرفه به درگاه خالق یکتا دعا کردند.

 

حجت الاسلام امامی در سخنانی با اشاره به برگزاری دعای عرفه افزود: دعا روح عبادت در جامعه اسلامی و کلید رستگاری  و ستون آسمان ها و زمین است.

 

وی در ادامه روز عرفه را روز خود شناسی و خداشناسی خواند و گفت: کسانی که از فیض شبهای قدر بی نصیب مانده اند می توانند در روز عرفه با فرصتی که در اختیار دارند از رحمت و مغفرت خداوند برخوردار شوند.

 

پس از قرائت دعای عرفه، مراسم با نماز جماعت مغرب و عشاء ادامه یافت و مراسم جشن عید قربان با مولودی خوانی و سخنرانی در میان مومنان خدا جوی و شیعیان مقیم مسکو با شکوه خاصی برگزار گردید.

 

 تانزانیا

 

به همت رایزنی فرهنگی،  مراسم قرائت دعای پرفیض عرفه و نیز جشن عید سعید قربان با دعوت از هموطنان عزیز ایرانی مقیم دارالسلام و با حضور مهدی آقا جعفری سفیر جدید کشورمان در تانزانیا در محل رزیدانس برگزار شد.

 

در این مراسم بعد از قرائت دعای امام حسین (ع) و زیارت عاشوراء و برگزاری نماز جماعت ، حاضرین از سخنان سفیر کشورمان و نیز سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین شاهدی در باب مضامین دعای عرفه و مناسبت عید سعید قربان استفاده نمودند./990/د101/ک

ارسال نظرات