۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۴۸۲۴۳
امام جمعه مشهد:

انتقال فرهنگ عاشورا کمک اصلی ایران به غزه بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان این که فرهنگ عاشورا تا ابد هیچ یزیدی را کامروا نمی گذارد، گفت: اصل کمک ایران به غزه، انتقال فرهنگ عاشورا بود که سبب شد همچون کربلای حسینی در برابر انواع شکنجه ها و مصیبت ها عقب نشینی نکنند و بایستند.
 آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه این هفته، مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را پر شور تر از سال های گذشته عنوان کرد و گفت: این توسعه شور و هیجان مردم حکایت از نزدیکی ظهور امام زمان(عج) دارد.

وی با تقدیر از برنامه های صداوسیما، افزود: رسانه ملی در این ایام مجاهدت حداکثری در نمایش شور و هیجان عاشورایی مردم داشت.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: سیدالشهدا در روز عاشورا با شهادت هر شهیدی سر او را به زانو می گرفتند و چهره شان برافروخته تر می شد که حاکی از انبساط خاطر و نشاط ایشان داشت. 

فرهنگ عاشورا تا ابد هیچ یزیدی را کامروا نخواهد گذاشت

امام جمعه مشهد در تشریح علل این نشاط با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در محرم امسال ابراز داشت: ایشان از یک سو با هر قربانی که در راه خدا می داد احساس می کرد چند درجه به مقام قرب حق نزدیک شده و در واقع داغ هر شهید امتحان خلیل اللهی اباعبدالله(ع) بود. 

وی اظهار داشت: از سویی دیگر امام می دید که انقلاب با این جانفشانی ها، نهادینه می شود و فرهنگی شکل می گیرد که تا آخر دنیا هیچ یزیدی را کامروا نمی گذارد، هیج عنصر ناپاکی را در مدیریت جامعه دینی آرام نگاه نمی دارد و برای نهضت امام حسین(ع) در همه نسل ها سرباز می آفریند و کربلا تشکیل می دهد.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان، گفت: خدا به ما این نعمت را داده است که آنچه از کربلا شنیده ایم و مؤلفه هایی که در جریان عاشورا شناخته ایم در جامعه دینی خود در جریانی به نام بسیج مشاهده کنیم. 

آیت الله علم الهدی اخلاص، فداکردن همه هستی خود و نترسیدن از قدرت دشمن را از مؤلفه های عاشورایی بسیج دانست و گفت: آنچه مهم است انتقال این فرهنگ به سایر جوامع اسلامی است؛ معجزه انقلاب اسلامی ایران این بود که فرهنگ عاشورا را به سایر جوامع اسلامی و به مردمی که امام حسین(ع) و عاشورا را نمی شناختند و اعتقاد نداشتند، انتقال داد و سبب پپروزی شان شد.

امام جمعه مشهد با ذکر نمونه هایی در این زمینه به شهادت شهدای فلسطینی در مکه و تشییع آنان در فلسطین که به آغاز انتفاضه منجر شد، اشاره و تصریح کرد: همان ها که آن روز با سنگ به استقبال تانک ها رفتند امروز با موشک اسرائیل را به زانو درآوردند.

اصل کمک ایران به غزه، انتقال فرهنگ عاشورا بود

وی با تأکید بر این که کمک ایران به غزه در جنگ هشت روزه تنها انتقال فناوری موشک نبود، افزود: این در حالی بود که اسرائیل مورد حمایت همه جانبه امریکا بود، اما با این وجود جوانان مسلمان غزه کار را به جایی رساندند که اسرائیل با همه امکانات به التماس افتاد و به آتش بس تن داد. 

نماینده خبرگان رهبری، اصل کمک ایران به غزه را انتقال فرهنگ عاشورا عنوان و خاطرنشان کرد: این فرهنگ بود که سبب شد همچون رزمندگان و خاندان امام حسین(ع) در کربلا در برابر گرسنگی و تشنگی و انواع شکنجه ها و مصیبت ها عقب نشینی نکنند و بایستند.

لازمه وابستگی به حق آرزوی مرگ است

امام جمعه مشهد همچنین در خطبه نخست در تفسیر آیه ششم سوره جمعه، اظهارداشت: لازمه وابستگی به حق، آرزوی مرگ است و امروز مرگ هراسی در انسان ها بزرگ ترین مشکل دنیاست.

وی افزود: انسانی که با پندار غلط و عوامفریبانه برای آبادکردن دنیا می کوشد، به هیچ وجه آرزوی مرگ نخواهد کرد. 

آیت الله علم الهدی باور نداشتن معاد و این که مرگ نقطه نیستی و فنا است را مهمترین عامل مرگ هراسی این افراد دانست و گفت: در مقابل آنان که معادباور هستند هراس شان از مرگ به خاطر کمبود زادو توشه، ابزار سفر مرگ، جنسی که با خود می برند، سرعت زیاد و تنهایی در جاده مرگ است./930/پ201/ج

ارسال نظرات