۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۴۸۸۳۰
مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام رضا:

طلاب مراقب غرور علمی و شخصیتی باشند

خبرگزاری رسا - مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام رضا(ع) با تبیین برخی از مصادیق غرور گفت: روحانیان و طلاب باید بسیار مراقب غرور علمی و شخصیتی باشند.
درس اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر نیل ساز، مدیر مدرسه تخصصی فقه و اصول امام رضا(ع)، چهارشنبه، پانزدهم آبان در جمع روحانیان و طلاب مقطع سطح و خارج با اشاره به این‌که روحانیان و طلاب باید بسیار مراقب غرور علمی و شخصیتی باشند، ابراز داشت: برخی از اوقات انسان بدون توجه و تعمد دچار غرور می‌شود.

 

وی اعتقاد به امری خلاف واقع که برگرفته از یک نوع جهل است را از تعریف غرور دانست و افزود: عده‌ای گمان می‌کنند عملشان بهترین اعمال است و به خاطر هوا و هوس رفتار خود را از جایگاه خودش بالاتر می‌داند که این خلاف واقع است.

 

این استاد حوزه علمیه قم با بیان نمونه‌های تاریخی افراد مغرور، ابراز کرد: هرفردی دچار غرور شود یک روزی رسوا خواهد شد .

 

وی با اشاره به این‌که انسان نباید نسبت به عمل عبادی خود و رحمت الهی در غیر مسیر اصلی اعتقاد داشته باشد که این خود مصداقی از غرور است، ‌اظهار داشت: افراد از روی غرور به رحمت پروردگار یا محبت اهل بیت عصمت و طهارت جرأت بر گناه پیدا می‌کنند که این مذموم است.

 

مدیر این مدرسه علمیه  بیان داشت: برخی که به وضعیت فعلی خود راضی هستند و برای رشد بیشتر تلاش ندارند نیز دچار غرور به اوضاع خود شده‌اند که این برای حوزیان بسیار مذموم است و هرگز روحانیان و طلاب نباید به نحوه عبادت و درس خواندن خود راضی باشند.

 

 وی با اشاره به این‌که طبق روایت انسان برای فرار از غرور و ریا دچار غرور و ریا می‌شود، خاطرنشان کرد: توجه و نگاه دایمی به عیوب و ضعف‌های خود مانند نگاه به جهل برای فرار از غرور علم و توجه به کمبودهای عبادی برای خلاصی از غرور عبادت انسان را نجات خواهد داد./921/پ202/پ 

ارسال نظرات